شناسه خبر : 3492 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه بازار ارز و سکه

ارز پتروشیمی در بازار آزاد فروخته شود
دکتر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از پرداخت قسط اول منابع ارزی بلوکه‌شده ایران از محل فروش نفت به میزان یک میلیارد و 550 میلیون دلار تا میانه اسفند‌ماه خبر داد. به گفته او به زودی حدود 10 میلیارد دلار از درآمد نفت با لغو تحریم‌های صنعت خودرو، دارو، مواد غذایی و... به کشور بر‌می‌گردد. به گفته دکتر عراقچی همچنین در مورد نرخ ارز بازگشتی حاصل از صادرات نیز با توجه به اینکه اختیار آن در دست دولت است با آقای نهاوندیان صحبت‌هایی انجام شده که حاکی از این است که ارز حاصل از صادرات با قیمت آزاد به فروش خواهد رسید.

بانک‌های طرف تجاری با اروپا کدامند؟
رئیس‌ دبیرخانه اجرای توافق ژنو گفت: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک مرکزی، بانک‌های غیرتحریمی اعم از دولتی و غیردولتی که دارای حساب‌های معتبر نزد بانک‌های مهم خارجی هستند می‌توانند در چارچوب توافق ژنو تعاملات بین‌المللی بانکی و پولی داشته باشند و هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای انجام فعالیت‌های خود در چارچوب «برنامه اقدام مشترک» نخواهند داشت. بر این اساس بانک‌های پاسارگاد،‌ پارسیان،‌ سامان، سرمایه و بانک‌های کشاورزی،‌ کارآفرین، مسکن و ملت می‌توانند در تبادلات تعریف‌شده مشارکت کنند. در این میان شش بانک هم از طرف‌های اروپایی معرفی شده‌اند که یوتی کریدیت، دیکامس و دو بانک فرانسوی و ایتالیایی در این لیست قرار دارند.

تغییر ذخایر طلای بانک‌های مرکزی
تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی قزاقستان و آذربایجان طی ماه گذشته میزان ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند. بر اساس این گزارش میزان ذخایر طلای قزاقستان طی ماه گذشته با 77 هزار اونس افزایش به بیش از 6/4 میلیون اونس رسیده است. ذخایر طلای آذربایجان نیز با 32 هزار اونس افزایش به بیش از 644 هزار اونس رسیده است. بانک‌های مرکزی بلاروس و اوکراین نیز طی ماه دسامبر میزان ذخایر طلای خود را به ترتیب 28 و 20 هزار اونس افزایش داده‌اند. میزان ذخایر طلای روسیه کاهش یافته (2/30 میلیون اونس) و ذخایر طلای ترکیه نیز در این مدت با 430 هزار اونس افزایش به بیش از 7/16 میلیون اونس رسیده است.

افت 43‌درصدی معاملات آتی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه هفته قبل خود با خبرنگاران با اعلام کاهش 43‌درصدی قراردادهای آتی سکه نسبت به سال قبل گفت: با توجه به رکود بازارهای سکه و ارز کاهش حجم قراردادهای آتی سکه بسیار مثبت ارزیابی می‌شود چرا که جذابیت در این معاملات نیز به تناسب کاهش پیدا کرده است. به گزارش «تجارت فردا» حجم قراردادها در تالار معاملات آتی سکه بورس کالا در قیاس با اوج قیمت‌های سکه در بازار به شدت افت کرده به طوری که به 5 تا 10 درصد حجم معاملات رسیده است. این در حالی است که قراردادهایی که منتهی به خرید سکه می‌شود نیز در ماه‌های اخیر به ندرت به 100 قرارداد می‌رسد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها