شناسه خبر : 21208 لینک کوتاه

سکونت ۱۰۹ هزار خانوار ایرانی در چادر، زاغه و کپر

یک اسکلت، تاریخ تهران را تغییر داد

به سیاق چند سال گذشته با سردتر شدن هوا بحثخیابان‌خواب‌ها، کودکان کار و… بیش از گذشته در رسانه‌های کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. در هفته گذشته نیز روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به صور گوناگون به این امر پرداخته و مرثیه‌های بلند‌‌بالایی سروده‌اند. با این حال اگر بخش عمده آنها را مرور کنید، به جز چند باید و نباید کلیشه‌ای و همچنین ترسیم اشک‌آور زندگی این هموطنان چیزی دیگر نمی‌یابید. عملاً با برهوت پیشنهاد و راهکار در این زمینه مواجه هستیم.

حمیده حق‌پرست
به سیاق چند سال گذشته با سردتر شدن هوا بحث خیابان‌خواب‌ها، کودکان کار و... بیش از گذشته در رسانه‌های کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. در هفته گذشته نیز روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به صور گوناگون به این امر پرداخته و مرثیه‌های بلند‌‌بالایی سروده‌اند. با این حال اگر بخش عمده آنها را مرور کنید، به جز چند باید و نباید کلیشه‌ای و همچنین ترسیم اشک‌آور زندگی این هموطنان چیزی دیگر نمی‌یابید. عملاً با برهوت پیشنهاد و راهکار در این زمینه مواجه هستیم.
در هفته پیش جام ملت‌های فوتبال آسیا در استرالیا برگزار شد و یاران کارلوس کی‌روش در روز نخست بازی‌ها نتیجه خوبی در مقابل حریف بحرینی گرفتند و با نتیجه دو بر صفر این تیم را شکست دادند. این برد به تیتر و عکس بسیاری از روزنامه‌های عمومی و ورزشی بدل شد.
از دیگر اخبار مهم هفته پیش در حوزه جامعه ایرانی، می‌توان به سفر وزیر بهداشت به سیستان و بلوچستان اشاره کرد. سفری که با حاشیه‌ای نیز همراه بود. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی که این روزها به تک‌ستاره کابینه بدل شده است، پس از جان سالم به در بردن از یک تصادف زمینی در سفر به غرب کشور این بار توانست از یک اشکال فنی هوایی نیز جان به در ببرد. ایلنا در این باره نوشت: «هواپیمای حامل وزیر بهداشت در فرودگاه زابل دچار نقص فنی شد. یکی از موتورهای این هواپیما در آغاز عملیات پرواز قبل از جدا شدن چرخ‌ها از کار افتاد و خلبان حرکت را متوقف کرد. این هواپیما قرار بود وزیر بهداشت و 64 مسافر دیگر را از زابل به تهران بازگرداند. رئیس فرودگاه زابل با بیان اینکه خلبان به‌موقع از اوج‌گیری پرواز خودداری کرد، گفت: پس از توقف پرواز، هواپیما به پارکینگ منتقل شد.» خدا را شکر که جناب وزیر و سایر مسافران از چنگ ملک‌الموت فرار کردند و قاضی‌زاده‌هاشمی هنوز می‌تواند منشاء اثر برای کشور باشد.
در هفته پیش شایعه فیلترینگ سه اپلیکیشن «لاین»، «واتس‌اپ» و «تانگو» در رسانه‌ها منتشر شد. با این حال کاربران ایرانی تا انتهای هفته بدون مشکل از این اپلیکیشن‌ها بهره بردند. شرق در این باره نوشت: مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری درباره فیلتر کردن سه نرم‌افزار لاین، واتس‌آپ و تانگو گفت: «مباحثی در کمیته بررسی و تعیین مصادیق مجرمانه مطرح شده اما هنوز تصمیمی برای فیلترینگ گرفته نشده است، اما باید دانست که مباحث اخلاقی برای ما حائز اهمیت است.»
در زمینه حجاب نیز رئیس ناجا در هفته پیش اظهارات تازه‌ای کرد. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه نشست تخصصی روسای ادارات مبارزه با جرائم جنایی و اقتصادی پلیس آگاهی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «...در مورد بدحجابی، با تبلیغ و تذکر مساله را حل می‌کنیم.» او در بخش دیگری از اظهارات خود نیز اعلام کرد: «کار پلیسی از نوع باتوم نیست.»
در حوزه هنری نیز رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها در هفته پیش تبدیل شد. حجم انتقادها و شوخی‌ها درباره این پوستر عجیب و غریب چنان بود که خود مسوولان جشنواره عقب‌نشینی کرده و مدت زمانی را برای ارسال طرح‌های جدید در نظر گرفتند.

سکونت 109 هزار خانوار ایرانی در چادر، زاغه و کپر
بیش از ۱۰۹ هزار خانوار ایرانی در سکونتگاه‌های غیرمعمولی در کشور ساکن هستند؛ سکونتگاه‌هایی مانند چادر، آلونک، زاغه و مشابه، کپر، مسافرخانه، ساختمان‌های در دست تخریب یا در حال ساخت که از این میان سهم درصدی و تعدادی کپرنشینان بیش از سایرین است. این آمار را مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از بررسی نوع محل سکونت خانوارهای ایرانی از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۹۰ در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است که جزییات آن، نشان از افزایش کپرنشینی در کشور از ۳۱ هزار خانوار در سال ۱۳۶۵ به ۵۴ هزار خانوار در سال ۱۳۹۰ دارد. به گزارش ایسنا بر اساس نتایج سرشماری در سال ۱۳۹۰ در کل کشور، از مجموع ۲۱ میلیون خانوار ساکن کشور، 99/5 درصد خانوارهای ساکن در واحدهای مسکونی معمولی بوده‌اند که از این میان شش میلیون و ۳۴۲ هزار نفر از آنان در واحدهای مسکونی آپارتمانی و ۱۴ میلیون و ۷۰۷ هزار نفر آنان نیز در واحدهای مسکونی غیر‌آپارتمانی ساکن بوده‌اند. اما نکته حائز اهمیت در این تحلیل مرکز آمار ایران، سکونت‌های غیرمعمولی در ایران است. به‌طوری‌که بر اساس تحلیل این سازمان در سال جاری، ۱۰۹ هزار و ۹۹ خانوار ایرانی در سایر انواع محل سکونت اعم از چادر، آلونک، زاغه و مشابه، کپر و مسافرخانه، ساختمان‌های در دست تخریب یا ساخت یا محل‌های کار سکونت داشته‌اند. در مجموع می‌توان گفت نیم درصد ایرانیان در محل‌های غیر از محل زندگی عادی و معمولی زندگی می‌کنند. جزییات این بررسی آماری همچنین نشان می‌دهد در کل کشور تعداد ۵۸ هزار و ۱۹۹ خانواده در کپر، ۹ هزار و ۴۰۳ خانواده در چادر، 7402 خانواده در آلونک، زاغه و مشابه آن به سر می‌برند و همچنین ۱۹ هزار و ۲۰۹ خانوار در مسافرخانه‌ها، ساختمان‌های در دست تخریب یا ساخت یا محل‌های کار به سر می‌برند و به عبارت دیگر محلی مستقل برای زندگی در اختیار ندارند.

می‌خواهم از خدا مجوز نمایش فیلمم را بگیرم
حواشی جشنواره فیلم فجر با عملکرد غیرقابل درک برخی از مسوولان وزارت ارشاد هر روز گسترده‌تر می‌شود. هفته پیش عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم سینمایی «استراحت مطلق» در جمع خبرنگاران با آنها درد‌دل کرد. او تاکید کرد با وجود همه مشکلاتی که برای فیلمش به وجود آمده، قطعاً این فیلم اسفندماه به نمایش عمومی درخواهد آمد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او در ابتدای این نشست خطاب به خبرنگاران گفت: «... در این سال‌ها چهره‌ای از من معرفی شده که کاهانی همیشه اعتراض می‌کند. در یکی دو سال اخیر سعی کردم تغییر رویه دهم و بیشتر سکوت کنم، اما آنقدر بی‌احترامی و کج‌روی و بداخلاقی صورت گرفت که احساس کردم باید رو در روی شما بنشینم و اتفاقاتی را که برای «استراحت مطلق» رخ داده توضیح دهم. اینکه فیلمی از من در جشنواره نیست اساساً مساله عجیبی نیست. کی فیلم‌هایم بوده که امسال نباشد؟ نکته تعجب‌برانگیز رفتار دوستان در جشنواره است که کپی‌برداری از روی دست مسوولان قبلی است. آقای سجادپور هم همین را می‌گفت که فیلم تو رای نیاورده است. «هیچ»، «اسب...» و «بی‌خود و بی‌جهت» هم رای نیاورده بودند و اگر «استراحت مطلق» رای می‌آورد اولین کسی که تعجب می‌کرد خود من بود. جشنواره فجر برای امثال من مدل غلطی است، نه فیلم من به افتتاحیه راه می‌یابد و نه فیلم ویژه اختتامیه است. قبلاً جاهایی مناسب فیلم من در جشنواره بود که الان ظاهراً آن هم نیست. مساله حیرت‌انگیز این است که قبل از اعلام اسامی فیلم‌ها با من مطرح شد و جلساتی با مسوولان در ارشاد داشتم. برای اولین بار با یک مدیر سینمایی شام خوردم و تاریخ نمایش فیلم در برج میلاد مشخص شد، حتی زمانی را گذاشتیم که حساسیت‌ها کمتر باشد و صحبت‌ها این‌طور پیش رفت که فیلمی که در فرانسه ساخته‌ام در بخش بین‌الملل در اردیبهشت‌ماه به نمایش درآید. برای نخستین بار سانسور را پذیرفتم تا چهره دیگری از خودم نشان دهم، حتی برای اولین بار به ارشاد رفتم و تعهد شفاهی دادم که تغییرات را در فیلمم اعمال خواهم کرد، اما همه چیز تغییر کرد. مدت زمان فیلم 76 دقیقه است... در مورد 16 مورد اصلاحیه‌ای که به «استراحت مطلق» وارد شده بود، اگر قرار بود همه را اعمال کنیم مدت زمان فیلم از یک کار سینمایی کمتر می‌شد... چندی است که نه مجوزهای قانونی ساخت معتبر تلقی می‌شود و نه پروانه‌های نمایشی که از سوی وزارت ارشاد صادر می‌شود. من ترجیح می‌دهم از جایی پروانه بگیرم که کسی روی آن حرف نزند و می‌خواهم از خدا مجوز نمایش فیلمم را بگیرم که دیگر کسی روی آن حرفی نزند.... اگر فیلم من در جشنواره بود به احترام وضعیتی که برای فیلم آقای فرمان‌آرا به وجود آمده حتماً کارم را از جشنواره خارج می‌کردم. این همان نکته‌ای است که به نظرم جایش در میان اهالی سینما خالی است.»

یک اسکلت، تاریخ تهران را تغییر داد
کاوش‌های باستان‌شناسی در جنوب تهران به کشف بی‌سابقه اسکلت انسانی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد منجر شد. این اسکلت تاریخ سکونت در تهران را که پیش از این بر اساس بقایای باستان‌شناسی در تپه‌های قیطریه سه هزار سال برآورد شده بود، تغییر داد و به هفت هزار سال رساند. سرخط ماجرای کشف اسکلتی که تاریخ سکونت در تهران را تغییر داده به دختر جوانی می‌رسد که با مشاهده اتفاقی بقایای شکسته آثار تاریخی پای باستان‌شناسان را به پروژه حفاری فاضلاب تهران باز کرد. به گزارش شهروند پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هفته پیش بخشی از نتایج کاوش‌های باستان‌شناسان در محدوده مرکزی تهران در خیابان مولوی را منتشر کرد. نتایجی شگفت‌آور تاریخ سکونت در تهران را چند هزار سال جابه‌جا کرده است. «محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار»، سرپرست گروه باستان‌شناسی پروژه پژوهش باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران دراین‌باره گفت: «کاوش‌های باستان‌شناسی در حفاری‌های فاضلاب خیابان مولوی تهران منجر به شناسایی اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد شد. این کشفِ منحصربه‌فرد، سابقه سکونت در محدوده شهری تهران را تا هفت هزار سال به عقب می‌برد.»
در عین حال «سیدمحمد بهشتی»، رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری که شخصاً از محل کشف این اسکلت چند هزارساله دیدن کرده است، در گفت‌وگو با «شهروند» تاکید کرد این کشف منحصربه‌فرد باستان‌شناسان تاریخ سکونت تهران را تقریباً دو برابر عقب برده است. او گفت: آنچه در کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه از تهران به دست آمده بسیار جالب توجه و مهم است تا پیش از این قدیمی‌ترین اثری که در تهران به دست آمده بود متعلق به هزاره اول میلاد یعنی سه هزار سال پیش بود و این اسکلت تاریخ تهران را بیش از دو برابر افزایش داده است. به گفته بهشتی، سرخط این کشف بزرگ باستان‌شناسان به دختری می‌رسد که یک روز اتفاقی هنگامی که از محدوده کارگاه فاضلاب مولوی عبور می‌کرد، متوجه شده در میان خاک‌هایی که برای جاگذاری فاضلاب روی زمین ریخته شده سفال‌هایی وجود دارد. او این سفال‌ها را به سازمان میراث فرهنگی می‌برد و پس از آن گروهی از باستان‌شناسان به این محدوده اعزام می‌شوند و در کاوش‌ها به این اسکلت چند هزارساله و مجموعه دیگری از آثار با‌ارزش تاریخی می‌رسند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها