شناسه خبر : 15276 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تصمیمگیری درباره زمان ورود در بورس بر عهده سهامداران آن شرکت است

ایرانسل را مجبور نکنیم

ایرانسل برای عرضه در بورس اجباری ندارد. سهام این شرکت بنا به اختیار سهامداران آن می‌تواند در بازار سهام عرضه شود. اتفاقاً در آن مقطع که بنده مدیرعامل شرکت بورس بودم رئیس هیات‌مدیره MTN و آقای دزفولی مدیرعامل ایرانسل به بورس آمدند و این مساله را بررسی کردند که آیا واگذاری سهام این شرکت به نفع آنهاست یا خیر.

علی رحمانی / مدیرعامل سابق شرکت بورس

ایرانسل برای عرضه در بورس اجباری ندارد. سهام این شرکت بنا به اختیار سهامداران آن می‌تواند در بازار سهام عرضه شود. اتفاقاً در آن مقطع که بنده مدیرعامل شرکت بورس بودم رئیس هیات‌مدیره MTN و آقای دزفولی مدیرعامل ایرانسل به بورس آمدند و این مساله را بررسی کردند که آیا واگذاری سهام این شرکت به نفع آنهاست یا خیر. حتی در خصوص افزایش سرمایه نیز بحث‌هایی را مطرح کردند. آنها حتی به خواسته خودشان به بورس آمدند و این موضوع را بررسی کردند. البته در آن مقطع آنها به این نتیجه نرسیدند که وارد بورس ایران شوند. ولی در تمام مدتی که بحث واگذاری سهام ایرانسل مطرح بود و وزارت ارتباطات و مجلس الزام داشت تا بالغ ‌بر 20 درصد سهام این شرکت در بورس عرضه شود همواره این مساله وجود داشت که واگذاری سهام این شرکت بخش خصوصی نباید الزام باشد. این یک اختیار است.

سهامداران زمان ورود به بورس را تعیین می‌کنند
البته اگر قانونی هم وجود دارد مثلاً در پروانه واگذاری به ایرانسل این موضوع قید شده باشد باز هم تصمیم‌گیری به زمان ورود در بورس بر عهده سهامداران آن شرکت است و نمی‌توان آنها را وادار کرد تا سهام‌شان را تحت فشار وارد بورس کنند. آنچه مشخص است نمی‌توان به اجبار یک شرکت خصوصی را مجبور کرد سهام خود را عرضه کند. ابتدا باید سهامداران آن شرکت تمایل داشته باشند تا این کار انجام شود. اگر این شرکت سهامی عام بود می‌توانستیم اجبار کنیم حتماً سهام خود را در بورس عرضه کند و من تصور نمی‌کنم برای اپراتورهای تلفن همراه چنین قوانینی را گذاشته باشند. این یک مساله است که باید سهامداران آن شرکت به این نتیجه برسند که باید به بورس وارد شوند. در مورد شرکت‌های بیمه‌ای و بانک‌ها و حتی برخی شرکت‌ها در بورس این مساله وجود دارد که باید بخشی از سهام آنها چون سهامی عام هستند در بورس عرضه شود اما تصور نمی‌کنم این مساله در مورد اپراتورها وجود داشته باشد. تاکید کردم حتی اگر در پروانه این شرکت هم این مساله لحاظ شده باشد تصمیم‌گیری درباره زمان ورود به بورس بر عهده سهامداران آن شرکت است.

چرا ورود در بورس به دغدغه عده‌ای تبدیل شده است؟
این حق سهامداران آن شرکت است که سرمایه‌شان را در زمان مناسب وارد بورس کنند تا سود ببرند نه اینکه تحت فشار مجبور شوند تنها بر اساس اینکه در پروانه واگذاری به آنها از لفظ ورود به بورس نام برده شده حتماً باید به هر شکلی وارد بورس شوند. جالب است که سازمان بازرسی کل کشور چرا باید بر این مساله که مساله‌ای دست چندم محسوب می‌شود دست بگذارد و اصرار بر واگذاری سهام ایرانسل در بورس داشته باشد. حالا اگر سهام ایرانسل در بورس عرضه شود چه اتفاق خاصی خواهد افتاد که عرضه نشدن آن باعث بروز مشکل در عرصه اقتصاد و ارتباطات کشور شود. اینکه سال‌هاست بحث واگذاری سهام ایرانسل به مساله و دغدغه برای یک عده تبدیل شده است جای تعجب دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید