شناسه خبر : 20272 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روند معاملات لیدر بازار سینوسی شد

افت شتاب حرکتی بورس

بورس تهران سال ۱۳۹۴ را با ثبت رشد ۳ / ۲۸درصدی به پایان رساند. در اوایل دی سال گذشته، با وجود امیدواری‌های موجود نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور در پی رفع تحریم‌های بین‌المللی، کمتر کارشناسی پیش‌بینی چنین رشدی را برای شاخص کل متصور بود.

بورس تهران سال 1394 را با ثبت رشد 3 /28درصدی به پایان رساند. در اوایل دی سال گذشته، با وجود امیدواری‌های موجود نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور در پی رفع تحریم‌های بین‌المللی، کمتر کارشناسی پیش‌بینی چنین رشدی را برای شاخص کل متصور بود. با این حال، در مواجهه با سیل عظیم نقدینگی این نماگر در روزهای پایانی سال به کانال 80 هزار واحد وارد شد. در این میان، برخی از صنایع از رشد شاخص کل جاماندند و برخی دیگر مانند خودرو روی موج‌های به ظاهر ناتمام صعودی با افزایش 218درصدی شاخص مواجه شدند. رشدهای خیره‌کننده گروه خودرویی توجه عموم بازار را به خود جلب کرد. این موضوع در کنار سرمایه‌های فراوانی که به سوی این گروه جذب شده بود، باعث شد خودرو به عنوان لیدر بازار معرفی شود به گونه‌ای که مسیر کلی بازار همراه با فضای این گروه تغییر کند.
بازار سهام سال جدید را در وضعیت متفاوتی آغاز کرد. با وجود تاکید کارشناسان بر رشد ادامه‌دار سهام البته با شتابی کمتر، کاهش جذابیت قیمتی سهام پس از ثبت رشدهای مزبور سدی را در برابر رشدهای پرشتاب ایجاد کرد. در این میان، سهامداران گروه خودرویی نیز با هراس از عرضه‌های سنگین و همچنین شناسایی سود حداکثری فروش سهام خود را در دستور کار قرار دادند. فشار عرضه در لیدر بازار در روزهای ابتدایی معاملات سال جدید به دیگر گروه‌ها کشیده شد. نمادهای این گروه حالت صفر و یکی را به خود گرفته و در این روزها به صورت مکرر از صف خرید به فروش و بالعکس تغییر چینش دادند.
در ماه پایانی سال گذشته فاصله قیمت‌های جهانی کالا از کف سالانه خود عاملی برای خوش‌بینی نسبت به بهبود سودآوری شرکت‌های کالایی بود، به دنبال این موضوع شاهد رشد قیمت سهام در این گروه بودیم. در ادامه اما، توقف بازارهای کالایی در مسیر صعودی سهام کالایی بورس تهران را نیز متوقف کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها