شناسه خبر : 18761 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هیات اقتصادی ایران در اتریش موفق به امضای هشت تفاهمنامه شد

سفر پرماجرا

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در ۱۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۵ سفر خود را به وین به تعویق انداخت.

بمانجان ندیمی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در 11 فروردین ماه سال 1395 سفر خود را به وین به تعویق انداخت. هرچند پیش از آن، اخبار اعلام‌شده توسط رسانه‌ها حاکی از سفر هیات سیاسی و اقتصادی ایران در این روز به اتریش بود، اما رئیس‌جمهوری ایران در واپسین دقایق، از انجام این سفر صرف نظر و آن را به زمان دیگری موکول کرد و علامت سوالی بزرگ در اذهان عمومی ایجاد شد که «چرا روحانی به این سفر نرفت؟» دفتر رئیس‌جمهوری ایران دلیل لغو سفر را مسائل امنیتی اعلام کرد. این موضوع در حالی از سوی دفتر روحانی مطرح شد که رئیس‌جمهوری اتریش در واکنش به لغو سفر روحانی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: اگر مساله نگرانی‌های امنیتی باشد، این به خود ایران و تصمیمش بازمی‌گردد. ارزیابی من آن است که مخاطرات امنیتی وجود نداشت. هاینتس فیشر همچنین تاکید کرد روابط دو طرف قوی باقی خواهد ماند و البته سفر آینده روحانی به اتریش در دوران جانشین او انجام خواهد شد. از سویی برخی از خبرگزاری‌های خارجی دلیل تعویق این سفر را درخواست ایران از اتریش برای ممانعت از برگزاری یک تجمع ضد ایرانی در وین و رد این درخواست از سوی مقامات اتریشی بیان کرده‌اند و برخی دیگر نیز حوادث تروریستی در اروپا را دلیل این موضوع می‌دانند. این گمانه‌زنی‌ها نیز در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، یک بار سفر روحانی به فرانسه به دلیل مسائل امنیتی لغو و به زمان دیگری موکول شد. البته مدت کوتاهی بعد از لغو سفر او به پاریس، این سفر انجام شد و دستاوردهای خوبی نیز برای ایران به همراه داشت. اما لغو سفر رئیس‌جمهوری ایران به همراه تیم سیاسی به اتریش، مانع از سفر هیات اقتصادی ایران نشد و این هیات 110 نفره در وین با فعالان اقتصادی اتریشی دیدار کردند. هرچند به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی ایران، حضور روحانی در این سفر می‌توانست مذاکرات را بهتر پیش ببرد و به ارتقای روابط اقتصادی دو کشور، بیشتر کمک کند، اما رهاورد تیم اقتصادی ایران از اتریش نیز بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.
شهریورماه سال گذشته رئیس‌جمهور اتریش در صدر هیاتی 240‌نفره به ایران سفر کرده بود. فیشر اولین رئیس یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود که سال گذشته بعد از 12 سال به تهران سفر کرد و مورد استقبال مقامات ایرانی قرار گرفت. روابط تجاری ایران با اتریش در سال‌های گذشته روند خوبی را دنبال کرده است و همین موضوع می‌تواند به همکاری‌های اقتصادی دو کشور ثبات بیشتری ببخشد. امضای بیش از 15 تفاهمنامه به ارزش 80 میلیون یورو در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله گردشگری، پروژه‌های اقتصادی، آموزش، پروژه‌های نیمه‌تمام، صنعت خودرو و دارو ماحصل حضور هیات بلندپایه اتریشی در ایران بود.
در همین راستا، هیات اقتصادی 110‌نفره ایرانی نیز در سفر اخیر خود به وین، ضمن شرکت در همایش اقتصادی دو کشور، سمینار آشنایی با جنبه‌های مختلف مدیریت و برنامه‌ریزی شهر وین و نشست تخصصی با مسوولان بانک مرکزی اتریش، موفق به امضای هشت تفاهمنامه به ارزش بیش از دو میلیارد دلار در زمینه خودرو، فولاد، دارو و بخش‌های مهندسی شدند. همچنین در این نشست‌ها قرارداد احیای پوشش بیمه صادراتی بین ایران و اتریش نیز به امضای دو طرف رسید.
محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در صفحه شخصی خود در تلگرام درباره این سفر نوشت: سفر اتریش بیش از انتظارمان، خوب و منظم برگزار شد؛ در طول سفر، همه برنامه‌های از پیش تعیین‌شده را عملی کردیم؛ بازدیدها و نشست‌های عمومی و تخصصی و دیدارهای رودررو نیز با نظم و ترتیب انجام شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها