شناسه خبر : 12030 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

احمد معتمدی از اما و اگرهای واگذاری سهام ایرانسل در بورس میگوید

بی‌ارادگی مانع عرضه ایرانسل شد

این روزها باز هم موضوع واگذاری ۲۱ درصد سهام ایرانسل از طریق بورس مطرح شده است. پس از اعلام سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر واگذاری سهام ایرانسل در بورس اگرچه کمیسیون تنظیم مقررات پس از بررسی مستندات و گزارش‌ها، به واگذاری ۲۱ درصد سهام شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در بورس رای داده است اما همچنان اختلاف‌نظرهایی در این باره وجود دارد.

سایه فتحی

این روزها باز هم موضوع واگذاری 21 درصد سهام ایرانسل از طریق بورس مطرح شده است. پس از اعلام سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر واگذاری سهام ایرانسل در بورس اگرچه کمیسیون تنظیم مقررات پس از بررسی مستندات و گزارش‌ها، به واگذاری 21 درصد سهام شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در بورس رای داده است اما همچنان اختلاف‌نظرهایی در این باره وجود دارد. با وجود اینکه سازمان بازرسی و کمیسیون تنظیم مقررات تاکید بر واگذاری ایرانسل بر مبنای پروانه‌ای که به ایرانسل داده است در بورس دارد و مدیران شرکت ایرانسل رویه سکوت را در پیش گرفته‌اند در مقابل مدیران و کارشناسان بورسی اعتقاد دارند ایرانسل یک شرکت خصوصی است و باید سهامداران آن خواهان واگذاری این شرکت در بورس باشند و نمی‌توان به اجبار سهام این شرکت را عرضه کرد. در این بین به سراغ احمد معتمدی مشاور وزیر ارتباطات و عضو کمیسیون تنظیم مقررات، فردی که در زمان وزارتش مجوز پروانه ایرانسل صادر شد، رفتیم. اگرچه معتمدی هر بار که درباره عملکرد ایرانسل صحبت شده از مدیران این شرکت به‌عنوان موفق‌ترین مدیرانی که بخش خصوصی کشور را اداره می‌کنند تقدیر کرده است اما در واگذاری سهام ایرانسل می‌گوید این شرط در لایسنس گذاشته شده است و چاره‌ای جز واگذاری 21 درصد سهام این شرکت در بورس نیست.



ماجرای واگذاری 21 درصد سهام ایرانسل در بورس در حالی برای چندمین بار طی پنج سال گذشته مطرح شده است که سال قبل وقتی پرونده واگذاری 21 درصد سهام ایرانسل برای بررسی به کمیسیون اصل 90 رفت رئیس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد «این موضوع با تغییر صاحب پروانه عملاً از درجه اعتبار ساقط شده است». عمیدیان حتی گفته بود «اگر به فرض هم تخلفی صورت گرفته باشد مربوط به دولت‌های گذشته بوده و اگر دیگران به قانون مجلس عمل نکرده‌اند، بروند از آنها حساب و کتابش را پس بگیرند». اما این بار سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه ورود کرده و حتی عنوان کرده در این زمینه تخلف انجام شده است و باید 21 درصد سهام ایرانسل هرچه سریع‌تر در بورس عرضه شود. ارزیابی شما چیست؟
به نظرم واگذاری سهام ایرانسل در بورس منعی ندارد. مجوز پروانه ایرانسل در زمان مدیریت بنده در وزارت ارتباطات ارائه شد. آنچه بنده در جریان هستم در لایسنسی که به اپراتور دوم تلفن همراه اعطا شد اگر تغییر نکرده باشد که ظاهراً باخبر شده‌ام تغییری انجام نشده است، باید بگویم در آن مقطع شرط دولت در دادن این پروانه بر این بود که بالغ ‌بر 20 درصد از سهام ایرانسل در بورس عرضه شود. به خاطر دارم آقای سیف که اکنون رئیس کل بانک مرکزی هستند در آن مقطع مدیرعامل بانک ملی بودند و قرار شد این 20 درصد به امانت به مدت دو سال در اختیار بانک ملی باشد و بعد در بورس عرضه شود. در آن جلسه من به‌عنوان وزیر ارتباطات، آقای سیف رئیس وقت بانک ملی و آقای مخبر مدیرعامل بنیاد مستضعفان حضور داشتند و موافقتنامه آن امضا شد. حتی به آنها گفتیم اگر این شرایط را قبول ندارند می‌توانیم لایسنس را باطل کنیم اما آنها پذیرفتند.

‌ طی پنج سال گذشته هر بار این مساله مطرح شد گفته شده است که شرایط واگذاری 21 درصد سهام ایرانسل در بورس مربوط به مناقصه زمان ترک‌سل بوده و با عدم موفقیت ترک‌سل در به دست آوردن مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه، این شرط نیز خود به‌خود ملغی شده است و شرط واگذاری سهام ایرانسل در بورس که در الحاقیه پروانه این اپراتور ذکر شده برای شرایط ایرانسل موضوعیت ندارد.
فرقی ندارد که طرف خارجی چه کسی باشد. ما مجوز را به ایرانسل دادیم. اتفاقاً در همان لایسنس نوشته شد اگر ترک‌سل نیامد جایگزینش یعنی شرکت MTN به شرطی که شرایط مربوطه را بپذیرد این پروانه به آن ارائه می‌شود. واگذاری 21 درصد سهام ایرانسل نیز جزو مفاد لایسنس مربوطه بود. لایسنس قرارداد نیست که باید نظر طرفین هم در آن گنجانده شود. لایسنس یک‌طرفه داده می‌شود. به عبارت دیگر دولت اجازه بهره‌برداری را با توجه به شرایطی که تعیین کرده است به یک اپراتور می‌دهد. اگر ایرانسل این شرایط را قبول نداشت پس نباید لایسنس را قبول می‌کرد. من قبلاً تصور می‌کردم این بند در لایسنس اصلاح شده است که ایرانسل اینقدر در واگذاری آن 21 درصد در بورس مقاومت می‌کند.

اما کارشناسان بورس اعتقاد دارند با توجه به اینکه شرکت ایرانسل متعلق به بخش خصوصی است باید سهامداران این شرکت درباره واگذاری سهام آن در بورس تصمیم‌گیری کنند و نمی‌توان این شرکت را اجبار کرد که عرضه در بورس داشته باشد.
این شرط در لایسنس گذاشته شده است. اگر ایرانسل عرضه در بورس را قبول نداشت نباید آن موافقتنامه را امضا می‌کرد. اتفاقاً دیر هم شده است؛ باید با گذشت دو سال از زمان اعطای لایسنس حداکثر تا سه سال وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات ایرانسل را مکلف می‌کردند تا این واگذاری انجام شود. ظاهراً اراده‌ای در مدیران قبلی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای این واگذاری وجود نداشته است.

حتماً باید این 21 درصد یکجا در بورس عرضه شود؟ به هر حال وقتی سهام این شرکت در فرابورس عرضه شود این احتمال وجود دارد که رقبای این شرکت نیز بتوانند سهام این شرکت را خریداری کنند. از طرف دیگر خریدار این 21 درصد با توجه به اینکه اعضای هیات مدیره این شرکت پنج نفره است جزو هیات مدیره آن می‌شود. آیا این مساله به انحصار دامن نخواهد زد؟
من بر اساس لایسنس می‌گویم که عرضه 20 درصد سهام ایرانسل در بورس منعی دارد و باید سال‌ها قبل انجام می‌شد. حالا با چه شیوه و روشی و اینکه در ابتدای امر چه مقدار باید از سهامی که تعهد شده در بورس واگذار شود این دیگر به تصمیم مدیران ایرانسل و بورس بستگی دارد. آنچه مشخص است تاخیر در این زمینه وجود دارد و باید هرچه سریع‌تر تکلیف واگذاری سهام ایرانسل در بورس مشخص شود. به نظرم در این زمینه کوتاهی از سوی تنظیم مقررات و ایرانسل صورت گرفته است.

پس شما نیز مانند معاون سازمان بازرسی کل کشور اعتقاد دارید تخلف انجام شده و حتی باید جریمه در نظر گرفته شود؟
بنده قصد ندارم بگویم ایرانسل تخلف کرده و باید جریمه شود. به هر حال طبق لایسنس سهام این شرکت در بورس عرضه می‌شد اما با تاخیر همراه بوده است و پیگیری‌های لازم هم از سوی مسوولان وقت سازمان تنظیم مقررات انجام نشده است. این 20 درصد باید از سهم طرف ایرانی باشد و ربطی به 49 درصد سهام MTN ندارد. وقتی ترک‌سل قرار بود بیاید 70 درصد برای آن بود و 30 درصد برای طرف ایرانی. به همین جهت قرار شد 20 درصد سهم ترک‌سل در بورس عرضه شود. اما پس از آنکه این قانون اصلاح شد و مجلس تصویب کرد طرف خارجی نمی‌تواند بیشتر از 50 درصد در مشارکت با ایران سهم داشته باشد در نهایت ترک‌سل رفت و MTN آمد. در آن زمان شرکای داخلی MTN یعنی طرف ایرانی توافقنامه را امضا کرد. اکنون هم جای تعلل نیست. باید این مقدار را بر اساس توافقی که بورس با سهامداران این شرکت انجام می‌دهد عرضه کنند. باز هم تاکید می‌کنم اصلاً نباید این 20 درصد به طرف ایرانی داده می‌شد. در همان ابتدا مقرر شده بود که نزد بانک ملی به امانت گذاشته شود. آن وقت ایرانسل می‌تواند مدعی باشد که به جای 20 یا 21 درصد سهام آن مثلاً گفته شود باید 25 درصد سهام این شرکت عرضه شود. این مساله درست نیست. مگر شریک داخلی تغییر کرده است که ایرانسل مدعی است نباید این سهم در بورس عرضه شود. شریک خارجی تغییر کرد آن هم پذیرفت که سهمش 49 درصد باشد. به اعتقاد بنده ابهامی وجود ندارد و قضیه کاملاً واضح است.

عرضه ایرانسل در این مقطع بورس که بازار سرمایه در دوران رکود قرار ندارد برای سهامداران این شرکت چندان جالب توجه نیست. از طرفی برای این شرکت جذابیتی ندارد که در این شرایط وارد بورس شوند.
ایرانسل از افتخارات دولتی است که بنده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آن بوده‌ام. یکی از موفق‌ترین شرکت‌های بخش خصوصی در ایران است. معتقدم مدیران این شرکت بسیار موفق عمل کرده‌اند و هم به‌عنوان یک مسوول در گذشته و هم به‌عنوان یک شهروند از ایرانسل رضایت دارم. به هر حال کوتاهی در دولت قبل انجام شده است و باید به این مساله رسیدگی شود. نباید دیگر این ماجرا را کش داد. باید مقدمات واگذاری سهام این شرکت در بورس فراهم شود. ما نمی‌گوییم همین فردا سهام ایرانسل در بورس عرضه شود. این واگذاری باید در زمانی انجام شود که همه جوانب سنجیده شده باشد تا این شرکت موفق بخش خصوصی متضرر نشود. همان‌طور که تاکید کردم دو طرف می‌توانند با هم توافق کنند تا در یک زمان مناسب این عرضه انجام شود. ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد سهام ایرانسل عرضه شود چراکه پروسه مربوطه را باید طی کند. بنده تاکید دارم اصل قضیه جای بحث ندارد. بنده اگر در محکمه‌ای لازم باشد شهادت می‌دهم.

از طرفی تجربه واگذاری سهام مخابرات و همراه اول در بورس را داریم ولی سهام این شرکت با اقبال مواجه نشده است که انتظار داشته باشیم عرضه در بورس این انگیزه را در بین سهامداران این شرکت ایجاد کند که تمایل برای این واگذاری داشته باشند؟
ممکن است شرایط واگذاری آن شرکت در بورس مناسب نبوده باشد. از طرفی نمی‌توان واگذاری یک شرکت با ساختار دولتی را با شرکت سوددهی چون ایرانسل مقایسه کرد. به نظرم سهام ایرانسل در بورس می‌تواند موفق باشد و با سوددهی همراه باشد. شرایط بورس در حال حاضر مناسب نیست، اینها مسائل فرعی بوده است. آنچه مشخص است قانون باید اجرا شود و سهام ایرانسل در بورس عرضه شود. این مساله جای بحث ندارد. بنده در آن زمان که پروانه ایرانسل واگذار شد نماینده دولت بودم. مصوبات شورای اقتصاد هم هست. مصوبات دولت و آن امضاها نیز موجود است. اتفاقاً ایرانسل هم نمی‌گفته این مساله را قبول ندارد. بنده حتی شنیده‌ام آنها به دنبال آماده‌سازی در این زمینه هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید