شناسه خبر : 18869 لینک کوتاه

چه دلایلی منجر به مرگ معتادان می‌شود؟

اعتیاد زنان مخرب‌تر از اعتیاد مردان

اعتیاد به‌خودی‌خود بیماری مزمن و پیچیده‌ای است که گرایش و ابتلا به آن وابسته به عوامل مختلفی است و البته چنانچه جامعه پیچیده زنان نیز به آن مبتلا شود، پیچیدگی آن دوچندان می‌شود.

بابک سارنگ/ پزشک و درمانگر اعتیاد

اعتیاد به‌خودی‌خود بیماری مزمن و پیچیده‌ای است که گرایش و ابتلا به آن وابسته به عوامل مختلفی است و البته چنانچه جامعه پیچیده زنان نیز به آن مبتلا شود، پیچیدگی آن دوچندان می‌شود. این پیچیدگی به نقش زنان در شبکه خانواده و جامعه بازمی‌گردد که در صورت ابتلا به اعتیاد، علاوه بر آسیب‌هایی که سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آسیب‌هایی را نیز به جامعه و خانواده وارد می‌کند. اعتیاد در زنان از جهت علل ایجاد آن و شیوع و سیر بیماری و پاسخ درمان با مردان اختلافات بارزی دارد و البته اعتیاد در زنان برای خود فرد معتاد مخرب‌تر از اعتیاد در مردان است.
از نظر آماری واقعیت موجود اعتیاد زنان بیش از آمارهایی است که اعلام می‌شود؛ چرا که اعتیاد زنان معمولاً دیده نمی‌شود و آنان بیشتر سعی در پنهان کردن این بیماری دارند. مگر در شرایط پیشرفت بیماری و وضعیت وخیم که به مراکز کاهش آسیب و شلترها (سرپناه) مراجعه کنند و البته از نظر فرهنگی نیز اعتیاد زنان در جامعه ما یک واقعیت نابخشودنی است که اغلب خانواده‌ها سعی می‌کنند آن را کتمان کنند و در صورتی که اطرافیان موضوع را بفهمند، خانواده‌های زنان معتاد آنان را طرد می‌کنند و همسران‌شان آنان را طلاق می‌دهند. از این رو، آسیب‌های آنان به خود و جامعه از این مرحله به بعد بیشتر بارز می‌شود. آنان با توجه به عدم درآمد کافی برای به دست آوردن مواد مخدر مورد احتیاج خود به راحتی مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند یا تن به اعمال ضد اخلاقی می‌دهند؛ در این مرحله افزایش تخریب آنان را خواهیم دید و برگشت‌پذیری آنان به زندگی سالم به مراتب سخت‌تر و کمتر می‌شود.
زنان به عنوان عامل اصلی تربیت فرزندان در این مسوولیت وظیفه مهمی دارند و اعتیاد باعث می‌شود که این وظیفه مختل شود. به بیان دیگر، زنان معتاد معمولاً وظیفه مادرانه خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند و به همین سبب، فرزندان آنان در معرض مشکلات روحی و بدرفتاری‌ها قرار می‌گیرند. به دلیل آنکه اکثر زنان با بیماری اعتیاد در دوره باروری هستند، بارداری برای آنان مشکل‌ساز می‌شود. زنان به این دلیل که سعی در مخفی کردن اعتیاد خود دارند، در زمان بارداری نیز کمتر بیماری اعتیاد خود را آشکار می‌کنند و در مراحل اولیه به دلیل جلوگیری از قضاوت دیگران روی مساله اعتیاد خود سرپوش می‌گذارند. همین موضوع در دوران بارداری مشکلاتی را برای زنان پدید می‌آورد. زیرا مصرف مواد مخدر در دوران حاملگی باعث سقط جنین و رشد نامناسب جنین و جدا شدن زودرس جفت، مسمومیت بارداری و زایمان زودرس نوزاد کم‌وزن می‌شود. یا بعد از زایمان به دلیل مصرف مواد مخدر در دوره بارداری، نوزاد دچار علائم سوء مصرف مواد می‌شود و آسیب می‌بیند. اعتیاد در زنان در سه بعد فردی، خانوادگی و جامعه آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند و سلامت فردی زنان را به خطر می‌اندازد و خانواده‌های آنان را به دلیل ازهم‌گسیختگی و طلاق دچار نابسامانی می‌کند. البته زنان مصرف‌کننده مواد برای تهیه مواد مخدر مورد مصرف خود نیز دچار سوء استفاده‌ها و آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند. اما به طور کلی، میزان مرگ‌ومیر در بیماران وابسته به مواد تقریباً 15 برابر بیشتر از جمعیت عمومی است و این خود نشانگر تعداد بیشتر مرگ‌ومیر در این دسته از بیماران است که یا به علت عفونت‌ها یا ایست تنفسی یا عوارض ناشی از مصرف مواد به همراه داروهای دیگر است. در واقع، مرگ‌ومیر ناشی از اعتیاد دارای علل و عوامل مختلفی است. عفونت‌های دریچه قلبی، عفونت‌های کبدی، به دلیل ضعف سیستم ایمنی و عفونت‌های مختلف در سطح بدن از علل مرگ‌ومیر بیماران وابسته به مواد است. از عوامل دیگر مرگ‌ومیر در این دسته از بیماران مصرف بیش از حد مواد است که باعث ایست تنفسی می‌شود. از عامل مهم دیگری که در مرگ‌ومیر بیماران سوء‌مصرف‌کننده مواد موثر است، مصرف پس از یک دوره پاکی است که باعث ایست تنفسی در این گروه می‌شود. البته این نوع مرگ‌ومیر معمولاً پس از دستگیری‌ها در این گروه از سوء‌مصرف‌کنندگان بیشتر دیده می‌شود. به این دلیل که این گروه از بیماران، پس از چند روز یا چند هفته مصرف نکردن مواد، مجدداً مصرف به مقدار قبل از این مدت را از سر می‌گیرند که باعث ایست تنفسی و مرگ این گروه از وابستگان به مواد می‌شود. با تغییر الگوی مصرف در سال‌های اخیر و افزایش مصرف شیشه و متاآمفتامین دلایل مرگ‌ومیر معتادان نیز دستخوش تغییراتی شده است. با توجه به اینکه این دسته از مصرف‌کنندگان ممکن است دچار عوارض طولانی‌مدت و دائمی ناشی از مصرف این مواد شوند و همچنین این ماده باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود، مرگ‌ومیر این افراد نیز بیشتر از جمعیت عمومی است. البته برخی از این مشکلات برای زنان وابسته به مواد شدیدتر و بیشتر است. زنان سریع‌تر از مردان به مواد وابسته می‌شوند و در اثر مصرف مواد، دچار پیامدها و عوارض جانبی ناشی از مصرف می‌شوند و همچنین زنان وابسته به مواد بیشتر از گروه مردان، داروهای ضد‌اضطراب (آلپرزولام
و...) و داروهای مخدر (کدئین-ترامادول) را سوء‌مصرف می‌کنند که باعث افزایش شدت اعتیاد در این گروه می‌شود. از دیگر مواردی که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد، قرص ترامادول است که یک داروی مسکن مخدر است که تحت نظر پزشک و در شرایط خاصی باید تجویز شود؛ ولی متاسفانه مورد سوءمصرف زیاد قرار می‌گیرد و از عوارض آن تشنج است. اما احتمال ابتلا به اختلالات روانپزشکی و وجود خشونت خانگی و سوء رفتارهای هیجانی، جسمی، جنسی در زنان سوء مصرف‌کننده مواد بیشتر است. به دلیل آنکه بیشتر زنان سوء مصرف‌کننده، در سنین باروری قرار دارند، خطرات سوءمصرف در این گروه زنان بیشتر است و احتمال مرگ‌ومیر نیز در این گروه نسبت به زنان سالم جامعه بالا‌تر می‌رود. لازم به ذکر است زنانی که درمان سوء مصرف مواد را آغاز می‌کنند، در مقایسه با مردان، با افکار گرایش به خودکشی و اقدام به خودکشی بیشتری مواجه می‌شوند که این حالت احتمالاً به علت افسردگی این زنان است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها