شناسه خبر : 16511 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پنج عهد سریع‌القلم

نوروز خوب برای سینما

برخلاف زمستان خشک پایتخت و بسیاری از کلانشهرهای کشور، روزهای آغازین بهار برای بسیاری از شهرهای ایران با بارندگی‌های گسترده همراه بود و تصویری کاملاً بهاری را در حافظه اکثر شهروندان ایران ثبت کرد.

حمید حق‌پرست

برخلاف زمستان خشک پایتخت و بسیاری از کلانشهرهای کشور، روزهای آغازین بهار برای بسیاری از شهرهای ایران با بارندگی‌های گسترده همراه بود و تصویری کاملاً بهاری را در حافظه اکثر شهروندان ایران ثبت کرد. طبق گزارش شرکت آب منطقه‌ای تهران در دو سال گذشته که شرایط بحرانی خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم با کاهش 30 درصدی نزولات آسمانی روبه‌رو بوده‌ایم که خوشبختانه با میزان بارندگی 195 میلی‌لیتر تا نیمه اول فروردین سال 1395 این امید حاصل شده است که سال آبی 1395-1394 سال پرباری باشد. طبق این گزارش هرچند تا تراز استاندارد و میانگین 48 سال گذشته هنوز فاصله داریم، اما میزان بارندگی در فروردین امسال توانسته بخش عمده‌ای از کمبود آب تهران در سال‌های گذشته را جبران کند و در نتیجه آب قابل توجهی در پشت سدهای استان تهران ذخیره شود. طبق این گزارش کمترین میزان بارندگی در استان تهران در ایستگاه ورامین با 117 میلی لیتر و بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه سد کرج و طالقان با 139 میلی‌لیتر گزارش شده است که با این بارش‌ها میزان ذخیره سد امیرکبیر به 153، لتیان 64، لار 35، طالقان 254 و ماملو به 254 میلیون لیتر رسیده است. با ارقام اعلام‌شده میزان درصد پرشدگی سد لتیان 90، طالقان 60، امیرکبیر 80، لار 5 و ماملو به 50 رسیده است که نشان می‌دهد نسبت به میزان ذخیره‌شان شرایط مناسبی دارند. «شهروند» هم در گزارشی نوشت: به‌دنبال ادامه بارش برف و باران در شمال غرب کشور و انتقال آب براساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز نهم فروردین سال‌ جاری به 72 /1270 متر از سطح دریا رسید. این تراز ۶۸ سانتی‌متر نسبت به پایین‌ترین سطح تراز دریاچه در روز دوم آبان‌ماه سال جاری و ۸ سانتی‌متر نسبت به روز هجدهم اسفندماه سال ۱۳۹۴ افزایش نشان می‌دهد. با افزایش ۶۸ سانتی‌متری تراز سطح آب دریاچه ارومیه، حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در بازدید از دریاچه ارومیه، افزایش ارتفاع آب دریاچه را نشان از تثبیت وضع و بازگشت امید به احیا و بهبود دریاچه دانست.
«شرق» نیز در گزارشی به وضعیت هوای پایتخت در ایام عید پرداخت و نوشت: «آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد ۱۳ روز تعطیلات نوروزی سال ۹۵ به نسبت مدت مشابه پنج سال گذشته تهران تمیزترین هوا را داشته است. بر اساس آمارهای منتشرشده در وب‌سایت این شرکت در نوروز امسال در تهران هفت روز پاک و شش روز سالم به ثبت رسید.»
در ایام نوروز اما انتشار خبر بیماری محمدرضا شجریان استاد آواز ایران و همچنین وضعیت نابسامان جسمانی عباس کیارستمی کارگردان پیشرو ایرانی دل بسیاری از ایرانیان هنر‌دوست را به درد آورد و طلب شفا برای این دو بزرگمرد به یکی از دعاهای مشترک بسیاری از ایرانیان در این ایام بدل شد.

نوروز خوب برای سینما
در حالی که طبق برآوردها سریال‌ها و مجموعه‌های نوروزی سیما نتوانست مخاطبان این شبکه‌ها را راضی کند، طبق اخبار به نظر می‌رسد سینمایی‌ها امسال نوروز پرخاطره و شیرینی را سپری کرده‌ باشند. ایامی که اکران بسیاری از سینماها تا اذان صبح ادامه داشت. محمد‌رضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای، پس از تعطیلات با اعلام آمار فروش این ایام خبر از رکوردشکنی فروش سینماها در این ایام داد. به گزارش «ایسنا» او با اشاره به استقبال خوب مردم از فیلم‌های «من سالوادور نیستم!»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو»، «‌کفش‌هایم کو»، «کوچه بی‌نام» که در اکران نوروزی سال ۹۵ به نمایش در‌آمدند فروش این آثار را به‌ این شرح اعلام کرد: «فیلم‌های «من سالوادور نیستم!» هشت میلیارد تومان، «۵۰ کیلو آلبالو» سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «بادیگارد» دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «ابد و یک روز» یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، «خشم و هیاهو» ۳۵۰ میلیون تومان، «کفش‌هایم کو» ۳۰۰ میلیون تومان و «کوچه بی‌نام» ۶۷۰ میلیون تومان». طبق این گزارش جمع فروش آثار سینمایی در ایام نوروز امسال ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بوده است. این آمار زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که بدانیم اکران نوروزی سینمای ایران در سال ۹۴، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.
نکته جالب توجه این است که به غیر از «بادیگارد» که از تبلیغات سیما بهره می‌برد، تیزر سایر فیلم‌ها تنها در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد. در تحلیل تفاوت معادله فروش فیلم‌های امسال و سال پیش احتمالاً باید نگاه ویژه‌ای به پارامتر تازه‌وارد شبکه‌های ماهواره داشت.

380 کشته در تصادفات سفرهای نوروزی
جاده‌های کشور، سرعت‌های سرسام‌آور، خستگی و خواب‌آلودگی، سبقت غیرمجاز و نقص فنی خودروها در نوروز هم بیکار نماندند و سفرهای عیدانه را به مرگ‌های تلخی تبدیل کردند. به گزارش «شهروند» امسال در جاده‌های کشور باز هم شاهد تصادفات مرگبار زیادی بودیم؛ تصادفاتی که به مجروح شدن و مرگ بیش از 380 مسافر انجامید. این درحالی است که نوروز سال گذشته یک هزار و ۸۰ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته شدند... آمارها نشان می‌دهد بیشترین افزایش تعداد متوفی متعلق به استان‌های بوشهر، فارس، گلستان و چهار محال و بختیاری و بیشترین کاهش نیز متعلق به استان‌های کردستان، اصفهان، زنجان و قم بوده است... پراید بیشترین تصادفات رانندگی را در نوروز امسال در جاده‌ها به خود اختصاص داده است. اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا در حاشیه بازدید از عملکرد پلیس و سایر دستگاه‌های خدماتی و امدادرسانی در محور چالوس با اشاره به تصادفات نوروز امسال گفت: خودرو پراید در این ایام بیشترین تصادفات رانندگی را داشته است. همچنین حدود ۲۰۰ هزار خودرویی که در نوروز امسال در جاده‌های کشور سرعت غیرمجاز داشته‌اند توسط دوربین پلیس ثبت تخلف و اعمال قانون شدند.

تعیین میزان اضافه وزن ایرانی‌ها
هدایت حسینی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، از بررسی تعیین دقیق میزان اضافه وزن و چاقی ایرانی‌ها بر اساس برنامه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در سال جاری خبر داد. به گزارش «مهر» او ضمن هشدار نسبت به افزایش وزن ساکنان جهان در ۴۰ سال اخیر و برآورد ۶۵۰ میلیون فرد دچار مشکل چاقی، الگوی اپیدمی چاقی در ایران را هم مشابه جهان ارزیابی کرد و گفت: «برای تعیین دقیق میزان اضافه وزن، چاقی و چاقی شدید در کشور، برنامه مراقبت غذا و تغذیه در راستای برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در سال ۹۵ در کشور به اجرا در می‌آید.» تخمین کلی وزارت بهداشت از تعداد ایرانی‌های دچار افزایش وزن و چاق، حدود ۲۵ میلیون نفر است که در بررسی جزیی‌تر، گفته می‌شود ۲۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال و ۲۰ درصد کودکان بالای پنج سال کشور و ۳۹ درصد مردان و ۴۹ درصد زنان ۱۵ تا ۶۴‌ساله و ۷۰ درصد مردان و زنان ۴۵ تا ۶۵‌ساله دچار چاقی و اضافه وزن هستند، علاوه بر آنکه سن ابتلا به چاقی هم در حال کاهش است. برآورد افزایش وزن در زنان و مردان ایرانی در حالی تبدیل به یکی از نگرانی‌های مهم نهادهای فعال در عرصه سلامت شده که مسوولان وزارت بهداشت بارها در هشدارهای خود به ارتباط برخی از مهم‌ترین بیماری‌های غیر‌واگیر با افزایش وزن اشاره کرده‌اند. آمارهایی که نگرانی مسوولان وزارت بهداشت و سایر فعالان عرصه سلامت را از بابت افزایش وزن ایرانی‌ها دامن می‌زند این است که از ۳۸۰ هزار مورد مرگ در کشور در سال، ۹۳ هزار مورد به علت سکته‌های قلبی و ۳۴ هزار مورد به علت سکته‌های مغزی است. بیش از ۱۹ میلیون ایرانی فشار خون بالا دارند و سالانه بیش از ۸۳ هزار مرگ مرتبط با فشار خون در کشور اتفاق می‌افتد. بیش از ۱۹ میلیون ایرانی بی‌تحرک‌اند، بیش از هفت میلیون ایرانی دیابت دارند که نیمی از این افراد از ابتلای خود بی‌خبرند و بیش از ۱۵ میلیون ایرانی دچار کلسترول بالا هستند. به نظر می‌رسد برای آگاه‌سازی مردم در این زمینه باید برنامه‌های منسجمی تدوین و به مرحله اجرا در آید.

تاکید وزیر بهداشت بر خداحافظی با دولت در سال ۹۶
وزیر محبوب دولت یازدهم علاقه‌ای به حضور در کابینه دولت‌های آینده ندارد. سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی که در پایان سال ۹۳ هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید کرده بود پس از پایان دوره فعالیت دولت یازدهم، از عرصه دولت خداحافظی کرده و به طبابت و تدریس بازخواهد گشت، در ابتدای سال 95 دوباره یادآوری کرد: «فقط همین دوره وزیر خواهم بود.» قاضی‌زاده‌هاشمی که کمتر از یک سال و سه ماه دیگر در کرسی وزارت در دولت یازدهم حضور خواهد داشت، در خصوص قبول تصدی وزارت بهداشت در صورت انتخاب مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم گفت: «به ایشان گفته‌ام اگر چه لیاقت نداشته‌ام ولی فقط همین دوره را به قصد کمک در خدمت‌شان هستم. فکر می‌کنم برای یک دوره مسوول سلامت مردم کشورم هستم و یک ساعتش هم به عقب بر‌نمی‌گردد. بنابراین باید به‌گونه‌ای رفتار کنم که بعدها غصه نخورم ‌ای کاش بیشتر وقت می‌گذاشتم. سفر می‌روم تا کارهای مختلف این حوزه گسترده را ازنزدیک پیگیری کنم. یک فرصت چهار ساله است و بنا نیست تکرار شود.» بدون شک رفتن این چهره از کابینه ثلمه‌ای به دولت حسن روحانی خواهد بود.

پنج عهد سریع‌القلم
محمود سریع‌القلم، از استادان دانشگاه بنام ایرانی در نوشته‌ای با عنوان «یادداشتی برای نوروز ۱۳۹۵» در وب‌سایت خود نکاتی را برای سال 1395 توصیه کرد. او نوشت: با خود عهد می‌کنم که طی سال ۱۳۹۵، پنج مورد زیر را با دقت انجام دهم:
1- بیشتر سوال کنم تا قبول کنم؛
۲- 10 درصد مصرف آب، برق، بنزین و گاز را کم کنم؛
۳- کتاب شعاع شمس دکتر غلامحسین دینانی را دوباره بخوانم؛
۴- نیم روز در هفته برای شناخت و مبارزه با خودخواهی‌های خود، وقت بگذارم؛
۵- با دو نفر بهتر از خودم، بسیار معاشرت کنم.

عشق پیرانه‌سر در هشت هزار سالمند
علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال که حالا دیگر خیلی‌ها او را آقای آمار ازدواج و طلاق ایران می‌دانند، خلاف همیشه که از افزایش طلاق و کاهش ازدواج میان ایرانی‌ها می‌گوید، از ازدواج قشری از جامعه حرف زده که هنوز هم خیلی‌ها ازدواجشان را با یک جمله خلاصه می‌کنند: «سر پیری و معرکه‌گیری». اما این‌طور که پیداست سالمندان ایرانی دارند کم‌کم از این حرف و قصه‌ها عبور می‌کنند؛ این از آماری که محزون درباره ازدواج زنان و مردان بالای ۶۰ سال در فروردین تا آذر سال گذشته اعلام کرده، پیداست. آن‌طور که او به «مهر» گفته و آن‌طور که آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد، در ۹ ماه نخست سال گذشته هشت هزار ازدواج در زنان و مردان بالای ۶۰ سال در ایران ثبت شده است: «از کل ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ ازدواج در ۹‌ماهه سال ۹۴، هفت هزار و ۸۶۸ مورد مربوط به مردان بالای ۶۰ سال و هزار و ۱۷۴ مورد نیز مربوط به زنان بالای ۶۰ سال بوده که در دفاتر رسمی به ثبت رسیده است.» به گزارش «شهروند» محزون اما آمارهای دیگری هم در این‌باره داشته؛ او از کودکانی گفته که در سال گذشته از پدر و مادرهای میانسال و سالمند به دنیا آمده‌اند و حالا درست بودن یا نبودن به دنیا آمدن‌شان، محل بحث و نظرهای زیادی شده است: «نکته جالب توجهی که در میان آمارها وجود دارد این است که ۹۰۰ ولادت در سال ۹۴ مربوط به پدران بالای ۷۰ سال است.» این امر قاعدتاً نشان‌دهنده افزایش امید به‌زندگی در میان سالمندان ایرانی به‌شمار می‌آید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها