شناسه خبر : 10932 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هفته ای که گذشت

به گزارش بلومبرگ، احزاب مجارستانی انتقاد پارلمان اروپا از تحکیم قدرت ویکتور اوربان را رد کردند و پارلمان را به نقض حق حاکمیت مجارستان متهم کردند.

کاهش نرخ رشد آمریکا
جمعه 5 جولای/14 تیر: به گزارش بلومبرگ، احزاب مجارستانی انتقاد پارلمان اروپا از تحکیم قدرت ویکتور اوربان را رد کردند و پارلمان را به نقض حق حاکمیت مجارستان متهم کردند. مجلس مجارستان در قطعنامه‌ای که به پیشنهاد حزب حاکم فیدز پیشنهاد و تصویب شد اعلام کرد قانونگذاران اروپایی به طرز بی‌شرمانه‌ای معیارهای جدیدی برای ملت تعیین کرده و پای خود را از قلمرو اختیارات‌شان بیرون گذاشته‌اند. این قطعنامه همچنین مورد حمایت حزب دموکرات مسیحی و حزب ملی‌گرای جوبیک قرار گرفت. نمایندگان مجلس مجارستان در این بیانیه اعلام کردند از دولت می‌خواهیم تسلیم فشار اتحادیه اروپا نشود و اجازه نقض حقوق کشور را ندهد. پارلمان اروپا در روز سوم جولای اعلام کرده بود اوربان حاکمیت قانون را زیر پا می‌گذارد و از مجارستان خواست هر چه زودتر لایحه‌ای را که با مقررات پارلمان اروپا هماهنگ نیست، لغو کنند. اوربان در روز دوشنبه گفته بود که اتحادیه اروپا معیارهای دوگانه دارد و از قدرتش سوءاستفاده می‌کند.


انگلستان سوئیس نمی‌شود
شنبه 6 جولای/15 تیر: کنفدراسیون صنایع بریتانیا هشدار داد که انگلستان سوئیس نمی‌شود. به گزارش تلگراف، دبیر کل کنفدراسیون صنایع بریتانیا، جان کریدلند، هشدار داد بحث‌های پیرامون خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نباید بر لفاظی‌های پوچ متکی باشد. کریدلند این هشدار را در شرایطی داد که نگرانی‌ها درباره اینکه هیچ راه دیگری برای انگلستان وجود نداشته باشد، افزایش یافته است. اعضای پارلمان انگلستان در روز جمعه لایحه‌ای را به تصویب رساندند که برگزاری همه‌پرسی را درباره ماندن یا خروج انگلستان در سال 2017 ضمانت می‌کند. با این حال، آقای کریدلند هشدار داد آنهایی که خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند باید چشم‌اندازی روشن، مستدل و مستند برای بریتانیا تهیه کنند. کنفدراسیون صنایع بریتانیا گزارشی تهیه کرده است که نشان می‌دهد یک رابطه نروژی یا سوئیسی با اتحادیه اروپا چندان بهتر از عضویت کامل در اتحادیه نخواهد بود. نروژ و سوئیس عضو اتحادیه نیستند اما از دسترسی به بازار واحد برخوردارند.

مرگ بیش از 150نفر در آتش‌سوزی چین
یکشنبه 7 جولای/16 تیر: یک شهردار و عضو ارشد حزب کمونیست چین پس از اینکه 121 نفر در مرگبارترین آتش‌سوزی چین در 13 سال گذشته، در استان شمال شرقی جیلین، جان خود را از دست دادند، از حزب اخراج شد. دولت چین قصد دارد برای تامین امنیت جانی کارگران در محل فشار بیشتری بر مسوولان بیاورد. معاونان فرماندار استان، گو چونلی و هوانگ گوانچون و همچنین رئیس پلیس استان از جمله 73 مقام مسوولی بودند که امسال پس از مرگ بیش از 150 نفر در استان جیلین بر اثر حادثه در محیط کار، مجازات شدند. به گزارش خبرگزاری شینهوا نیوز 35 نفر نیز به دلیل خطاها و اشتباهاتی در زمینه امنیت محیط کار در حال بازجویی هستند. آتش‌سوزی روز سوم جولای در یک مزرعه مرغداری در شهر دهویی 182 میلیون یوان معادل 30 میلیون دلار خسارت به بار آورد. نماینده دهویی در حزب، ژانگ دزیانگ، و شهردار دهویی، لیو چانگچون از مقامات حزبی کنار گذاشته شدند.


دو برابر شدن درآمد اندی مورای
دوشنبه 8 جولای/17 تیر: به گزارش سی‌ان‌ان مانی، اندی مورای پس از اینکه اولین تنیس‌باز انگلیسی‌ای شد که پس از 77 سال جایزه ویمبلدون را برد، اکنون می‌تواند درآمد زیادی از حامیان مالی خود کسب کند. نایجل کوری، مدیر آژانس بازاریابی ورزشی براندراپورت، می‌گوید درآمد غیر‌ورزشی این تنیس‌باز حرفه‌ای اسکاتلندی احتمالاً از حدود هشت میلیون پوند در سال به 15 میلیون پوند خواهد رسید. مورای در چند سال اخیر تا حدی در رده‌بندی جهانی تنیس‌بازها صعود کرده که پس از نواک جوکوویچ، به مقام دومی رسیده است. مورای در روز هفتم جولای جوکوویچ را در بازی نهایی ویمبلدون شکست داد. مورای پس از شکست خوردن از راجر فدرر در فینال سال گذشته ویمبلدون، سعی کرد مدال طلای خود در المپیک 2012 را زنده کند. ورزش تنیس، همانند گلف، شهرت و محبوبیتی جهانی و گسترده دارد. این امر موجب می‌شود توجه حامیان مالی به سرمایه‌گذاری بر چهره‌های برتر این رشته‌های ورزشی جلب شود.


کاهش صادرات آلمان
سه‌شنبه 9 جولای/18 تیر: به گزارش تلگراف، صادرات آلمان در ماه می به تندترین سراشیبی خود رسید. به گزارش اداره آمار آلمان، صادرات، سنتی‌ترین پیش‌برنده و محرک رشد در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، به میزان 5/6 درصد از 3/94 میلیارد یورو در آوریل به 2/88 میلیارد یورو در ماه می ‌رسید. این بزرگ‌ترین کاهش صادراتی از دسامبر 2011 تاکنون بوده است. بر اساس یک معیار سالانه، کل صادرات 8/4 درصد و صادرات به منطقه یورو 6/9 درصد کاهش داشته است. واردات نیز از 4/76 میلیارد یورو در ماه آوریل به 2/75 میلیارد یورو در ماه می ‌رسید. تراز تجاری آلمان ماه می 1/13 میلیارد یورو بود که به شدت از پیش‌بینی 6/17 میلیارد دلاری اقتصاددانان کمتر بوده است. کارستن برژسکی، اقتصاددانی در بانک ING، می‌گوید «به طور کلی، این داده‌های تجاری ناامیدکننده نشان می‌دهد که موتور اقتصادی اتحادیه اروپا هنوز لنگ می‌زند.»

کاهش غیرمنتظره صادرات چین
چهارشنبه 10 جولای/19 تیر: به گزارش بلومبرگ، صادرات و واردات چین به طرز غیرمنتظره‌ای در ماه ژوئن کاهش یافت. این امر نشان‌دهنده وخامت کاهش رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است. نقل و انتقال کالا به آن سوی مرزهای چین 1/3 درصد نسبت به یک سال قبل کاهش پیدا کرده است. بر اساس داده‌های منتشرشده توسط مدیریت کل گمرک‌های چین، این بالاترین کاهش از زمان بحران مالی جهانی بوده است. این در حالی است که پژوهش اخیر بلومبرگ رقم 7/3 درصد کاهش را نشان می‌دهد. واردات نیز 7/0 درصد کاهش پیدا کرد در حالی که پیش‌بینی‌های حد میانه، شش درصد افزایش را در نظر داشتند. بازارهای سهام آسیایی صادرات به آمریکا و اتحادیه اروپا برای چهارمین ماه پیاپی کاهش یافته است، سقوط کردند. لوئیس کوجیس، اقتصاددان ارشد رویال بانک اسکاتلند در هنگ‌کنگ، می‌گوید داده‌های تجاری ماه ژوئن تصمیم‌گیری سیاستگذاران چینی را به چالش می‌کشد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها