شناسه خبر : 18662 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چگونه ورق در مزایده معدن مهدی‌آباد برگشت؟

حاشیه در معدن

دومین یا سومین مرتبه است که برای بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد از سوی ایمیدرو مزایده برگزار شده است.

آزاده حسینی

دومین یا سومین مرتبه است که برای بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد از سوی ایمیدرو مزایده برگزار شده است. طی حدود 10 سالی که از شناسایی ذخایر این معدن گذشته شرکت‌های زیادی برای اجرای کار در این معدن از طریق مزایده پیش‌قدم شدند اما در نخستین مزایده‌ای که برگزار شد شرکت کارون دز دشت به عنوان برنده اعلام شد و مزایده بعدی به دلیل اینکه تحت قرارداد با کارون دز دشت بود لغو شد. دلیل برگزاری مزایده مجدد و لغو آن از سوی مدیران ایمیدرو اعلام نشد ولی در ادامه ایمیدرو به دلیل کند بودن روند اجرای کار تصمیم به بازپس‌گیری معدن از کارون دز دشت گرفت و مزایده‌ای دیگر برگزار کرد که کنسرسیوم مبین به عنوان مجری بهره‌برداری معدن مهدی‌آباد برگزیده شد، هر چند این کنسرسیوم نیز در حال انجام امور اداری و سپردن تضامین لازم برای اجرای کار است و هنوز معدن به او سپرده نشده است.
در همین حال به گفته مدیران شرکت کارون دز دشت به‌رغم پیروز شدن این شرکت در نخستین مزایده، به دلیل تغییرات متناوب مدیریتی ایمیدرو اجازه حضور در معدن به آنها داده نشد و از این‌رو انجام کار در پروژه با تاخیر صورت گرفت. طبق قرارداد فی‌مابین ایمیدرو و کارون دز دشت (KDD) به مدت 25 سال اجازه بهره‌برداری از معدن به آنها داده شده بود و با رایزنی همین شرکت، مزایده دومی که قرار بود برای این معدن برگزار شود، از سوی ایمیدرو لغو شد. پس از روی کار آمدن دولت جدید سرانجام اجازه حضور شرکت کارون دز دشت در معدن داده شد اما مقرر شد که کلیه مجوزهای لازم دیگر را خودشان اخذ کنند که انجام مراحل اداری برای اخذ این مجوزها زمان‌بر بوده و زمان به ضرر شرکت تمام شد و در نهایت ایمیدرو اقدام به لغو قرارداد کرد.
در همین حال شرکت کارون دز دشت نیز به دلیل کنار گذاشته شدن از پروژه و لغو یک‌سویه قرارداد از سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی (ایمیدرو) شکایت کرده و در انتظار حکم به سر می‌برد اما ایمیدرو می‌گوید با شخصی سر جنگ ندارد و برای تسریع در بهره‌برداری از این معدن مهم این شرکت را از ادامه کار بازداشته و حتماً هزینه‌ای که شرکت کارون دز دشت طی این سال‌ها بابت سرمایه‌گذاری کرده پس از نظر کارشناسی به آن بازگردانده می‌شود.
معدن سرب و روی مهدی‌آباد که به دلیل ذخیره بیش از 150 میلیون‌تنی سرب و روی، بزرگ‌ترین معدن جهان در نوع خود به شمار می‌رود ولی به دلیل عیار پایین روی نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی برای برداشت و استخراج ماده معدنی دارد، از همین رو تا زمانی که معدن انگوران دارای ذخیره روی در سطح بود برداشت از معدن مهدی‌آباد مورد توجه قرار نداشت، اما اکنون که بهره‌برداری از ذخایر معدن انگوران با مشکلاتی همراه شده و هزینه برداشت افزایش یافته و اغلب واحدهای فرآوری صرفه را در مصرف روی وارداتی می‌بینند، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد مورد توجه قرار گرفته است.
با توجه به وجود این میزان ذخیره، هم‌اینک اولویت مجتمع معدنی مهدی‌آباد احداث کارخانه برای پرعیارسازی ماده معدنی روی است.
مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی‌آباد در فاصله 115‌کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن سرب و روی جهان شناخته شده است و پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری به منظور احداث کارخانه فرآوری دارد و علاوه بر استخراج ماده معدنی، کنسرسیوم مبین قصد دارد واحدی برای فرآوری و تولید شمش روی در کنار این معدن داشته باشد که بدین ترتیب توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در معدن بیشتر می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها