شناسه خبر : 46478 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیزاین دفتر کار؛ چگونه دیزاین دفتر کار شما می‌تواند الهام‌بخش باشد؟

به دنبال راه‌هایی برای تغییر دیزاین دفتر کار خود هستید؟ شما با کشف جدیدترین ایده‌های دیزاین دفتر اداری، نحوه انجام کار و نوآوری در محل کارتان را دوباره کشف خواهید کرد.

دیزاین دفتر کار؛ چگونه دیزاین دفتر کار شما می‌تواند الهام‌بخش باشد؟

رپرتاژ آگهی: چه یک دفتر کار کوچک داشته باشید، چه یک شرکت بزرگ، ایده‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، برای شما کاربردی هستند. ابتدا پیش‌از اینکه 6 ایده برتر دیزاین محل کار را توضیح دهیم، اجازه دهید نکات مهمی را که لازم است در مورد دیزاین اتاق کار اداری بدانید بررسی ‌کنیم.

نکات مهم برای دیزاین داخلی دفتر کار

درست است که در بسیاری از حوزه‌ها، ترندهای روز اهمیت فراوانی دارند و بسیاری از تصمیمات ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، ولی باید قبل از اجرای هر ترندی نیازهای خاص کسب‌وکار و اعضای تیم خود را در نظر بگیرید. این ترند‌ها می‌توانند الهام‌بخش باشند اما شما باید مطمئن باشید که آن‌‌ها نیازهای منحصربه‌فرد تیم و سبک کاری شما را برآورده می‌کنند. اگر بخواهیم چهار کلید مهم ایجاد یک فضای کاری مؤثر و لذت‌بخش را یادآور شویم، می‌توانیم توصیه کنیم هنگام دیزاین یا اصلاح یک فضای کاری، این عناصر را در خط مقدم نگه دارید:

  • اهمیت عملکرد: چیدمان را برای جابه‌جایی آسان در فضای کار و فعالیت‌های کاری خود و تیمتان بهینه کنید؛

  • ارگونومی و راحتی: برای بهبود رفاه، روی مبلمان راحت و ارگونومیک سرمایه‌گذاری کنید؛

  • نورپردازی: از ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی برای افزایش بهره‌وری و راحتی استفاده کنید؛

  • زیبایی‌شناسی و هویت برند: فضا را طوری طراحی کنید که فرهنگ و برند شرکت را منعکس کند.

ایده1: در آغوش‌گرفتن فضا؛ جادوی پلان‌های باز

پلان‌های باز یکی از بهترین ایده‌های دیزاین دفتر کار مدرن هستند که امروزه محیط‌های کاری را متحول کرده‌اند. در این مدل از دیزاین دفتر کار کوچک، موانع فیزیکی از میان برداشته می‌شوند. به‌ همین دلیل همکاری، خلاقیت و حس وحدت در بین اعضای تیم تقویت می‌شود. با حذف دفاتر و اتاقک‌های بسته، این مدل، فضایی جادار و جذاب ایجاد خواهد کرد که ارتباط و کار گروهی را تقویت می‌کند.

ایده 2: رنگ‌ها مهم هستند؛ روانشناسی پشت رنگ‌ها

استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی داخلی یک استراتژی جذاب است. رنگ‌ها توانایی قابل ‌توجهی در برانگیختن احساسات و رفتارهای خاص دارند که آن‌ها را به ابزاری قوی برای شکل‌دادن به محیط کار تبدیل می‌کند. به‌عنوان مثال، رنگ‌های آبی و سبز که آرامش‌بخش هستند، می‌توانند فضایی آرام و متمرکز ایجاد کنند. درحالی‌که رنگ‌های زرد و قرمز که پر جنب‌و‌جوش‌تر هستند، می‌توانند انرژی و خلاقیت را القا کنند.

توجه به رنگ در دیزاین محل کار فقط یک رویکرد زیبایی‌شناسی نیست؛ این یک راه استراتژیک برای افزایش رفاه و بهره‌وری کلی کارکنان است و فضای کاری ایجاد می‌کند که در آن، هم ذهن و هم حواس تقویت شوند. البته باید بدانید استفاده از رنگ به‌همین سادگی نیست و نیاز به تخصص و تجربه فراوان دارد. شرکت نماد معماری که می‌توانید در این لینک https://namadmemari.com/service/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1 به صفحه آن بروید، به‌عنوان یک برند موفق و باتجربه، پالت رنگی را براساس روش‌های زیادی از جمله سبک اولیه دفترکار تعیین می‌کند.

ایده 3: گوشه‌های دنج؛ استراحت در محل کار

یکی از ایده‌های دیزاین اتاق اداری، گنجاندن وسایلی در فضای کار است که، تداعی خانه را داشته باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید این ایده یکی از جدیدترین ایده‌هایی است که در سال 2024 مطرح شده است. پیش‌از بررسی این ایده باید بدانید در https://www.decorilla.com/online-decorating/10-best-office-design-ideas-trends/ می‌توانید 10 ایده دیزاین محل کار را که ترند سال 2024 هستند، ببینید.

با اجرای این ایده، فضایی گرم و دلپذیر ایجاد می‌شود که رفاه کارکنان نیز در آن تقویت خواهد شد. عناصری مانند فضای استراحت راحت با اثاثیه دنج، دکور شخصی‌سازی‌شده و گنجاندن فضای سبز، حس خانه را القا می‌کند و به کارکنان حس آرامش می‌دهد. به‌علاوه داشتن این فضاها در محیط کار باعث افزایش حس مشارکت و تعلق بین کارکنان می‌شود و به فرهنگ اداری مثبت هم کمک می‌کند.

ایده 4: 27 ثانیه برای جلب‌توجه فرصت دارید!

اگر مطالعات روی اولین برداشت‌ها را در دیزاین دفتر کار مد نظر قرار دهید، باید بدانید شما فقط 27 ثانیه فرصت دارید تا تاثیر اولیه خوبی بگذارید. علاوه‌بر ‌این، 70درصد از مردم اولین برداشت‌های خود را قبل از برقراری ارتباط، ایجاد می‌کنند. با این اطلاعات اندک احتمالا شما هم متوجه تاثیر ورودی اداره خود شده‌اید. ورودی‌های اداره (مناطق پذیرایی، لابی‌ها، ورودی‌ها و راهروها) عناصر کلیدی در ایجاد اولین برداشت برای یک برند هستند. چه بخواهید، چه نخواهید باید به قضاوت‌های فوری که توسط بازدیدکنندگان و مشتریان یا حتی کارمندان تازه‌وارد در بدو ورود شکل می‌گیرد، اهمیت دهید.

ایده 5: نور طبیعی، همراه جذاب دفتر کار شما

اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید، بازگشت به گذشته یا توجه به المان‌های طبیعی! به‌هرحال طبق تحقیقاتی که منابع انسانی از 1614 کارمند، در هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده است، نشان می‌دهد که دسترسی به نور طبیعی در اولویت خواسته‌های کارمندان است. همان‌طور که در https://k2space.co.uk/knowledge/office-design-ideas هم به آن اشاره شده است، عواملی مانند افزایش نور طبیعی و گردش هوای آزاد برای کارمندان اهمیت زیادی دارند و به‌همین دلیل جزء جدیدترین ایده‌های دیزاین محل کار هستند.

مثلا افزایش نور طبیعی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر همه‌چیز، از خلق‌وخو گرفته تا خلاقیت و تمرکز داشته باشد. نور طبیعی یک نکته مهم در دیزاین دفتر کار کلاسیک یا مدرن است. بهبود نور طبیعی را می‌توان از طریق برنامه‌ریزی موثر در فضا به‌دست آورد. به‌عنوان مثال، ایجاد فضاهای کاری با پلان باز که در بالا هم توضیح دادیم، نور طبیعی را بهینه‌تر می‌کند.

ایده 6: از زیبایی تا کارایی؛ هنر دیزاین محل کار با مبلمان ارگونومیک

بهترین طراحان اداری موافق هستند که مبلمانی که زیبایی‌شناسی و عملکرد را یک‌جا دارند، در دیزاین محل کار بسیار اهمیت دارند. مبلمان شیک و در عین‌ حال ارگونومیک، نه‌تنها جذابیت بصری فضای کار را افزایش می‌دهند، بلکه راحتی و کارایی را نیز بهبود می‌بخشند. با انتخاب میزهای شیک، صندلی‌های ارگونومیک و فضای ذخیره‌سازی، محیطی جذاب و مفید ایجاد می‌کنید که نشان‌دهنده برند شرکت است.

دیزاین محل کار خود را به متخصصین بسپارید

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها در ابتدا می‌خواهند خود کار را به‌دست بگیرند ولی عمدتا اتلاف وقت و هزینه آن چیزی است که نصیبشان می‌شود. اگر شما هم نمی‌خواهید جزء این دسته باشید بهتر است کار را به کاردان بسپارید.