شناسه خبر : 13613 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دستور معاون اول رئیس‌جمهور بر رفع موانع توسعه بورس کالا

نسبت ۱۲درصدی ارزش مبادلات بورس کالا به GDP

از شهریور‌ماه سال ۱۳۸۲ که طبق قانون برنامه‌ سوم و چهارم شورای عالی بورس موظف شد بورس کالای ایران را تاسیس کند تاکنون بورس کالای ایران فراز و فرود‌های زیادی داشته و سعی کرده سهم مبادلات تجاری خود را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

سیدعلی خسروشاهی
از شهریور‌ماه سال 1382 که طبق قانون برنامه‌ سوم و چهارم شورای عالی بورس موظف شد بورس کالای ایران را تاسیس کند تاکنون بورس کالای ایران فراز و فرود‌های زیادی داشته و سعی کرده سهم مبادلات تجاری خود را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. در آخرین آمار ارائه‌شده توسط بورس کالای ایران سهم مبادلات بورس کالای ایران به 12 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده که نشان از پیشرفت محسوس ارزش معاملات در بورس کالای ایران دارد. این سهم از تولید ناخالص داخلی در شرایطی است که هنوز بسیاری از کالاها و ابزارهای مالی قابل معامله در بورس کالا در تالار‌های بورس پذیرش نشده‌اند. البته در یک سال گذشته بورس کالای ایران تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی محصولات و قراردادهای جدید داشته است. به عنوان نمونه می‌توان به تالار فرعی، قراردادهای مشتقه کالایی جدید مانند زیره‌ سبز و قرارداد سلف موازی استاندارد میلگرد اشاره کرد که طبق برنامه می‌بایست تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده راه‌اندازی شود. همچنین با اخبار خوش منتشرشده از وزارت کشاورزی مبنی بر راه‌اندازی میز بورس کالا می‌توان به روند افزایش حجم معاملات در بورس کالای ایران امیدوار بود. اما اگر به روند تقریباً 10‌ساله‌ بورس کالای ایران کمی ریز‌بینانه‌تر نگاه کنیم، متوجه برخی تناقضات در اهداف شرکت بورس کالای ایران و روند اجرایی معاملات خواهیم شد. در ابتدای تشکیل بورس کالای ایران هفت هدف برای تاسیس این بازار در نظر گرفته شده است. یکی از این اهداف، کشف شفاف قیمت کالاها بر اساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار در بورس کالای ایران بوده است. همواره دخالت‌های سازمان‌های دولتی در قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالای ایران مورد اعتراض فعالان بازار بوده به گونه‌ای که در برهه‌ای از زمان اکثر نمادهای مورد معامله به علت قیمت‌های دستوری و گذاشتن سقف قیمتی با فرآیند تسهیم به نسبت مورد داد و ستد قرار می‌گرفت. این رویه مشکلات عدیده‌ای به دنبال داشته به گونه‌ای که در برخی از محصولات شاهد اختلاف قیمت بین معاملات بورس کالای ایران و قیمت محصول در بازار آزاد بودیم. این اختلاف قیمت انگیزه سفته‌بازی و دلالی را افزایش داده و پای دلالان را به بورس باز کرد. بورس کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی کردند با اقداماتی نظیر ایجاد سایت بهین‌یاب و تجدید نظر در شرایط افتتاح کد معاملاتی و محدود کردن حضور کد‌های معاملاتی افراد حقیقی با ورود دلالان به بورس کالا مقابله کنند. اما به نظر نمی‌رسد این‌گونه اقدامات در بلند‌مدت جوابگوی مشکلات باشد. راهکار اساسی برای برون‌رفت از این مشکل استفاده از ظرفیت ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید برای خروج کالاهای پذیرفته‌شده در بورس از نظام قیمت‌گذاری دولتی است؛ امری که به نظر می‌رسد مدیر عامل بورس کالای ایران نسبت به آن اهتمام دارد. حسین پناهیان مدیر عامل بورس کالای ایران در آخرین اظهار نظر خود ضمن اعلام خبر رایزنی بورس کالا با مدیران دولت در مورد رفع موانع توسعه بورس کالا از دستور معاون اول رئیس‌‌جمهوری خطاب به وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر رفع موانع توسعه بورس کالا برای تدوین چارچوب اجرایی در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد. در دستور معاون اول رئیس‌‌جمهوری به صراحت بر رفع موانع از جمله دخالت‌های بی‌مورد در امور بورس کالا تاکید شده است.

رینگ صنعتی
هفته‌ گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران آمار تجارت خارجی منتهی به 10‌ماهه سال 92 را منتشر کرد. نکته‌ جالب در این گزارش حجم بالای صادرات سنگ‌آهن از ایران بوده که بخش عمده‌ آن از طریق رینگ صنعتی بورس کالای ایران انجام شده است. طبق این گزارش سنگ‌آهن در ۱۰‌ماهه امسال همچون ‌ماه‌های قبل در صدر فهرست کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور قرار گرفته است. این در حالی است که دولت قصد دارد از ابتدای سال 93 از صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده 10 درصد عوارض اخذ کند که این رقم ظرف سه سال آینده به 25 درصد خواهد رسید. از طرف دیگر قرار است از عوارض صادرات کنسانتره کاسته شود. هفته‌ گذشته گروه مس معاملات بی‌رونقی داشت. در گروه فولاد شرکت فولاد خوزستان توانست شمش بلوم و تختال سی خود را به لطف کاهش قیمت به فروش رساند. شرکت ملی مس نیز موفق شد 2 لات کنسانتره فلزات گرانبها و 11 لات کنسانتره سولفور مولیبیدن را به فروش رساند.

رینگ پتروشیمی
نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها پای وزیر نفت را به مجلس باز کرد. نمایندگان مجلس در مورد دریافت مابه‌التفاوت نرخ فعلی خوراک پتروشیمی‌ها که در حال حاضر حدود 3 سنت است و قرار است تا مبلغ 13 سنت افزایش یابد از جواب وزیر قانع نشدند و به وزارت نفت یک ماه فرصت دادند تا این رقم را از شرکت‌های پتروشیمی دریافت کند. البته به نظر می‌رسد هنوز نرخ 13 سنت تایید نهایی نشده است و دولت می‌بایست نرخ قطعی خوراک پتروشیمی را اعلام کند. هفته‌ گذشته در حدود 34 هزار تن انواع پلیمر مورد دادوستد قرار گرفت همچنین 32 هزار تن انواع قیر نیز در تالار داخلی و صادراتی داد و ستد شد. در گروه شیمیایی‌ها شاهد کم‌رونق بودن بازار بودیم و در اکثر نمادها حجم تقاضای کمی به روی تابلو آمد.

رینگ کشاورزی
هفته‌ گذشته رینگ کشاورزی از رونق بیشتری برخوردار بود به‌گونه‌ای که 1000 تن گندم دروم،150 تن کنجاله کلزا پرک،200 تن گندم دامی و 100 تن شکر سفید مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها