شناسه خبر : 41385 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه‌های تزریق بوتاکس برای پروسه های زیبایی و پزشکی

بوتاکس یا سم بوتولینوم نوع A از باکتری‌ عامل بیماری بوتولیسم تهیه می‌ شود.

هزینه‌های تزریق بوتاکس برای پروسه های زیبایی و پزشکی

 هرچند بوتاکس سمی قوی است، اما اگر به درستی از آن استفاده شود، می‌ تواند کاربردهای متعدد داشته باشد.

تزریق بوتاکس محبوب‌ ترین درمان زیبایی غیرجراحی است و هر ساله بیش از 6 میلیون تزریق بوتاکس انجام می‌ شود.

بوتاکس نوعی سم عصبی است که از ارگانیسمی به نام کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌ آید؛ کلستریدیوم بوتولینوم در محیط طبیعی وجود دارد و در آن‌جا عمدتاً غیرفعال و غیرسمی است.

بوتاکس فعالیت عصبی را در عضله‌ ها متوقف می‌ کند. در دنیای پزشکی از بوتاکس برای درمان عارضه‌ های عضلانی خاص و در پزشکی زیبایی برای رفع چین و چروک‌ ها و خطوط ریز استفاده می‌ شود. در واقع بوتاکس عضله‌ های زیر چین و چروک‌ها را موقتاً فلج می‌کند و چین و چروک‌ها در پی بی‌ حرکت شدن عضلات از بین می ‌رود.

علاوه بر رفع چین و چروک ها، بوتاکس در درمان بسیاری از بیماری ها مانند مثانه بیش فعال، میگرن، انحرافات چشم، تعریق شدید زیر بغل و گرفتگی های شدید عضلات گردن کاربرد دارد.(منبع: مقاله تزریق بوتاکس سایت لیا کلینیک)

هزینه درمان با بوتاکس شامل چه مواردی می‌ شود؟

هزینه تزریق بوتاکس بسیار متغیر است و به عامل‌ های متعددی بستگی دارد که در ادامه آنها را توضیح می‌ دهیم.

قیمت هر واحد بوتاکس و تعداد واحدهای لازم

مهم‌ ترین عاملی که بر هزینه درمان با بوتاکس اثر می ‌گذارد، تعداد واحدهای موردنیاز است که به نوبه خود به بزرگی ناحیه درمان و قدرت عضله ‌ها بستگی دارد .ناحیه‌ های معمول تزریق بوتاکس شامل خطوط روی پیشانی، خط اخم یا خطوط پنجه ‌کلاغی می‌ شود.

همانطور که می دانید روش های مختلفی برای لیفت ابرو وجود دارد که تزریق بوتاکس یکی از راهکارهای بی دردسر آن می‌ باشد. ماده فعال بوتاکس، یعنی سم بوتولینوم نوع A برای مدتی موقت اجازه نمی‌ دهد که عصب‌ ها پیام‌ها را به عضله‌ ها برسانند، درنتیجه عضله‌ ها در دامنه حرکتی ‌شان آرام می‌ گیرند و پوست به دلیل فعالیت نکردن عضلات چروک برنمی ‌دارد.

عضله‌ های قوی‌ تر و ضخیم‌ تر صورت و چروک‌ های عمیق‌ تر، مانند عضلات پیشانی که برای بالا بردن ابروها به کار برده می ‌شوند، به بوتاکس بیشتری نیاز دارند تا اثر کامل درمان مشخص شود. فقط چند واحد بوتاکس برای عضله‌ های کوچک‌ تر و ضعیف ‌تر، مانند عضله‌ های بالای لب یا چانه، کافی است. هزینه اکثر تزریق ‌های زیبایی بوتاکس براساس تعداد واحد بوتاکس مصرف‌ شده محاسبه می ‌شود و هزینه درمان معمولاً در تمام کلینیک‌ها یکسان نیست.

تعداد واحدهای مورد نیاز در قیمت هر واحد بوتاکس ضرب می‌ شود تا هزینه نهایی درمان با بوتاکس به دست بیاید.

تعداد متوسط واحدهای بوتاکس لازم برای درمان ناحیه‌های مختلف

درمان

تعداد متوسط واحدهای بوتاکس

خطوط افقی روی پیشانی

15 تا 25 واحد

خط اخم یا خطوط عمودی بین ابروها

20 تا 30 واحد

خط خنده یا خطوط پنجه‌کلاغی

20 تا 30 واحد

لیفت ابرو

20 تا 40 واحد

تزریق بوتاکس در بینی

20 تا 30 واحد

تزریق بوتاکس در چانه

10 تا 25 واحد

تزریق بوتاکس در خط فک

20 تا 30 واحد

تزریق بوتاکس زیربغل

80 تا 200 واحد

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

120 تا 170 واحد

تزریق بوتاکس برای درمان دیستونی گردن

200 تا 250 واحد

سطح تحصیلات و تخصص تزریق‌ کننده بوتاکس

متخصص پوست، مو و زیبایی دارای بورد تخصصی، جراح پلاستیک یا پزشکان دیگر معمولاً نسبت به دستیار پزشک یا پرستار دارای مجوز هزینه بیشتری برای تزریق هر واحد بوتاکس دریافت می‌کنند. البته برخی پرستاران نه فقط به دلیل آموزش، بلکه به دلیل بارها تکرار، مهارت بسیار بالایی در تزریق دارند.

پرستاران نیز در صورتی‌که تقاضا برای خدماتشان بسیار بالا باشد، می‌ توانند هزینه تزریق را افزایش دهند. تمام افرادی که درمان با بوتاکس را انجام می‌ دهند، از نظر تحصیلات و مهارت در یک سطح قرار ندارند؛ طبعاً این تفاوت‌ها بر روی هزینه درمان اثر می‌ گذارد.

به‌ جای آن‌ که به دنبال پایین‌ ترین قیمت بگردید، این نکته را آویزه گوشتان کنید که گاهی اوقات پرداخت هزینه بالاتر ارزشش را دارد، چون خطر بروز عوارض جانبی، از قبیل کبودی یا نامتقارن بودن نتیجه را به حداقل می‌رساند. یادتان نرود که هیچ راهی برای از بین بردن فوری اثر تزریق بوتاکس وجود ندارد و جز آن‌که صبر کنید تا اثر بوتاکس ظرف سه تا چهار ماه محو شود، چاره دیگری ندارید.

کلینیک محل انجام درمان

هزینه تزریق بوتاکس به شهر و محله درمان نیز بستگی دارد. کلینیک‌ های واقع در مرکز کلان‌ شهرها مجبوراند اجاره‌ بهای بیشتری پرداخت کنند و مبالغ بیشتری را برای هزینه‌های بالاسری در نظر بگیرند، بنابراین طبعاً برای هر واحد تزریق بوتاکس هزینه بیشتری مطالبه می‌ کنند.

اگر صرفه‌ جویی در هزینه بیشتر از مراجعه به متخصصی که در نزدیک محل زندگی ‌تان باشد، برایتان مهم است، حتماً نظرات بیماران قبلی چند متخصص باتجربه را بخوانید و با هم مقایسه کنید.

تخفیف‌ ها یا پیشنهادهای ویژه

بعضی کلینیک‌ ها بسته‌ های ویژه یا تخفیف‌ های خاصی را برای بیماران همیشگی‌ شان در نظر می‌ گیرند.

حفظ نتایج تزریق بوتاکس

عملکرد اصلی بوتاکس مقاومت کردن در برابر فرایند طبیعی پیری از طریق مسدود کردن عصب‌ها است. ماندگاری نتایج تزریق بوتاکس به سن، میزان چین و چروک‌ها و بزرگی ناحیه درمان بستگی دارد. نتایج بوتاکس معمولاً سه تا چهار ماه ماندگاری دارد. البته این مدت گاهی به کمتر از دو ماه می‌رسد و گاهی نتایج بیش از شش ماه ماندگاری دارد.

چون نتایج تزریق بوتاکس موقتی است، اکثر بیماران درمان را هر سه تا شش ماه یک‌بار تکرار می‌ کنند. اگر یک بار بوتاکس تزریق کردید، مجبور نیستید تزریق را مدام تکرار کنید، اما اگر می‌ خواهید نتیجه به‌ دست‌آمده را حفظ کنید، کار هوشمندانه این است که هزینه تزریق‌های نگهدارنده را در بلندمدت در نظر بگیرید.

آیا بیمه هزینه درمان با بوتاکس را پرداخت می‌ کند؟

پوشش‌های بیمه‌ای همواره گیج‌ کننده است و وقتی بحث بیمه سلامت و پزشک زیبایی به میان می ‌آید، همه چیز مبهم‌ تر می‌ شود. نظر جمعی این است که درمان‌ های زیبایی تحت پوشش بیمه قرار ندارند، این عقیده عموماً درست است، اما عمل‌های زیبایی خاصی که فایده درمانی برای عارضه‌ های ثبت ‌شده دارند، تحت‌پوشش بیمه قرار می‌ گیرند.

تزریق بوتاکس عمل جراحی نیست، اما درمان مورد تأیید FDA برای عارضه‌ های متعددی از قبیل دیستونی گردن (اسپاسم عضله گردن)، انقباض‌های عضلانی، تعریق شدید زیربغل که تاثیر درمان آن 82 الی 87 درصد است و پرش یا تیک عصبی چشم، به شمار می‌آید. بیمه خسارت درمان با بوتاکس را در چنین مواردی به احتمال زیاد پرداخت می‌ کند. در موارد دیگر، مانند رفع نشانه‌های پیری، تغییر دادن اجزای صورت و کاهش حالت عضلانی ساق پا، درمان با بوتاکس تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

آیا تزریق بوتاکس ارزش هزینه کردن را دارد؟

هزینه تزریق بوتاکس به پزشک تزریق‌ کننده، نوع درمان و تعداد واحدهای لازم بستگی دارد. بهترین کار این است که پیش از موافقت با انجام تزریق با متخصص مشورت کنید تا ایده‌ای کلی درباره هزینه درمان و نتایج موردانتظار پیدا کنید. هرچند می‌ توان تزریق بوتاکس را در بعضی کلینیک‌ها با قیمت‌های پایین‌تر انجام داد، اما وقتی پای سلامتی و زیبایی‌تان در بین است، بهتر است خساست به خرج ندهید.‌