شناسه خبر : 45885 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سورپرایز یک گروه صنعتی برای رفع ناترازی برق کشور

رونمایی از موتورهای مغناطیسی پربازده دائم گروه صنعتی نیان الکترونیک با حضور وزیر نیرو

از موتورهای مغناطیسی پربازده دائم گروه صنعتی نیان الکترونیک با حضور وزیر نیرو و معاونش رونمایی شد.

رونمایی از موتورهای مغناطیسی پربازده دائم گروه صنعتی نیان الکترونیک با حضور وزیر نیرو

صبح امروز در مشهد، با حضور وزیر نیرو از موتورهای مغناطیسی پربازده دائم گروه صنعتی نیان الکترونیک رونمایی شد. در این مراسم که علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، محمود کمانی، معاون وزیر نیرو، محمدعلی چمنیان، مدیرعامل گروه صنعتی نیان الکترونیک و جمعی از فعالین اقتصادی و مدیران شهری و استانی حضور داشتند، از خط تولید این موتور قدرتمند و پربازده رونمایی شد.

این موتور مغناطیسی پربازده دائم بیش از 50 درصد کاهش مصرف انرژی را در پی خواهدداشت و تولیدی صد در صد بومی و دانش بنیان است. این موتور نشان می‌دهد که اگر به دانش داخل و شرکت‌های فعال و با پتانسیل بها داده شود، می‌توان افق روشنی را برای فردای کشور متصور شد. گروه صنعتی نیان الکترونیک با این دستاورد بزرگ حالا سهمی ویژه در کاهش ناترازی انرژی در کشور خواهدداشت، به شرطی که با حمایت ویژه دولت روبه رو شود.

از دیگر خصوصیات خاص و منحصر به فرد این موتور باید به آزادسازی بیش از 8 هزار مگاوات برق در شبکه کشور اشاره کرد که عددی بزرگ و شگفت انگیز است. تصور کنید برای تولید چنین حجمی از برق چند نیروگاه باید ساخته می شد و به تبعیت از ساخت نیروگاه، چه میزان سرمایه گذاری باید صورت می گرفت؟

در طرح توسعه این پروژه بیش از 500 نفر به صورت مستقیم به شغل می رسند.

صرفه جویی ۵۰ درصدی در محل مصرف با موتور تولیدشده توسط نیان الکترونیک

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در آیین رونمایی از موتور مغناطیس دائم پربازده شرکت نیان الکترونیک اظهار کرد: مصرف انرژی برای کولر در ایران، بیش از توان مصرفی ۱۷۰ کشور در کره زمین است. سرمایه‌گذاری بر اصلاح خطوط تولید کولر در کشور لازم است.

وی با تقدیر از گروه صنعتی نیان الکترونیک تصریح کرد: موتور تولیدشده توسط گروه صنعتی نیان الکترونیک منجر به صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در محل مصرف می‌شود. پس بخش قابل توجهی از ناترازی‌ها به وسیله موتورهای مغناطیسی پربازده گروه صنعتی نیان الکترونیک رفع می‌شود.

وضعیت انرژی و برق در ایران

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تمرکز دولت در خصوص وضعیت انرژی و برق در ایران، روی اصلاح الگوی مصرف است، خاطرنشان کرد: در هیات دولت مصوب شده که کولرهای تولیدی و لوازم‌های خانگی با گریدهای انرژی بالا تولید شود و واردات هم فقط با ۲ گرید بالای جدول امکان‌پذیر است.

هدف اصلی گروه صنعتی نیان الکترونیک از تولید موتورهای پربازده، رفع ناترازی انرژی کشور است

مهندس محمدعلی چمنیان، مدیرعامل گروه صنعتی نیان الکترونیک در آیین‌ رونمایی از موتور مغناطیس دائم پربازده اظهار کرد: با تولید این موتور مغناطیسی به صورت انبوه، در کشور اولین هستیم. هیچوقت در ایران این موتورها به صورت تولید انبوه نرسیده‌بود و گروه صنعتی نیان اولین است. ۷ سال زمان گذاشتیم و پس از تحقیقات در حوزه های مختلف، با برنامه‌نویسی‌هایی که صورت گرفت شاهد رونمایی از اولین محصول این حوزه هستیم.

چمنیان

وی در خصوص حفظ ارز کشور در شرایط خاص اقتصادی ایران با تولید این موتورها در داخل کشور افزود: مهمتر از بحث حفظ ارز در کشور، با تولید موتورهای مغناطیسی دائم پربازده، مشکل اصلی کشور که در حوزه ناترازی انرژی است را می توانیم کاهش دهیم.

وی افزود: حدودا ۳۰ هزار مگاوات از برق کشور در حوزه وسایل سرمایشی از قبیل کولر‌های آبی، کولرهای گازی و ... مصرف می شود که سهم عمده آن متعلق به کولرهای آبی است و با تولید این موتور توسط نیان، امیدواریم اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد و شاهد کاهش چشمگیر مصرف باشیم.

چمنیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تعداد کولرهای آبی که مصرف بالایی هم دارند، در کشور به شدت زیاد است، گفت: حدودا۳۰میلیون کولر آبی در کشور داریم که اگر این کولرها به موتورهای باراندمان بالا مجهز شوند نزدیک به ۹ هزار مگاوات صرفه‌جویی در محل مصرف خواهیم داشت.

توان ویژه گروه صنعتی نیان الکترونیک برای تولید موتورهای پربازده/ ۱۰۰ هزار در فاز اول

همچنین محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در آیین رونمایی از موتور مغناطیس دائم پربازده گروه صنعتی نیان الکترونیک اظهار کرد: خوشحالیم که شاهد افتتاح تولید این موتورهای مغناطیسی هستیم که می‌تواند با ظرفیت ۱۰۰ هزار دستگاه در سال فعالیت کند. این موتورهای با راندمان بالا برای کولر آبی است که مدیریت مصرف در این موارد، به ویژه وسایل سرمایی جزو برنامه‌های مهم وزارت نیرو است.

وی افزود: حمایت ویژه‌ای از این قبیل تولیدات خواهیم‌داشت و اولویت برای ما تولید داخل برای کاهش ناترازی است. طبیعتا اگر نیاز بود که این لوازم از خارج از کشور تامین شود، ارزبری بسیار بالایی هم داشت، اما خوشبختانه با همت گروه صنعتی نیان الکترونیک، شاهد آغاز به کار این خط تولید در کشور هستیم که بیش از ۹۰ درصد آن، از طراحی تا تامین و تولید قطعات و ... در داخل انجام می‌شود.

کمانی در خصوص برنامه‌ریزی دولت برای اصلاح مصرف و سعی برای کاهش ناترازی در حوزه انرژی گفت: مدت‌ها به مسائل حوزه استاندارد و کاهش الگوی مصرف لوازم برقی و سایر حوزه ها توجه نشده بود، اما خوشبختانه این گریدبندی‌ها را به روزرسانی کرده ایم و به زودی مورد نهایی آن منتشر می‌شود. کارهای خوبی در این حوزه صورت گرفته و انشالله به روندی پایدار و مثبت می‌رسیم تا ناترازی‌ها کمتر و کمتر شود.

برنامه‌ریزی دولت