شناسه خبر : 44475 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مراحل اجرای تیر ریزی اسکلت فلزی؛ 7 نکته‌ای که باید بدانید!

آشنایی با اصول تیر ریزی، امری بسیار مهم برای اجرای مناسب اسکلت فلزی است!

مراحل اجرای تیر ریزی اسکلت فلزی؛ 7 نکته‌ای که باید بدانید!

 اسکلت‌های فلزی امروزه بسیار محبوب هستند چرا که سرعت اجرای بالایی داشته و استحکام بالایی نیز دارند اما این سرعت اجرای بالا متاسفانه باعث شده افراد تصور کنند اجرای اسکلت فلزی امری ساده است و می‌توان با چشم‌پوشی از اصول این فرایند نیز این کار را انجام داد. اجرای غیر اصولی اسکلت فلزی علاوه بر اینکه بسیار خطرناک است، سالیانه هزینه‌های زیادی را در قالب خسارت مالی به شما تحمیل می‌کند.

از این رو در ادامه این نوشته قصد داریم به صورت کامل به بررسی مراحل اجرای تیر ریزی اسکلت فلزی و نکاتی که باید در این باره بدانید بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

تیر ریزی اسکلت فلزی چیست؟

پیش از اینکه به بررسی مراحل تیر ریزی اسکلت فلزی بپردازیم، بهتر است بررسی کنیم که اصلا این فرایند چیست و چه تاثیری دارد؟ به صورت کلی می‌توان گفت که تیر ریزی، فرایندی برای ساخت تیر اصلی با جزئیات آن است. این فرایند که شبیه ساخت ستون در اسکلت فولادی است، تیر اصلی را به همراه جزئیاتی نظیر بال‌ها و جان، سوراخکاری‌ها و جوش کاری‌ها و دیگر موارد آماده می‌کند. این فرایند در کارخانه‌ها صورت می‌گیرد و در اجرای آن از دستگاه‌های مختلفی نظیر دستگاه H ساز اتوماتیک نیز استفاده می‌شود تا سرعت و کیفیت کار بالاتر برود.

مراحل اجرای تیر ریزی

پیشتر گفته شد که در تیر ریزی قرار است تیر اصلی را مجهز کرده و جزئیات آن را اضافه کنیم تا آماده استفاده شود. این کار در ظاهر ساده است اما مراحل مختلفی برای این امر وجود دارد که در ادامه به تشریح این مراحل پرداخته‌ایم.

انتخاب مصالح مناسب 

بدون شک کیفیت و قیمت مصالح در تعیین مقاومت و قیمت نهایی یک سازه اهمیت بسیار دارد! به عنوان مثال اگر قصد اجرای تیر ریزی اسکلت فلزی در اهواز را دارید، قیمت تیرآهن اهواز امروز، قیمت نهایی پروژه شما را تعیین می‌کند بنابراین باید همواره مراقب قیمت‌ها باشید. باوجود اهمیت بالای قیمت مصالح، اما نباید از کیفیت آن نیز چشم‌پوشی کرد! در تیر ریزی قصد ما ایجاد تیر اصلی ساختمان است و بدون شک این تیر را نباید از مصالح بی‌کیفیت تهیه کرد. 

طراحی و نقشه‌کشی 

تیر ریزی اسکلت فلزی برای سازه‌های مختلف با شرایط مختلف و نیاز‌های متفاوت صورت می‌گیرد بنابراین نمی‌توان تمام انواع آن را به یک شکل طراحی کرد. در چنین شرایطی بدون شک نیاز به یک نقشه‌کشی دقیق و اصولی وجود دارد که در آن بسته به نیازهای کارفرما، شرایط ایمنی و استاندارد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، باید جزئیات مطرح شوند. توجه داشته باشید که ترسیم پلان برای تیر ریزی، خود دارای مراحل مختلفی است که این مراحل عبارت‌اند از:

  • ترسیم نقشه اولیه

  • خیز مجاز تیر فولادی

  • مشخص کردن ابعاد تیر ریزی

  • پوزیسیون‌بندی مصالح فلزی

  • مشخص کردن مقدار آهن مصرفی

لازم به ذکر است که ترسیم نقشه اهمیت بالایی را در مقاومت و قیمت نهایی سازه دارد و از این رو باید حتما انجام این کار را به افراد متخصص و با تجربه و از همه مهم‌تر مجاز بسپارید.

برش و خم کردن فولاد 

در این مرحله از تیر ریزی اسکلت فلزی باید مصالح را طبق جزئیات نقشه از پیش ترسیم شده، برش و شکل داد. برش و خم کردن ورق‌های فولادی مهم‌ترین امر در این فرایند است که باید با استفاده از دستگاه‌های دقیق، با کمترین ضریب خطا و بدون آسیب به خود ورق صورت گیرد! در صورتی‌که ورق‌ها برش‌های نامنظمی داشته باشند و یا آسیب‌هایی نظیر پارگی به ورق‌ها وارد شود، در نصب تیر ریزی به سازه اصلی دچار مشکل خواهید شد.

پیچ و مهره زنی 

پس از ساخت تیر ریزی طی مراحل قبل که بررسی کردیم و البته یک‌سری جزئیات دیگر، باید آن را به پیچ و مهره‌های لازم برای نصب به سازه مجهز کرد! در این مرحله جای هیچ‌گونه اشتباهی وجود ندارد؛ محل پیچ و مهره‌ها باید بر اساس اصول نقش‌کشی و مهندسی مربوطه با دقیق‌ترین فاصله ممکن تنظیم شوند و سپس جای پیچ و مهره‌ها با استفاده از دستگاه‌های مناسب و دقیق ایجاد گردیده و در نهایت خود پیچ و مهره‌ها در جای درست خودشان قرار بگیرند.

نصب تیر ریزی 

پس از پیچ و مهره زنی، برای نصب تیر ریزی اسکلت فلزی ساختمان آماده هستیم! در نصب تیر ریزی باید دقت بالایی وجود داشته باشد و همه چیز طبق نقشه از پیش ترسیم شده جلو برود. جالب است بدانید حتی یک سوراخ کاری و پیچ و مهره گذاری اشتباه می‌تواند در مرحله نصب دردسر ساز باشد و کل مرحله نصب را دچار اختلال کند.

بررسی کیفیت اجرای کار 

مانند تمام فرایند‌های مهم دیگر در امر ساخت و ساز، در نصب و اجرای تیر ریزی اسکلت فلزی نیز باید نظارت وجود داشته باشد. موارد مختلفی از جمله بررسی ابعاد، محل نصب، تنظیمات و برخی موارد دیگر برای بررسی نهایی کیفیت کار باید توسط فرد ناظر بررسی و تایید شود.

انجام تست‌های ایمنی 

اطمینان حاصل کردن از کیفیت تیر ریزی ساختمان تنها از طریق نظارت ظاهری میسر نیست و برای اطمینان بیشتر و پایین‌تر آوردن ضریب خطا، باید حتما برخی تست‌ها و آزمایشات نیز صورت گیرند. برای تست ایمنی روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام نیز جزئیات خاص خود را دارند اما در نهایت باید مطمئن شد که که سازه قابلیت بارگذاری تا حد نیاز را دارد. همچنین در این مرحله است که کیفیت مصالح خود را به خوبی نشان می‌دهد و در صورت بی‌کیفیت بودن، نتیجه نهایی کار مناسب نخواهد بود؛ از این رو توصیه می‌شود با بررسی قیمت تیرآهن فایکو امروز یا هر مصالح مورد استفاده دیگری، بر اساس بودجه خود بهترین کیفیت ممکن را تهیه کنید.

مراحل اجرای تیر ریزی

نکات مهم در تیر ریزی اسکلت فلزی 

همانطور که پیشتر گفته شد، تیر ریزی اسکلت فلزی دارای جزئیات بسیار زیادی است و تشریح کامل این جزئیات در یک نوشته نمیگنجد! اما با این وجود، در مراحل ذکر شده برخی نکات مهم هستند که باید به آنها دقت شود؛ این نکات عبارت‌اند از:

  1. در فرایند تیر ریزی، جان تیر را کاملا در محور ورق قرار دهید

  2. باید کاتر به صورت پشت به پشت روی بال‌های تیر نصب شود

  3. کاتر‌ها و حمایت کننده‌ها را در نواحی بحرانی تکیه گاه نصب نکنید

  4. تمامی اجزا باید طبق نقشه اجرا شوند و از تغییر در ابعاد و وزن آنها خودداری کنید

  5. در مرکز هر دهانه باید تیرها نصب شده و بادخور دو طرف هر تیر نیز یک‌سان باشند

  6. در قاب خمشی برای اتصال تیر به بار جوش نبشی آرماتور حداقل 8 میلی‌متری باشد

  7. در هنگام نصب، تعداد و محل تیر اصلی باید همواره با نقشه مطابقت داده شود تا اشتباهی صورت نگیرد

انواع تیر ریزی

تیر ریزی اسکلت فلزی به صورت کلی به دو روش انجام می‌شود که در ادامه به بررسی این دو روش پرداخته‌ایم.

برش و نصب تیر‌های جانبی 

در این شرایط، تیرهای جانبی بار سقف را به تیر اصلی منتقل می‌کنند! این سیستم تنها برای انتقال بارهای ثقلی طراحی شده و اتصالات آنها نیز به صورت مفصلی است.

تیر ریزی شطرنجی 

شرایط در تیر ریزی شطرنجی قدری پیچیده‌تر است. در این سیستم بارهای زنده و مرده توسط تیر‌های جانبی به تیر اصلی و توسط تیر اصلی از ستون‌ها به فونداسیون منتقل شده و دفع می‌شوند. در این سیستم باید دقت شود که بار تیرچه‌های دو دهانه یه تیر اصلی وارد نشود.

انواع تیر ریزی

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در اجرای ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی، اجرای تیر ریزی اسکلت فلزی با دقت بالا است. در تیر ریزی تلاش می‌شود تا تیر اصلی اسکلت فلزی را با جزئیات کامل و حتی جای پیچ‌ها ساخت. این فرایند در کارخانه‌ها صورت گرفته و باید با استفاده از یک نقشه دقیق، دقت اجرای بالا و اعمال جزئیات مختلف صورت گیرد. از این رو ما در این نوشته تمام تلاش خود را به کار بستیم تا مهم‌ترین نکات و جزئیات تیر ریزی ساختمان را با شما در میان بگذاریم و امید است که موارد مذکور برای شما مفید بوده باشند.

در صورتی‌که برای انجام این فرایند نیازمند خرید مصالح آهنی ساختمانی هستید، آیرومارت یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان آهن آلات ساختمانی است که محصولات معتبر‌ترین تولید کنندگان را با قیمت مناسب و پشتیبانی عالی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. با مراجعه به سایت آیرومارت به آدرس iromart و یا تماس با شماره تلفن 02145306 می‌توانید قیمت محصولات مختلف از قیمت تیرآهن 16 گرفته تا هر محصول دیگری و در هر شهر دیگری را به صورت به روز دریافت کرده و پس از مشاوره رایگان، اقدام به خرید کنید.