شناسه خبر : 6518 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درآمد ۱۵‌میلیونی متکدیان تهرانی

جرایم تازه برای رانندگان بدحجاب

تورهای هوایی پایین کشیده می‌شوند و شب دام‌ها جمع خواهند شد. این وعده فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست به سال‌ها نگرانی از وضع پرندگان مهاجر با ورود به فریدونکنار است.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش علاقه‌مندان به محیط زیست ایران و منطقه با خبری خوب در این حوزه مواجه شدند. طبق اخبار رسانه‌های کشور، مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، در نامه‌ای به روسای قوا، سیاست‌های کلی محیط‌زیست را ابلاغ کردند.
ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط‌زیست، مدیریت هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی، جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست، تهیه اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط‌زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی از جمله محورهای ابلاغیه ایشان به‌شمار می‌رود. بسیاری از موارد طرح‌شده در این ابلاغیه خواست چنددهه‌ای دلسوزان محیط زیست ایران به‌شمار می‌آمد. خواست‌هایی که با این ابلاغیه امید برای جامه عمل پوشیدن آنها بسیار بیشتر از گذشته شده است.
تاکید ویژه آیت‌الله خامنه‌ای مقام‌معظم رهبری در زمینه جرم‌انگاری تخریب محیط زیست نشانه‌ای دیگر از عزم جدی مسوولان در زمینه مقابله با تخریب‌گران این ثروت همگانی ارزیابی می‌شود. پیش از این ابلاغیه معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در جمع قضات و نمایندگان قضایی استان فارس در شیراز خبر داده‌ بود: «جرائم زیست‌محیطی یکی از نمونه‌های اصلی جرم در کشور است که با همکاری دستگاه قضایی در سال‌های اخیر تا حدود زیادی کنترل شده اما همچنان به‌عنوان چهارمین جرم در کشور وجود دارد. قاچاق پرندگان شکاری، قاچاق چوب، ایجاد کوره‌های تولید زغال و برداشت غیرقانونی از جنگل‌ها مهم‌ترین جرائم زیست‌محیطی در کشور است که لازم است قوه قضائیه در این زمینه با تدابیر و همکاری بیشتر، زمینه کنترل این جرائم را فراهم کند.»
به گزارش «شرق» ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «سازمان محیط زیست بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب در اسفند سال ۹۳، در حوزه جرم‌انگاری به یکی از سازمان‌های مقتدر که تعامل مناسبی با دستگاه قضایی برای کاهش جرائم دارد، تبدیل شده و نگاه مترقیانه و دین‌مدارانه رهبر معظم انقلاب، راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات ما در عرصه محیط زیست است. از قوه مقننه تقاضا داریم لوایح چهارگانه زیست‌محیطی شامل لایحه هوای پاک، خاک سالم، حفاظت از تالاب‌ها و ارزیابی‌های زیست‌محیطی را قبل از پایان دوره جاری مجلس به تصویب برسانند.» باید دید با توجه به ابلاغیه مقام‌معظم رهبری سایر ارگان‌ها برای نجات محیط‌زیست ایران چه گام‌هایی برخواهند داشت.

برخورد با متخلفان شکار و صید پرنده در فریدونکنار
تورهای هوایی پایین کشیده می‌شوند و شب دام‌ها جمع خواهند شد. این وعده فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست به سال‌ها نگرانی از وضع پرندگان مهاجر با ورود به فریدونکنار است. به گزارش «شهروند» حمیدرضا خیلدار، همزمان با ورود پرندگان مهاجر به فریدونکنار از آغاز برخورد با متخلفان شکار و صید غیرمجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار از ۲۸ آبان خبر داد وگفت: «با همکاری نیروی انتظامی استان مازندران و یگان حفاظت محیط‌زیست، با متخلفان برخورد خواهد شد.» او با اشاره به اینکه برای مقابله با شکار و خرید و فروش غیرمجاز پرنده به‌ویژه پرندگان مهاجر در فریدونکنار کمیته‌ای تشکیل شده است، اعلام کرد: «در جلسه‌ای مشترک میان یگان حفاظت محیط‌زیست و پلیس پیشگیری ناجا، نامه‌ای برای فرمانده انتظامی استان مازندران تهیه شد که با راه‌اندازی گشت یگان حفاظت محیط‌زیست در بازارهای غیررسمی فریدونکنار از عرضه و خرید و فروش هرگونه پرنده مهاجر جلوگیری کند.» پس از سال‌ها به نظر می‌رسد امسال تلاش‌ها برای پایین کشیدن تورهای هوایی به ثمر نشسته و قرار است بار دیگر محیط‌بانان و مسوولان یگان حفاظت استان با نیروی انتظامی وارد منطقه شوند و تورها را پایین بکشند اما معلوم نیست این‌بار تجربه جمع‌آوری تورهای هوایی و شب دام‌ها، چه خواهد بود، درگیری محیط‌بانان با محلی‌ها و متخلفان صید و شکار به نفع متخلفان پایان می‌یابد یا فریدونکنار به اقامتگاهی امن برای مهاجران تبدیل خواهد شد؟

درآمد 15‌میلیونی متکدیان تهرانی
«ابتکار» در گزارشی با عنوان «درآمد 15‌میلیونی متکدیان تهرانی» به موضوع متکدیان تهران پرداخت. این روزنامه نوشت: «گدایی در تهران به یک شغل نان و آبدار تبدیل شده و در هر نقطه‌ای از تهران که نگاهی بیندازی می‌توانی فعالیت آنها را ببینی. اینکه یک گدا به طور متوسط روزانه 300 هزار تومان درآمد دارد و در ماه این رقم به حدود 9 میلیون تومان می‌رسد، خود می‌تواند بسیاری از افراد را وسوسه کند. بسیاری از کارشناسان اجتماعی معتقدند حدود 60 درصد از کسانی که به شغل تکدی‌گری در تهران مشغول‌اند نیاز مالی ندارند و بیش از 70 درصد این افراد به صورت باندهای سازمان‌یافته به این فعالیت مشغول‌اند... بر اساس نتایج یک پژوهش حدود پنج هزار متکدی در تهران گدایی می‌کنند که به طور میانگین درآمد دارند و برخی از آنان به شوکر مسلح هستند. نتیجه یک پژوهش میدانی در تهران نشان می‌دهد در حال حاضر پنج هزار متکدی در تهران حضور دارند که فقط 10 تا 15 درصد آنها واقعاً نیازمند هستند.
بر اساس این تحقیق میدانی درآمد روزانه برخی از این متکدیان روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. حال با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می‌شویم که گدایان به طور متوسط بین 9 تا 12 میلیون تومان در ماه درآمد دارند که حتی از درآمد پزشکان متخصص بیشتر است. این رقم در حالی بیان می‌شود که یک کارمند به طور متوسط 5 /1 تا دو میلیون تومان درآمد دارد. در این پژوهش میدانی بیان شده است که 55 درصد متکدیان تهرانی بیش از شش میلیون تومان درآمد دارند و بیشتر آنها غیرتهرانی هستند. نکته‌ای که در این میان قابل تامل است اینکه بیش از 30 درصد گدایان به صورت شبکه‌ای و خانوادگی فعالیت سازمان‌یافته دارند... سرقفلی بیشتر برای مکان‌های دارای هویت حقوقی به کار می‌رود اما بین گدایان تهران و دیگر شهرها نیز سرقفلی مکان‌های گدایی وجود دارد به این معنا که برخی از مناطق تهران تا 15 میلیون تومان در ماه اجاره داده می‌شوند تا متکدیان در آنجا به شغل گدایی مشغول شوند. بر اساس گزارش‌های میدانی، برخی مناطق شلوغ مانند ونک، ولیعصر و تجریش و امامزاده‌های شلوغ مانند امامزاده صالح، برخی روزها تا 600 هزار تومان برای یک شیفت (شیفت عصر) اجاره داده می‌شوند. البته متوسط نرخ در میدان‌های شلوغ دیگر حدود 200 تا 300 هزار تومان است.»

حمله با تفنگ به دوربین‌های ثبت‌سرعت
این روزها اخبار عجیب و غریب زیادی در رسانه‌ها انتشار می‌یابد که شهروندان را انگشت به دهان می‌گذارد. به طور مثال به این خبر توجه کنید. افشین لرزنگنه، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه در جلسه ستاد جرائم خاص استان که در محل سالن جلسات دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه برگزار شد، اعلام کرد: نصب دوربین‌های ثبت سرعت و ثبت تخلف در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر کار بسیار پرهزینه‌ای است که متاسفانه این دوربین‌ها بارها توسط افراد متخلف مورد اصابت گلوله و اکلیل سرنج قرار گرفته‌اند.
به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: «در همین چند وقت اخیر سه مورد اصابت گلوله و اکلیل سرنج به دوربین‌های ثبت سرعت و ثبت تخلف بزرگراه‌های کرمانشاه داشتیم که بیش از یک میلیارد ریال خسارت وارد کرده‌اند... امسال رقمی بالغ بر 5 /2 میلیارد تومان از محل درآمدهای عمومی شهرداری کرمانشاه صرف خرید دوربین و نصب آنها در معابر و خیابان‌های کرمانشاه کرده‌ایم.»

جرایم تازه و متنوع برای رانندگان بدحجاب
«تابناک» در گزارشی با عنوان «جرایم تازه و متنوع برای رانندگان بدحجاب» به نشست سعید منتظر‌القائم سخنگوی ناجا پرداخت و نوشت: «در این نشست درباره موضوعات مختلفی بحث شد اما شاید جالب‌ترین مطلبی که این مقام نیروی انتظامی بیان کرد مربوط به نحوه جدید برخورد با رانندگان بدحجاب و هنجارشکن بود. او در پاسخ به سوالی مبنی بر فرمان چندی پیش فرمانده نیروی انتظامی در خصوص برخورد با هنجارشکنی و تخلفات رانندگی شامل دور دور، سرعت غیرمجاز، کشف حجاب،‌ مزاحمت برای نوامیس و... اعلام کرد:‌ سامانه ثبت تخلفات این چنینی در اختیار مدیران کشوری، لشگری و ماموران نامحسوس پلیس است، این قابلیت را دارد تا تخلفاتی مانند کشف حجاب در خودروها، مزاحمت برای نوامیس، دور دور کردن و غیره را از طریق وارد کردن شماره پلاک در خود ثبت کند و پس از آن با متخلفان برخورد خواهد شد. علاوه بر اینکه این افراد جریمه شده و ممکن است خودرویشان توقیف شود، خودرو این دسته از افراد ممنوع‌الفروش شده و پرداخت عوارض و‌... نیز برایشان مقدور نخواهد بود. به گفته سخنگوی ناجا، پرونده این افراد و شماره پلاک خودروهایشان نیز به پلیس امنیت ارجاع داده خواهد شد و پلیس راهور نیز می‌تواند متخلفان را به پارکینگ منتقل کند. از زمان دستور فرمانده ناجا تاکنون به ۱۰ هزار نفر که اقدام به ارتکاب این جرائم کرده بودند تذکر داده و ۲۰۰۰ خودرو نیز توقیف شده است.»

ترک «زوری» را کنار می‌گذاریم
بسیاری از کارتن‌خواب‌ها به مواد مخدر اعتیاد دارند و بیشترشان حداقل یک بار دستگیر و به محل نگهداری و ترک اجباری معتادان منتقل شده‌اند، اما پس از ترک اجباری، دوباره در خیابان رها شده و به اعتیاد برگشته‌اند.
حالا انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید باید روش ترک اجباری را کنار گذاشت و همچنین به مرحله پس از ترک اعتیاد کسانی که خود مایل به ترک هستند، اهمیت داد. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در مورد دلیل ناهماهنگی دستگاه‌ها برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و معتادان بی‌خانمان می‌گوید: «تنها جمع کردن افراد کارتن‌خواب راه‌حل اساسی و علمی مشکل نیست؛ به هر حال جمع کردن یک بعد قضیه است، اما اقدامات بعد از جمع‌آوری باید انجام شود تا بتوان مشکل را حل کرد.
مهم این است که برای پس از ترک این افراد چه برنامه‌ای داشته باشیم که دوباره به مواد برنگردند. تاکنون سه جلسه در استانداری تهران با حضور تمامی دستگاه‌های مسوول برگزار شده است که بر اساس آن قرار شد همه دستگاه‌ها فعالیت خود را انجام بدهند.» باید منتظر ماند و دید مسوولان امر چه برنامه‌ها و تسهیلاتی را درباره معتادان علاقه‌مند به ترک تدارک خواهند دید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها