شناسه خبر : 42030 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه جراحی دیسک گردن چقدر است؟ آیا ارزش هزینه‌ها را دارد؟

داشتن ستون فقراتی سالم و بدون درد نعمتی بزرگ است و نمیتوان روی آن قیمت گذاشت.

هزینه جراحی دیسک گردن چقدر است؟ آیا ارزش هزینه‌ها را دارد؟

 با این حال اگر قصد دارید دیسک گردن خود را جراحی کنید خوب است از هزینه های آن مطلع شوید. برخی از طرح‌های بیمه درمانی بخش زیادی از هزینه‌های جراحی تعویض دیسک را پوشش می‌دهند اما تمام بیمه‌ها چنین مزیتی را ندارند.

حتی اگر بیمه درمانی بخشی از هزینه درمان را پوشش دهد، همچنان بیمار باید هزینه های معاف از مالیات، مراقبت های درمانی حمایتی و گرفتن مرخصی از محل کار خود را متحمل شود. در این مقاله به نکات مربوط به هزینه های جراحی دیسک گردن میپردازیم.

چرا افراد به جراحی تعویض دیسک گردن نیاز پیدا می‌کنند؟

تحلیل رفتن دیسک گردن باعث از دست رفتن فضای بین مهره ای میان مهره های گردن میشود. با بالا رفتن سن، دیسک های گردنی شروع به تحلیل رفتن میکنند و دچار برآمدگی میشوند. اکثر افراد بالای ۶۰ سال با این مشکل مواجه میشوند. پزشکان هنوز نمیدانند چرا در برخی افراد علائم تحلیل رفتن دیسک گردن شدیدتر از دیگران رخ می‌دهد.

علائم ممکن است شامل این موارد باشد:

  • گردن درد

  • گرفتگی گردن

  • سردرد

  • دردی که به سمت شانه ها یا بازوها ادامه پیدا میکند

  • ضعف شانه ها، بازوها، دست ها یا پاها

  • بی حس شدن یا سوزن سوزن شدن بازوها

هزینه جراحی تعویض دیسک چقدر است؟

هزینه اصلی جراحی تعویض دیسک شامل موارد مختلفی میشود از جمله: حق الزحمه جراح، حق الزحمه متخصص بیهوشی، هزینه مربوط به دستگاه های به کار رفته در جراحی و هزینه تسهیلات بیمارستان. معمولا این هزینه ها را در یک یا دو صورت حساب جمع می‌زنند. از مطب جراحتان درباره این هزینه ها سوال کنید.

اگر بیمه درمانی تان هیچ بخشی از هزینه های جراحی تان را پوشش نمیدهد احتمالا هزینه ای که باید به جراح و کمک جراح بپردازید به همراه هزینه های مربوط به بیهوشی و تسهیلات بیمارستان میتواند بسیار سنگین باشد. با این وجود هزینه جراحی تعویض دیسک در موارد مختلف میتواند کاملا متفاوت باشد. شاید برایتان سوال است که علت این تفاوت قیمت چیست.

هزینه جراحی تعویض دیسک در برخی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت از سایر شهرها بیشتر است. یکی از دلایل تفاوت قیمت این است که جراحان در شهرهای بزرگ و پرجمعیت تعداد بیشتری بیمار مبتلا به دیسک گردن را جراحی و درمان میکنند و در این زمینه تخصص بیشتری به دست آورده اند اما جراحانی که در شهرهای با جمعیت کمتر مشغول به کار هستند از چنین تجربه و تخصصی برخوردار نیستند.

توجه داشته باشید که مراقبت های پیش و پس از جراحی نیز هزینه های خود را دارد. اکثر بیماران پیش از جراحی به حداقل یک ارزیابی از طریق آزمایش خون، عکس برداری با اشعه ایکس و آزمایش نوار عصب و عضله  نیاز خواهند داشت. همچنین احتمالا جراح از شما بخواهد که یک آزمایش MRI،‌ سی تی اسکن و یا اشعه ایکس از ناحیه مشکل دار در ستون فقرات خود انجام دهید.

ممکن است پس از عمل نیاز به فیزیوتراپی یا توانبخشی داشته باشید. با اینکه بیمه درمانی معمولا این هزینه ها را پوشش میدهد اکثر افراد باید بخشی از هزینه های درمان خود را به عنوان هزینه های معاف از مالیات پرداخت کنند. این هزینه برای بیمه های درمانی مختلف متفاوت است.

بیشتر جراحان ستون فقرات برای درمان دیسک گردن به سوی روش های جراحی کم تهاجم رفته اند. این نوع جراحی ها یک روزه هستند و معمولا بیمار پیش از ترخیص تنها ۲۳ ساعت یا کمتر در بیمارستان بستری میشود. جراحی یک روزه تنها برای کسانی مناسب است که سلامت کلی بدنشان وضعیت خوبی دارد و بعید است به عوارض پس از جراحی دچار شوند. به یاد داشته باشید پس از جراحی درصورت بروز عوارض احتمالا باید مدتی در بیمارستان بستری شوید و این به هزینه های درمان تان اضافه میکند.

افرادی که شغلشان شامل انجام فعالیت های بدنی است ممکن است لازم باشد تا ۶ هفته پس از جراحی از محل کار خود مرخصی بگیرند. از سوی دیگر افرادی که مشاغل اداری دارند و شغلشان نیازمند انجام فعالیت بدنی اندکی است یا تمام ساعات کاری خود را پشت میز مینشینند ممکن است پس از گذشت ۱ یا ۲ هفته از جراحی بتوانند به صورت نیمه وقت به کار خود بازگردند. احتمالا لازم است پیش از جراحی با کارفرمایتان درباره مرخصی با حقوق یا مرخصی پزشکی صحبت کنید تا بدانید که دوره بهبودی پس از جراحی چه تاثیری بر درآمد و شغل شما خواهد گذاشت.

تمام این عوامل میتواند بر روی هزینه های جراحی دیسک گردن تاثیرگذار باشد. بهترین راه برای آگاهی از هزینه های درمان تان این است که سوال های خود را در این باره در جلسه مشاوره با جراح تان مطرح کنید.

هزینه جراحی دیسک گردن و دیسک کمر

جراحی دیسک کمر جزو یکی از روش‌های درمانی دیسک کمر است که به لحاظ فنی چالش های بیشتری نسبت به جراحی دیسک گردن دارد،‌ بنابراین هزینه جراحی دیسک کمر بیشتر از دیسک گردن خواهد بود. اگر مبتلا به درد عصب سیاتیک در کنار عارضه دیسک هستید، ممکن است هزینه جراحی تان بیشتر شود و به جلسات فیزیوتراپی بیشتری نیاز داشته باشید.

همچنین تعویض دیسک دو سطحی از تعویض دیسک یک سطحی به لحاظ فنی چالش برانگیزتر است. به همین خاطر است که هزینه جراحی دیسک کمر از جراحی دیسک گردن حدودا ۵۰ درصد بیشتر است. همچنین هزینه تعویض دیسک مصنوعی دو سطحی حدودا دو برابر بیشتر از تعویض دیسک یک سطحی است.

آیا جراحی دیسک گردن ارزش هزینه اش را دارد؟

طبق گفته های اکثر بیمارانی که جراحی تعویض دیسک مصنوعی را تجربه کرده اند، جراحی دیسک گردن ارزش هزینه اش را دارد. کسانی که به عمل جراحی ستون فقرات نیاز دارند معمولا از درد وحشتناکی رنج میبرند و ناتوانی بسیاری را متحمل میشوند. درمان این مشکلات از طریق جراحی تاثیر چشم گیری در کاهش پیچیدگی زندگی این افراد دارد.

تعویض دیسک مصنوعی یا فیوژن ستون فقرات، کدام یک گرانتر است؟

فیوژن ستون فقرات حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد از تعویض دیسک مصنوعی یک سطحی گرانتر است.

تعویض دیسک مصنوعی یا فیوژن ستون فقرات، کدام یک بهتر است؟

در بیشتر موارد تعویض دیسک مصنوعی روش بهتری است. نخست اینکه تعویض دیسک مصنوعی از فیوژن ستون فقرات ارزانتر است. دوم اینکه دوره بهبودی پس از تعویض دیسک مصنوعی کوتاه تر است. سوم و مهم تر از همه اینکه بیماران پس از تعویض دیسک مصنوعی در مقایسه با فیوژن ستون فقرات، تحرک بیشتری در ستون فقرات خود خواهند داشت. به عنوان نکته چهارم باید به این امر اشاره کرد که نتایج تحقیقات انجام شده نشان میدهد در طولانی مدت هزینه های کلی در روش تعویض دیسک مصنوعی از فیوژن ستون فقرات بسیار کمتر است.

آیا شرکت های بیمه درمانی هزینه های جراحی دیسک گردن را پوشش میدهند؟

برخی از شرکت های بیمه درمانی هزینه های جراحی دیسک گردن را پوشش میدهند اما تمام بیمه ها چنین نیستند. بنابراین حتما بررسی کنید که آیا بیمه درمانی شما هزینه های عمل تان را پوشش می‌دهد یا خیر. همچنین بببینید که چه بخشی از هزینه های درمان را باید خودتان پرداخت کنید.

آیا جراحی دیسک گردن یک روزه ارزان‌تر است؟

بله نسبت به دیگر جراحی ها که بیمار باید برای مدتی طولانی در بیمارستان بستری شود، جراحی یک روزه ارزانتر است. با این وجود در برخی مواقع امکان انجام جراحی یک روزه وجود ندارد. بالا بودن سن، ابتلا به دیابت، مصرف دخانیات، فشار خون بالا، اضافه وزن و... باعث میشود احتمال بروز عوارض پس از جراحی بالا برود و بهتر است در مراحل اولیه بهبودی در بیمارستان بستری شوید تا از بروز عوارض جلوگیری شود،‌ گرچه در این شرایط هزینه درمانتان نیز بالا خواهد رفت.

آیا می‌شود هزینه جراحی دیسک گردن را در چند قسط پرداخت کرد؟

بسیاری از جراحان ستون فقرات برای کمک به بیماران این امکان را فراهم کرده اند تا هزینه های جراحی دیسک گردن را در چند قسط پرداخت کنند. این امر به ویژه در مواردی که بیمه درمانی هزینه جراحی را پوشش نمیدهد بسیار کمک کننده است. هنگامی که در جلسه مشاوره با جراح درباره هزینه های درمانتان سوال میکنید درباره امکان پرداخت هزینه ها در چند قسط و شرایط آن از او بپرسید.