شناسه خبر : 40321 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نکات قابل توجه در تنظیم و نصب بیرینگ های صنعتی

در این بخش تا پایان با ما همراه باشید تا نکات قابل توجه در تنظیم و نصب بیرینگ های صنعتی مورد بررسی قرار گیرد.

نکات قابل توجه در تنظیم و نصب بیرینگ های صنعتی

اهمیت تنظیم و نصب بیرینگ های صنعتی در چیست؟

بیرینگ های صنعتی( بلبرینگ هاو رولبرینگ ها) به منظور تحمل بارهای سنگین و افزایش عمر خدمات ماشین‌آلات با کاهش اصطکاک و توزیع نیرو طراحی می شوند و همواره نسبت به شوک و ضربه‌های سنگین حساس بالایی دارند از این رو، نصب نامناسب این قطعات صنعتی می‌تواند به عناصر و قطعات آنها صدمه زده و سبب ایجاد صدای زیاد و لرزش سطوح گردد و همچنین چرخش بیرینگ نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

نکات قابل توجه در تنظیم و نصب بیرینگ های صنعتی کدام اند؟

 با بهره گیری از  ابزارهای مناسب جهت تنظیم و نصب بیرینگ های صنعتی می‌توان از صدمات ناشی از آلودگی قطعات یا ماده روان‌کننده جلوگیری کرد زیرا کمترین و کوچکترین ذرات خارجی می‌توانند بیرینگ های صنعتی را آلوده کرده و عمر دستگاه را کاهش دهند.

باید کلیه ابزارها، قطعات و اجزاء مورد استفاده در روند مونتاژ و تنظیم بیرینگ های صنعتی،  از قبل از شروع فرآیند نصب و تنظیم بیرینگ در دسترس قرار گیرد.

به منظور حفاظت از کلیه قسمت‌های بیرینگ  در برابر آلودگی و خوردگی تا قبل از شروع به نصب، باید بیرینگ و قطعات آن در درون بسته‌بندی اورجینال آن قرار گیرند.

چنانچه به علت نگهداری نادرست، بسته بندی بیرینگ قبل از نصب باز شده باشد  چون احتمال آلودگی آن بالا است باید قبل از نصب بیرینگ ه را شسته و خشک کرد.

بیرینگ های دارای آب بند و حفاظ مناسب که از قبل روانکاری شده‌اند، قبل از نصب نیازی به شستشو نخواهند داشت.

 محیط کار و سطح دستگاه را در قسمت نصب بیرینگ باید بررسی کرد تا در صورت وجود هر گونه آلودگی کار تمیزکاری، شستشو و زدودن گرد و غبار را انجام داد.

 باید کلیه دستورالعمل‌های ضروری را جهت مطابقت با مشخصات بیرینگ خریداری شده و تعیین جهت‌گیری درست بیرینگ در مونتاژ، مطالعه و بررسی نمود.

باید دستورالعمل و مراحل نصب را جهت از بین بردن ریسک‌ها و اشتباهات احتمالی، با دقت بالا رعایت نمود.

باید از ابزار و وسایل مناسب جهت هر یک از روش های نصب استفاده کرد.

رعایت چه اقداماتی قبل از نصب بیرینگ ها الزامی است؟

همواره قبل از اقدام به فرآیند نصب بیرینگ های صنعتی،  باید نشیمنگاه و تکیه‌گاه این قطعات بررسی شوند تا آلودگی‌ها و آسیب‌های احتمالی از سطوح نشیمنگاه با موادی نظیر نفت سفید برطرف گردد.

همواره قبل از اقدام به نصب، نشمینگاه‌ها و تکیه‌گاه‌های بیرینگ (سطوح تماس) باید کمی با روغن یا گریس روغن‎کاری شوند تا روند مونتاژ آسان شده و از خوردگی سطوح محافظت گردد.

انواع روش تنظیم و نصب بیرنگ های صنعتی چیست؟

برای تنظیم و نصب بیرینگ های صنعتی، کاربر باید از تجهیزات محافظت شخصی مناسب نظیر؛ دستکش ایمنی، کفش و عینک استفاده کند‌ تا از وارد آمدن صدمات و آلودگی های احتمالی این به قطعات جلوگیری شود. رعایت این نکته الزامی است که اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید حتما کار را به شرکت های تخصصی از جمله شرکت خدمات مهندسی چاکو بسپرید.

 تجهیزات محافظت شخصی علاوه بر تامین ایمنی کارگران ، از آلودگی بیرینگ به وسیله ذرات خارجی نیز جلوگیری می کند.

انتخاب روش مناسب جهت تنظیم و نصب بیرینگ ها به نوع بیرینگ، اندازه و اتصالات آن بستگی دارد.

به عنوان مثال بیرینگ هایی با سوراخ استوانه‌ای در بیشتر موارد با فشار دادن آن‌ها روی شفت‌ها یا گرم کردن آن‌ها در اثر انبساط قطر به راحتی قابل نصب خواهند بود، اما بلبرینگ‌های دارای سوراخ مخروطی را می‌توان مستقیماً با کمک  بوش‌های مخروطی روی شفت‌های مخروطی یا استوانه‌ای نصب کرد.

انواع روش‌های نصب بیرینگ ها کدام اند؟

بیرینگ های صنعتی را می توان به سه روش زیر نصب نمود:

  • نصب به روش مکانیکی (روش سرد)

  • نصب به روش هیدرولیکی

  • روش گرمایشی با حرارتی

  • نصب به کمک صفحات داغ (Hot Plates) جهت ایجاد گرمایش بلبرینگ‌های کوچک

  • نصب به روش هیترهای القــایی (Induction Heaters) جهت گرمایش بلبرینگ‌های بزرگ تر

  • نصب به روش حمام روغن (oil bath): برای گرمایش یکنواخت بیرینگهای غلتشی

  • نصب به روش اتاقک هوای گرم (Hot Air Cabinet)

ابزارهای تنظیم و نصب بیرینگ ها کدام اند؟

جهت تنظیم و نصب بیرینگ های صنعتی به شکلی اصولی و صحیح که تاثیر زیادی بر طول عمر آنها دارد از ابزارهایی که در ۳ دسته ابزارهای مکــانیکی(آچار گلویی خاردار (Hook Spanner) وآچار گلویی سنگین کار (Impact Spanner))، هیــدرولیکی و گـــرمایی قرار دارند، استفاده می شود.

 جهت گرم کردن بیرینگ ها نباید از شعله مستقیم استفاده نمود زیرا این کار سبب وارد شدن خسارت به بیرینگ خواهد شد.

جهت درآوردن بیرینگ ها از جای خود باید با دقت زیاد این کار را با پولی‌کش (فولی‌کش) جهت خارج کردن بیرینگ از شفت انجام داد.