شناسه خبر : 44079 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روش کار پنوماتیک

آیا می‌دانید یکی از سیستم‌های پرکاربرد در تجهیزات مکانیکی و صنایع مختلف شامل داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی سیستم‌های پنوماتیک هستند؟ واژه پنوماتیک اصالتاً یک واژه یونانی است که به معنای تنفس بوده و در واقع به اساس کار سیستم پنوماتیک اشاره دارد چرا که در این سیستم از هوای فشرده شده برای راه‌اندازی اتصالات داخلی و فعال شدن سیستم استفاده می‌شود.

روش کار پنوماتیک

 در صورتی که می‌خواهید برای امور کاری خود سیستم پنوماتیک را خریداری کنید، حتما برای شما جالب است بدانید که این سیستم به چه صورت کار می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را به طور کامل مطالعه نمایید. کارشناسان متخصص ما در گروه فارکو پنوماتیک سعی کرده‌اند که در این مطلب به طور کامل برای شما روش کار پنوماتیک را شرح دهند. پیشنهاد می‌کنیم تنها چند دقیقه وقت خود را طرف مطالعه این مطلب کنید.

آشنایی با برخی قطعات سیستم پنوماتیک

برای اینکه با روش کار پنوماتیک آشنا شوید باید بدانید که هر قطعه، چه عملکردی دارد. در این قسمت، کارایی سه قطعه مهم در سیستم پنوماتیک را توضیح می‎دهیم:

1-    شیلنگ پنوماتیک

برای فعال شدن سیستم‌های پنوماتیک، باید جریان هوا وارد سیستم شود، در واحد مراقبت پنوماتیک کاملا تصفیه گردد و سپس بعد از فشرده‌سازی از طریق شیلنگ پنوماتیک به قسمت‌های دیگر سیستم انتقال پیدا کند. بنابراین همان گونه که متوجه شدید وظیفه شیلنگ پنوماتیک جابجایی هوا در داخل سیستم پنوماتیک و در نتیجه کمک به تأمین هوای مورد نیاز کلیه قطعاتی است که در داخل سیستم به کار برده شده‌اند. در یک تعریف کلی، شیلنگ پنوماتیک نقش یک رابط بین قطعات داخلی سیستم پنوماتیک شامل دریچه‌ها، سیلندر‌ها و تنظیم‌کننده فشار با خطوط اصلی تأمین هوا رت ایفا می‌کند و اگر شیلنگ آسیب ببیند کل سیستم پنوماتیک از کار خواهد افتاد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم در بازه‌های زمانی مشخص از کارشناسان بخواهید سیستم پنوماتیک شما را بررسی و بازبینی کنند تا در صورتی که مشکلی در شلنگ وجود آمده است، تعمیر یا تعویض صورت گیرد.

2-    شیر برقی پنوماتیک

یکی دیگر از قطعات مهم در سیستم‌های پنوماتیک، شیر برقی پنوماتیک است که می‌تواند میزان جریان هوای فشرده شده در داخل سیستم را کنترل کند. اگر جریان هوا از حدی کمتر یا بیشتر شود، عملکرد سیستم پنوماتیک افت خواهد کرد. اساس فعالیت شیر برقی پنوماتیک؛ تبدیل انرژی برقی به انرژی مکانیکی است. در نتیجه شیر برقی با استفاده از انرژی مکانیکی می‌تواند فرآیند‌هایی شامل چرخیدن و باز و بسته کردن مسیر هوای فشرده را انجام دهد. در صورتی که عملکرد سیستم پنوماتیک افت کرده و یا سیستم از کار افتاده است احتمال دارد که مشکلی در شیر برقی پنوماتیک رخ داده و حتماً باید یک کارشناس وضعیت آن را بررسی کند.

جالب است بدانید برخی از کارفرمایان که با کارشناسان ما در گروه فارکو پنوماتیک صحبت می‌کند بدون اینکه اطلاعاتی از نحوه عملکرد شیر برقی پنوماتیک یا سایر قطعات سیستم داشته باشند این تصور دارند که سیستم پنوماتیک به طور کامل سوخته و باید سیستم جدید بخرند. اما توجه کنید که در زمان خرابی سیستم پنوماتیک باید تمامی قطعات به دقت کنترل شود . شاید با تعمیرات و تعویض قطعات بتوان مجددا سیستم را راه‌اندازی کرد.

3-    گیج فشار

یکی از پرکاربردترین قطعات در صنایع مختلف، گیج فشار است که می‌تواند براساس نوع سیال و کارایی آن، فشار سیال را تنظیم کند. اگر فشار هوایی که وارد سیستم پنوماتیک می‌شود براساس کارایی آن کم یا زیاد باشد، عملکرد سیستم افت کرده و یا حتی منجر به خرابی سیستم می‌شود. در سایت فارکو پنوماتیک انواع مختلفی از گیج فشار را مشاهده می‌کنید. اما شما نمی‌توانید سر خود برای خرید این قبیل تجهیزات اقدام کنید چون به کارشناس نیاز دارید تا براساس نوع سیستم پنوماتیک مورد استفاده در محیط کار شما، گیج فشار مناسب را خریداری کند که با کارایی سیستم پنوماتیک تطابق داشته دارد.

سخن پایانی

 در پایان این نوید را به شما عزیزان می‌دهیم که گروه فارکو پنوماتیک در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان و کمک به آن‌ها برای انتخاب یک سیستم پنوماتیک عالی، خدمات مشاوره آنلاین را در نظر گرفته است. ما در کنار شما مشتریان عزیز هستیم تا به سؤالات شما پاسخ دهیم و با ارائه راهنمایی‌های لازم، کمک کنیم که در خرید سیستم پنوماتیک هزینه منطقی و معقول را بپردازید و نهایتا یک سیستم عالی در اختیار داشته باشید.