شناسه خبر : 45310 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟

تیرآهن، در انواع I و هاش، از مهم‌ترین مقاطع فولادی به شمار می‌رود که در انواع ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟

رپرتاژ آگهی: با در نظر گرفتن وزن، تیرآهن دارای انواع سبک و سنگین است که استحکام و کاربردهای متفاوتی نیز دارد. اما چه عاملی موجب تفاوت تیرآهن سبک و سنگین می‌شود؟ منظور از این دو اصطلاح چیست و هر کدام به چه نوع تیرآهنی اشاره دارد؟ وزن چه تاثیری در استحکام و کاربرد دارد؟

در هنگام خرید تیرآهن، این سوالات، سوالاتی هستند که باید از خود بپرسید تا خریدی مطمئن و درست داشته باشید و سازه‌ای مستحکم متناسب با کاربری که دارد بسازید.

منظور از تیرآهن سبک چیست؟

بدیهی است که مهم‌ترین تفاوت تیرآهن سبک و سنگین، وزن آن‌ها است. به صورت کلی، جدولی برای انواع تیرآهن تدوین شده است با عنوان جدول اشتال. در این جدول ابعاد و وزن استاندارد برای تیرآهن ذکر شده است. در صورتی که تیرآهنی با وزن کمتر از این جدول و با ابعاد متفاوت با آن تولید شود، تیرآهن سبک نام خواهد گرفت. برخی از کارخانه‌های داخلی نظیر کارخانه جهان فولاد غرب کرمانشاه، این مقطع را با وزنی کمتر از وزن جدول اشتال تولید می‌کنند.

به عنوان مثال، تیرآهن 14 کرمانشاه، با وزن 150 کیلوگرم که از وزن جدول استاندارد یعنی 155 کیلوگرم، کمتر است تولید می‌شود.

هاش سبک

هاش، تیرآهن بال پهنی است که شکلی شبیه به حرف H انگلیسی دارد. تیرآهن هاش، با توجه به وزن در دو نوع هاش سبک و سنگین دسته بندی می‌شود. هاش سبک یا HEA، وزن ویژه خود را دارد. هاش سبک، ارتفاعی کمتری نسبت به عرض خود دارد. ضخامت بال و جان این نوع هاش نسبت به هاش سنگین و فوق سنگین کمتر و ضخامت جان آن از 5 تا 16.5 میلی‌متر متغیر است. ضخامت بال آن نیز از 8 تا 32 میلی‌متر تغییر می‌کند.

تیرآهن سنگین چیست؟

به طور معمول، اگر واژه تیرآهن سنگین را شنیده باشید، بهتر است بدانید که منظور از آن تیرآهنی است که بر اساس جدول اشتال تولید شده باشد و وزنی برابر با وزن این جدول داشته باشد. وزن، مهمترین تفاوت تیرآهن سبک و سنگین است که منجر به تفاوت در کاربرد و استحکام می‌شود.

قیمت تیرآهن اصفهان امروز به عنوان مقطعی که در وزن استاندارد تولید می‌شود، از تیرآهن‌‌های سبک بالاتر خواهد بود.

هاش سنگین

هاش سنگین یا HEB، با وزن بالاتر نسبت به هاش سبک، مقاومت بالاتر، تحمل بار بالاتر و در نتیجه کاربردهای متفاوتی با این مقطع دارد. هاش سنگین، در ضخامت‌های جان 6 تا 19 میلی‌متر و ضخامت بال بین 10 تا 36 میلی‌متر تولید میشود و ارتفاع و عرض آن با هم برابر است.

قیمت تیرآهن هاش، به عنوان مقطعی که در دو نوع سبک و سنگین ساخته می‌شود با توجه به وزن تیرآهن تغییر می‌کند. تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین، در وزن، استحکام و کاربردها است.

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

همانطور که تا اینجای مقاله گفته شد، تیرآهن در انواع هاش و I، در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شود. با در نظر داشتن این نکته، تفاوت تیرآهن سبک و سنگین را بیان خواهیم کرد:

تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین و I در وزن

تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین و I در وزن

اصلی‌ترین تفاوت تیرآهن سبک و سنگین در انواع I و هاش، در وزن آن‌ها است. تیرآهن سبک با وزن کمتری که دارد، به طور عمده برای ساخت و سازهای کوچکتر و عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، تیرآهن سنگین به علت وزن بالاتری که دارد، در پروژه‌های صنعتی و بزرگتر چون ساخت پل‌ها کاربرد دارد. انتخاب درست این تیرآهن‌ها برای کاربرد صحیح بسیار مهم است. به عنوان مثال، استفاده از تیرآهن‌های سبک باعث می‌شود که وزن اضافی به سازه وارد نشود.

فرق تیرآهن سبک و سنگین هاش و I در ابعاد

تیرآهن سبک و سنگین، در ابعاد نیز با یکدیگر تفاوت دارند. تیرآهن سبک دارای ضخامت جان کمتری نسبت به ضخامت بال آن است. در مقابل، تیرآهن سنگین ضخامت بال و جانی هم‌اندازه یکدیگر دارد و ارتفاع و طول بال در آن نیز یکسان است. انتخاب یکی از این تیرآهن‌ها در ابعاد مناسب و درست، متناسب با نوع پروژه ساخت و ساز است.

تفاوت هاش سبک و سنگین و تیرآهن I در استحکام

با وجود ابعاد و وزن متفاوت بین تیرآهن سبک و سنگین، استحکام آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. تفاوت هاش سبک و سنگین و تیرآهن I، در تحمل وزن آن‌ها است. تیرآهن سبک، به دلیل داشتن وزن کمتر، تحمل وزن و استحکام کمتری نسبت به تیرآهن سنگین دارد. با این حال، تیرآهن‌های سبک در مقابل کمانش موضعی عملکرد بهتری دارد. در کل می‌توان گفت که استحکام تیرآهن سنگین نسبت به تیرآهن سبک بالاتر است.

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین در کاربردها

یکی از انواع تفاوت سبک و سنگین، در کاربرد آن‌ها است. تیرآهن سبک، در سازه‌هایی استفاده می‌شود که استحکام کمتری لازم دارند و در مقابل، تیرآهن سنگین در ساخت سازه‌هایی نیازمند استحکام بالاتر به کار می‌رود. به عنوان مثال، استفاده از آن‌ها در ساخت سازه‌های بزرگ و صنعتی به دلیل استحکام و مقاومت بالاتر رایج است. در مقابل در کاربردهای عمومی یا کاربردهایی که باید بار مرده ساختمان کمتر باشد، از تیرآهن سبک استفاده می‌شود.

فرق قیمت تیرآهن سبک و سنگین

طبیعی است که به دلیل ابعاد کمتر و وزن پایین‌تر، یکی از انواع تفاوت تیرآهن سبک و سنگین در قیمت آن‌ها باشد. اگر قیمت روز تیر اهن سبک و سنگین را استعلام بگیرید، متوجه تفاوت آن دو خواهید شد. قیمت تیرآهن سبک، نسبت به تیرآهن سنگین پایین‌تر است.

خرید انواع تیرآهن و هاش

خرید انواع تیرآهن و هاش از معتبرترین بازرگانی فولاد کشور، آیرومارت

بازرگانی فولاد آیرومارت، از جمله بازرگانی‌های معتبر در بازار آهن آلات و مقاطع فولادی است که انواع تیرآهنهای I و هاش را با بالاترین کیفیت، به شما عرضه می‌کند. این مجموعه، با داشتن کارگروه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، تهویه مطبوع، ساختمان سازی و لوازم خانگی، مشاوره‌های لازم جهت خرید را به شما می‌دهد. به منظور دریافت مشاوره‌ها، استعلام قیمت و خرید این مقاطع از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید و یا به وبسایت این مجموعه به نشانی iromart مراجعه نمایید. شعار آیرومارت، "یک کلیک تا خرید آهن" است و این مجموعه در تلاش است تا نیازهای مشتریان خود را به سادگی رفع نماید.