شناسه خبر : 19733 لینک کوتاه

دریافتی مدیران ارشد بانکی تابع چه عواملی است؟

رابطه دوسویه انگیزه و درآمد

جنجال دستمزد مدیران در ایران در ماه‌های اخیر سوژه اصلی تمامی رسانه‌های خبری بود و باعثشد شمار زیادی از مدیران در ایران از کار برکنار شوند و تعداد زیادی برای ادامه کار خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوند. همین مساله سبب شد تا مطالعه‌ای در مورد میزان دریافتی مدیران در کشورهای دیگر و نحوه تعیین دریافتی آنها در یک سیستم اقتصادی پویا انجام دهیم و میزان دریافتی مدیران ارشد در کشورهای اروپایی و آمریکایی و نحوه تعیین این دریافتی از سوی آنها را بررسی کنیم.

مونا مشهدی‌رجبی / نویسنده نشریه
جنجال دستمزد مدیران در ایران در ماه‌های اخیر سوژه اصلی تمامی رسانه‌های خبری بود و باعث شد شمار زیادی از مدیران در ایران از کار برکنار شوند و تعداد زیادی برای ادامه کار خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوند. همین مساله سبب شد تا مطالعه‌ای در مورد میزان دریافتی مدیران در کشورهای دیگر و نحوه تعیین دریافتی آنها در یک سیستم اقتصادی پویا انجام دهیم و میزان دریافتی مدیران ارشد در کشورهای اروپایی و آمریکایی و نحوه تعیین این دریافتی از سوی آنها را بررسی کنیم.
طبق گزارش‌های موجود پنج مدیر ارشد بانکی که اغلب مدیران ارشد بانک‌های آمریکایی هستند در سال گذشته میلادی 7 /115 میلیون دلار درآمد داشتند که این درآمد آنها ترکیبی از دستمزد و پاداش و سود سهام‌هایی است که در عرض یک سال دریافت کرده‌اند. این مدیران ارشد نه‌تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی بلکه ظرف شش سال گذشته به طور متوسط بیش از 20 میلیون دلار درآمد داشتند. اما چه چیزی باعث شده تا این مدیران درآمدی بیش از ۲۰ میلیون دلار در سال داشته باشند و اعتراضی نسبت به درآمد آنها از طرف مردم آمریکا وجود نداشته باشد؟
شاید یکی از نکات کلیدی در این زمینه را بتوان خصوصی بودن اغلب موسسات مالی و بانکی و شرکت‌های بزرگ در کشورهای غربی دانست. در این کشورها بخش خصوصی نقش بزرگی در اقتصاد دارد و حضور دولت در اقتصاد کشور بسیار کم است. بنابراین دریافت‌های میلیون‌دلاری مدیران ارشد این شرکت‌ها نمی‌تواند باعث اعتراض مردم شود زیرا از محل مالیات‌ها و... پرداخت نمی‌شود. از طرف دیگر مردم شاهد رونق اقتصادی، رشد فضای مالی کشور و رشد سودآوری شرکت‌های مختلف هستند و در زمانی که این رونق در اقتصاد مشاهده می‌شود دیگر دلیلی برای اعتراض وجود ندارد.
نیل مک‌کارتی یکی از تحلیلگران اقتصادی در نشریه تایمز می‌نویسد: مدیریت ترکیبی از علم و هنر است و یک مدیر لایق باید منافع مالی زیادی از کاری که انجام می‌دهد به دست آورد. مدیران موفق می‌توانند یک موسسه مالی ضعیف را از بحران نجات دهند یا مانع از سقوط اقتصادی بانک بزرگی مانند استاندارد چارترد و... در هنگام بحران‌های مالی و اقتصادی جهان شوند. دغدغه‌های مالی سبب می‌شود تا مدیران نتوانند تمام انرژی خود را برای کارشان صرف کنند و تمرکز کمتری داشته باشند. از طرف دیگر یک مدیر ارشد باید حس کند در سود کاری که انجام می‌دهد شریک است و همین مساله سبب می‌شود تا هر‌‌ساله بر میزان سهم مدیر افزوده شود. سودی که مدیر ارشد از سهام خود دریافت می‌کند در واقع نتیجه تلاشی است که برای بیشتر شدن سودآوری شرکت انجام داده است. بنابراین یک مدیر موفق که در یک شرکت سودآور و اقتصاد پر‌رونق کار می‌کند باید دریافتی زیادی هم داشته باشد تا انگیزه کافی برای کار داشته باشد.
اما سوال اینجاست که چه کسی در مورد پاداش و دستمزد مدیران ارشد تصمیم‌گیری می‌کند و بر چه مبنایی این تصمیمات اتخاذ می‌شود؟

تعیین دریافتی مدیر، تصمیمی پرهزینه و مهم
تایمز می‌نویسد: هیات‌مدیره مسوولیت تصمیم‌گیری در مورد دریافتی مدیرعامل را بر عهده دارد و این تصمیمی مهم و بسیار پرهزینه است. مطالعه ۳۵۰ شرکت صنعتی و مالی بزرگ آمریکا نشان می‌دهد مدیران ارشد این شرکت‌ها به طور متوسط بالغ بر 2 /15 میلیون دلار در هر سال درآمد دارند بنابراین تصمیم‌گیری در مورد میزان پرداختی به مدیر ارشد شرکت تصمیم بسیار با‌اهمیتی است. مرکز مطالعات مدیریتی آمریکا در گزارش اخیر خود در مورد چگونگی تعیین دستمزد و دریافتی مدیران می‌نویسد: نظام پرداختی به مدیر و ترکیب سهام و پاداش و حقوق به یک مدیر ارشد باید به گونه‌ای باشد که به مدیر انگیزه دهد تا در تصمیم‌گیری‌های خود هم اهداف هیات‌مدیره و هم اهداف تجاری شرکت را مدنظر قرار دهد. تخصیص سهام به مدیر ارشد این پیام را به او می‌دهد که در سود کاری که انجام می‌دهد شریک است و تخصیص پاداش که اغلب بیش از پایه حقوق دریافتی است هم نشان می‌دهد که هیات‌مدیره و سهامداران متوجه تلاش‌های او در جهت پیشبرد اهداف سازمان هستند.
بنابراین در اغلب این موسسات مالی دریافتی مدیران ارشد کاملاً وابسته به درآمد شرکت و عملکرد آنهاست و در دوره‌ای که درآمد شرکت به دلیل سیاست‌های نادرست مدیر یا شرایط نابسامان اقتصادی کاهش داشته است، مدیر نمی‌تواند درخواست دریافتی بالا داشته باشد. مگر اینکه در دوره‌ای بحرانی در اقتصاد کشور یک مدیر مانع از سقوط اقتصادی شرکت شده باشد که در این زمان دریافتی‌اش در قالب پاداش بیشتر خواهد شد ولی به دلیل کم بودن سود سهام این فرد، مجموع دریافتی‌اش نسبت به سال‌های رونق کمتر است. شرایط اقتصادی کشور هم نقش زیادی در دریافتی مدیران دارد. بدون شک در سیستم سالم اقتصادی در کشوری که سرانه تولید ناخالص داخلی کمتر از پنج هزار دلار است، یک مدیر نمی‌تواند ۱۵ میلیون دلار در هر سال دریافت کند همان‌طور که در کشوری با سرانه تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۳۰ هزار دلار یک مدیر ارشد توانمند با دریافت مبلغی کمتر از این سطح نخواهد توانست بهترین کارش را ارائه دهد و تمام‌وقت و انرژی خود را در جهت پیشبرد اهداف سازمان صرف کند.

رشد 6 /7‌درصدی دستمزد مدیران بانکی
فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود اعلام کرد در سال ۲۰۱۵ میلادی درآمد مدیران ارشد بانک‌های بزرگ دنیا 6 /7 درصد رشد کرد و در نتیجه این افزایش بالغ بر ۱۳ میلیون دلار به دستمزد این مدیران اضافه شد. در سال ۲۰۱۴ میلادی مدیران ارشد بانکی شاهد افزایش شش‌درصدی دریافتی خود بودند و در سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ رشد دریافتی مدیران کمتر از یک درصد بود.
در میان مدیران ارشد بانکی دنیا، دستمزد مدیران آمریکایی دو برابر دستمزد مدیران اروپایی بوده است که دلیل آن را می‌توان به بزرگی اقتصاد آمریکا و سرمایه‌داری بودن ساختار اقتصادی در این کشور دانست. در این سال متوسط دستمزد مدیران ارشد بانکی در آمریکا بالغ بر ۲۰ میلیون دلار بود در حالی که مدیران ارشد بانکی در اروپا 5 /10 میلیون دلار درآمد داشتند و بیش از ۶۰ درصد از این درآمدها را هم سود سهام مدیران در هر سال تشکیل می‌داد.

پردرآمدترین مدیران بانکی دنیا
پردرآمدترین مدیر بانکی دنیا، جیمی دایمون، مدیرعامل بانک جی پی مورگان است. او در سال ۲۰۱۵ میلادی 6 /27 میلیون دلار دستمزد و پاداش و سود دریافت کرد ولی در همین سال با وجود تمامی مشکلات اقتصادی توانست درآمد و سودآوری این بانک را ۴۰ درصد افزایش دهد. او که یکی از مدیران یونانی‌تبار آمریکاست ۱۳ مارس سال ۱۹۵۶ میلادی متولد شد و ارزش دارایی او بالغ بر ۱ /۱ میلیارد دلار است. او طی شش سال اخیر بیش از 20 میلیون دلار در هر سال درآمد کسب کرده است. او مدیر یکی از چهار بانک بزرگ و تاثیرگذار آمریکاست و پیش از اینکه در این سمت به کار مشغول شود عضو هیات‌مدیره فدرال‌رزرو آمریکا بود. تایمز او را یکی از اثرگذارترین افراد دنیا در سال ۲۰۱۵ میلادی و در عرصه اقتصاد جهان معرفی کرد و در فاصله سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون، هر سال به عنوان برترین مدیرعامل بانکی در آمریکا معرفی شد. از او به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در آمریکا یاد می‌کنند و مشاوره اقتصادی دولت اوباما را هم بر عهده دارد.
دومین مدیر بانکی پردرآمد در سال ۲۰۱۵ میلادی لوید بلنک فین مدیرعامل بانک گلدمن ساکس بود که توانست 4 /23 میلیون دلار درآمد به دست آورد. او یکی از بزرگ‌ترین بازرگانان و فعالان اقتصادی آمریکاست و از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون به عنوان مدیرعامل بانک گلدمن ساکس فعالیت می‌کند. او متولد سال ۱۹۵۴ میلادی در آمریکاست.
گلدمن ساکس یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکاست و ارزش دارایی این بانک بالغ بر ۸۶۱ میلیارد دلار است و هر‌سال درآمد خالصی بالغ بر شش میلیارد دلار دارد. این مدیر ارشد بانکی از سال ۲۰۰۶ میلادی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار در سال درآمد داشته است و در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها در مورد درآمد سالانه‌اش گفت: یک مدیر کارآمد باید تمامی وقتش را صرف تفکر و تصمیم‌گیری‌های مهم کاری کند. او باید حس کند برای کاری که انجام می‌دهد دستمزد کافی دریافت می‌کند و اگر تلاش شبانه‌روزی‌اش باعث پیشرفت کار شده است، می‌تواند از این سود سهمی داشته باشد. من هم به دلیل توانایی کنترل اوضاع اقتصادی بانک و افزایش درآمد و سودآوری حتی در سال‌های بحران اقتصادی دستمزد دریافت کردم.
سومین مدیر بانکی پردرآمد در دنیا بیل وینتر بود که مدیریت بانک استاندارد چارترد را بر عهده دارد. او در نتیجه یک سال کار در این سمت توانست 4 /22 میلیون دلار درآمد کسب کند. این مدیر ارشد بانکی از سال ۲۰۱۵ میلادی جایگزین پیتر ساندز شد و قبل از کسب این سمت مدرک ام‌بی‌ای از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا گرفت.
جیمز گورمن مدیرعامل بانک مورگان استنلی در سال ۲۰۱۵ میلادی 2 /21 میلیون دلار درآمد کسب کرد. او یک مدیر مالی استرالیایی‌تبار است که از سال ۲۰۰۶ میلادی به این سمت منصوب شده است و طی سال‌های حضورش در مورگان استنلی توانست ارزش دارایی‌های این بانک را ۳۰ درصد افزایش دهد. البته طی 10 سالی که به عنوان مدیرعامل مورگان استنلی مشغول به کار بود هیچ‌گاه بالغ بر ۲۰ میلیون دلار درآمد نداشت. او در سال ۲۰۱۱ میلادی نزدیک به ۱۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد و درآمدش در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱۳ میلیون دلار رسید ولی موفقیت چشمگیرش به خصوص در سال‌های رکود اقتصادی غرب سبب شد تا سهم بیشتری از سود این بانک نصیب جیمز گورمن شود و ارزش دارایی‌هایش ۱۰ درصد رشد کند.
پنجمین مدیر بانکی پردرآمد دنیا در سال گذشته تیجین تیام بود که مدیر شرکت کردیت سوئیس است. او در سال گذشته 1 /21 میلیون دلار درآمد داشت و به عنوان پردرآمدترین مدیر اروپایی معرفی شد. دریافتی او نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۱ درصد رشد کرده است و در این بازه زمانی درآمد و ارزش سهام بانک کردیت سوئیس بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرانی که بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار درآمد داشتند
در سال گذشته جان استامف مدیرعامل ولز فارگو 3 /19 میلیون دلار درآمد کسب کرد. او ششمین مدیر بانکی پردرآمد دنیا بود و در زمره موفق‌ترین بانکداران و مدیران سرمایه‌گذاری در آمریکاست. او از سال ۲۰۰۷ میلادی کارش را در این سمت آغاز کرد و توانست موفقیت‌های زیادی در این سال‌ها به دست آورد. او به دلیل درآمد بالا و سرمایه‌گذاری‌های کلان در سال‌های اخیر موفق شد تا بیش از ۶۰۰ میلیون دلار دارایی به دست آورد. حقوق پایه این مدیر ارشد آمریکایی برابر با 8 /2 میلیون دلار است و مابقی دریافتی او از محل‌های دیگر از قبیل سود سهام، پاداش و سهم‌هایی است که هر‌ساله به او تعلق می‌گیرد. او در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان یکی از ۵۰ فرد تاثیرگذار در اقتصاد دنیا معرفی شد و در سال ۲۰۱۳ جایزه برترین بانکدار سال آمریکا را دریافت کرد.
مایکل کوربات مدیرعامل بانک سیتی آمریکا به عنوان هفتمین مدیر پردرآمد در سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی شد. او در این سال 5 /16 میلیون دلار درآمد کسب کرد در حالی که برایان موین هان مدیرعامل بانک آمریکا 4 /16 میلیون دلار، سرجیو ارموتی مدیرعامل یو‌بی‌اس 9 /14 میلیون دلار و استوارت گولیور مدیرعامل بانک اچ‌اس‌بی‌سی 2 /11 میلیون دلار درآمد کسب کردند.
مایکل کوربات یک بانکدار ۵۶‌ساله آمریکایی است که مدرک تحصیلی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است و هم‌اکنون مدیرعامل بانک سیتی‌گروپ آمریکاست. او از سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان مدیرعامل این بانک انتخاب شد و در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی تلاش زیادی در جهت حل مشکل و کنترل بحران انجام داد. سیاست‌های او سبب شد تا بانک سیتی‌گروپ کمتر از انتظار متحمل زیان شود و بتواند بحران مالی را پشت سر بگذارد. زیان اقتصادی سیتی‌گروپ در سال‌های بحران سبب شد تا پاداش و سود سهام او نسبت به مدیران دیگر کمتر باشد و به دنبال آن درآمد سالانه‌اش با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی به 5 /16 میلیون دلار برسد.
برایان موین هان که هشتمین مدیر بانکی پردرآمد دنیاست از سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان مدیرعامل بانک آمریکا انتخاب شد ولی پیش از آن در بانک‌های دیگر در سمت‌های مختلف مدیریتی مشغول به کار بوده است. عملکرد او بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ باعث انتقادهای زیادی در آمریکا شد زیرا بانک آمریکا در این سال‌ها زیان زیادی دید و با مشکلات زیادی مواجه شد. البته نمی‌توان تمامی مشکلات را به دلیل عملکرد او دانست زیرا موین هان بعد از آغاز رکود به عنوان مدیرعامل بانک آمریکا انتخاب شد ولی انتقادهای زیادی در مورد عملکرد ضعیف او در کنترل بحران مطرح شد و همین انتقادها مانع از افزایش دستمزدش در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی شد.
نهمین مدیر پردرآمد بانکی هم سرجیو ارموتی است که یک بانکدار کارکشته سوئیسی است که مدرک تحصیلی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است. او از سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان مدیرعامل بانک یو‌بی‌اس انتخاب شد و با دریافت 9 /14 میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی توانست عنوان دومین مدیر پردرآمد بانکی در اروپا را از آن خود کند. متوسط دریافتی او از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیون دلار در سال بوده است و هم‌اکنون یکی از تاثیرگذارترین فعالان نظام بانکی در کل اروپا محسوب می‌شود. دهمین مدیر بانکی پردرآمد در دنیا استوارت گولیوار است که از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون مدیریت بانک اچ‌اس‌بی‌سی را بر عهده گرفته است. او که در سال گذشته 2 /11 میلیون دلار درآمد کسب کرده است یک بانکدار ۵۷‌ساله انگلیسی است که طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی را در بانک اچ‌اس‌بی‌سی ایجاد کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

  • ابراز ندامت

    رئیس سابق دیوان محاسبات در جلسه تودیع به اشتباهاتش اذعان کرد

    ابراز ندامت

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها