شناسه خبر : 46765 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مقایسه پشم سنگ و پشم شیشه

برای داشتن یک ساخت و سازخوب و کاهش هزینه ها و برای اینکه مواد استفاده شده در ساخت و ساز طول عمر بالایی داشته باشند به استفاده از عایق ها نیاز داریم.

مقایسه پشم سنگ و پشم شیشه

 این مواد ضمن اینکه از سرمایه و نیروی ما محافظت می کنند هزینه هار ا هم به شدت کاهش می دهند. خروج صدا و حرارت از داخل محیط به خارج آن، یک مشکل بزرگ است. این اتفاق، هزینه و البته نیروی زیادی را هدر می‌دهد. در‌ نتیجه لازم است موادی استفاده شوند تا نسبت‌ به انتقال صدا و حرارت، عایق باشند. در ادامه این مطلب به مقایسه دوتا از پرکاربردترین عایق ها یعنی پشم سنگ و پشم شیشه خواهیم پرداخت.

پشم سنگ و پشم شیشه برای طیف وسیعی ازکاربردها مورد استفاده قرار میگیرند و عایق صوتی و حرارتی خوبی هستند. هردو غیر قابل احتراق اند و به دلیل اینکه از مواد معدنی ساخته می شوند به انها پشم معدنی نیز می گویند و برای محیط زیست هم بی خطر هستند اما تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

ساختار این دو ماده متفاوت است. فرایند ساخت پشم سنگ با ذوب‌کردن سنگ بازالت شروع می‌شود و سپس، این ماده در معرض دمای شدید قرار می‌گیرد. این موضوع کیفیت محصول نهایی را به‌شدت افزایش خواهد داد. برای ساخت پشم شیشه از ذوب مواد اولیه شیشه استفاده می شود.

معرفی تفاوت های پشم سنگ و پشم شیشه

تفاوت انتقال حرارت :

R-value مقاومت حرارتی یک ویژگی گرمایی (فیزیکی) می‌باشد که نشان دهنده  مقاومت  هر ماده در مقابل انتقال حرارت در اثر تفاوت دما است . می توان گفت که هر چه مقدار R ماده بالاتر باشد، عایق مقاومت حرارتی بهتری دارد. پشم شیشه دارای R-value 2.2 تا 2.7 در هر اینچ است که معیار مقاومت حرارتی یک دیوار است، در حالی که پشم سنگ دارای شاخص 3.0 - 3.3 در هر اینچ است. این باعث می شود پشم سنگ از نظر مقاومت حرارتی در عایق کاری بهتر از پشم شیشه باشد.

مقاومت فشاری

مقاومت فشاری پارامتری است که تعیین می کند عایق تا چه حد در برابر بارهای وارده می تواند مقاومت کند پشم شیشه می تواند تا 110 کیلوگرم فشار در هر متر مکعب را تحمل کند درحالیکه پشم سنگ می تواند تا 200 کیلوگرم فشار در هر متر مکعب را تحمل کند. در این صورت پشم سنگ می تواند در مکان هایی که مقاومت فشاری عامل مهمی برای انتخاب عایق است، عملکرد مناسب تری ارائه دهد.

عایق صدا

در آپارتمان های شهری واحد های مجاور با یک دوار مشترک از هم جدا می شوند.استفاده از یک دیوار دو جداره با یک لایه عایق پشم سنگ تا حد زیادی از انتقال صدا جلوگیری می کندو باعث جلوگیری از انتقال صوت به صورت صدای کوبه ای می شود. ساختار الیافی غیر جهت دار پشم سنگ اجازه میدهد این ماده برای جذب صدا و کاهش نویز نسبت به پشم شیشه بهتر عمل کند. چگالی های بالاتر پشم سنگ برای مثال بین 100 تا 150 کیلوگرم بر متر مکعب بازدهی را در برابر انتقال صوت بالا میبرد

مقاومت در برابر حرارت

تمام پشم های معدنی غیر قابل احتراق هستند. با این حال، پشم سنگ نسبت به پشم شیشه قادر به تحمل دماهای بالاتر بدون افت خاصیت عایق بودن است .پشم سنگ می تواند تا دمای 1000 درجه سانتیگراد (1800 درجه فارنهایت) را تحمل کند، بیشتر برای عایق کاری لوله های حرارتی با دمای بالا یا تجهیزات الکتریکی و همچنین عایق آتش بر روی دیوارهای خارجی استفاده می شود در حالی که پشم شیشه در حدود 400 درجه سانتیگراد (1100 درجه فارنهایت) ذوب می شود. و بیشتر برای عایق کاری ساختمان ها و خطوط لوله با دمای پایین استفاده می شود.

تحمل دربرابر رطوبت

عایق‌بندی ممکن است در قسمت‌های مرطوب نیز انجام شود. یک ماده‌ عایق باید بتواند رطوبت را تحمل کرده و در محیط مرطوب نیز، عملکردی مناسب داشته باشد. خواص آبگریز بودن در پشم سنگ بسیار بیشتر از پشم شیشه است

هر چند پشم شیشه عایق حرارتی و عایق صوتی مناسبی است، اما اگر از این ماده در محیط‌های مرطوب استفاده کنید، ممکن است کارایی آن دچار اختلال شود. برای عایق‌بندی مکان‌های مرطوب یا قسمت‌هایی که با آب مرتبط هستند، بهتر است از پشم سنگ استفاده کنید.

پشم سنگ

انعطاف و سبک بودن

برای اینکه فرآیند ساخت‌ به‌ خوبی طی شود لازم است که جزئیات بادقت بررسی شوند. هر چقدر وزن ماده استفاده شده کمتر باشد، حمل آن راحت‌تر خواهد بود. طبیعی است که پشم شیشه سبک‌تر است. در ‌نتیجه حمل‌و‌نقل آن آسان‌تر خواهد بود.

انعطاف‌پذیری از ویژگی‌های ماده‌ عایق است. اگر نیاز به یک عایق دارید تا بتوانید حتی کوچک‌ترین مکان‌ها را نیز عایق‌بندی کنید، می توانید از پشم شیشه استفاده کنید. . پشم شیشه انعطاف‌پذیری بالاتری دارد؛ بنابراین اگر نیاز به یک عایق منعطف دارید، پشم شیشه را فراموش نکنید. ضمن اینکه باید دقت کنید درجه حرارت و میزان رطوبت فضایی که قرار است عایق شود چقدر است.

آسیب های پوستی و تنفسی

هردو عایق پشم سنگ و پشم شیشه در برخورد با پوست انسان ایجاد حساسیت و خارش می کنند. اما مضرات پشم سنگ به مراتب از پشم شیشه کمتر است. تنفس در مکانی که پشم شیشه وجود دارد، بسیار خطرناک است. این ماده یکی از عوامل سرطان‌زا محسوب شده و برای ریه انسان آسیب‌رسان خواهد بود.

قیمت

بسیاری از افراد تمایل دارند از موادی استفاده کنند که هزینه نهایی آن را کاهش دهد. قیمت خرید و اجرای پشم سنگ درمقایسه با پشم شیشه بالاتراست. اما در کاربردهایی مانند دیوار و کف استفاده از عایقی مانند پشم سنگ ضمن اینکه طول عمر بالاتری دارد و در طولانی مدت از هدر رفتن انرژی هم جلوگیری میکند صرفه اقتصادی بالاتری دارد

پشم سنگ یا پشم شیشه؟

انتخاب یک ماده مناسب برای ساخت‌وساز شما، باید با‌توجه به نیازتان انجام شود. به‌طور کلی نمی‌توان یک ماده را به‌عنوان گزینه کاربردی معرفی کرد.

استفاده از پشم سنگ به شما کمک می‌کند که کیفیت عایق‌بندی را بالا ببرید. برای مکان هایی که قرار است صدا و حرارت با کیفیت بهتر و میزان بیشتری عایق شوند باید از پشم سنگ با ضخامت و دانسیته مناسب استفاده کرد. در‌صورت نبود رطوبت و حرارت بالا ، می‌توانید هم از پشم سنگ و هم از پشم شیشه استفاده کنید.

با وبسایت ما برای کسب اطلاعات فنی و اجرایی در مورد عایق پشم شنگ و پشم شیشه در ارتباط باشید.