شناسه خبر : 40186 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

همان‌طور که میدانید بازارهای مالی سنتی به‌صورت متمرکز فعالیت می‌کنند، منظور از متمرکز بودن یک بازار این است که با مسئولیت و مدیریت یک سازمان، صنف یا شرکت فعالیت می‌کنند؛

دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

 اما بازارهای غیرمتمرکز هیچ اداره، ارگان، شرکت یا بانکی بر کارکرد و روند آن‌ها مدیریت نمی‌کند، به‌طور مثال دیفای یک سیستم مالی غیرمتمرکز است.

سال‌های زیادی است که بانک‌ها و سازمان‌های متمرکز بر دنیایی مالی تسلط دارند؛ یعنی اگر قرار باشد وام بگیریم یا خریدوفروش کنیم و یا اقساط و مالیات خود را پرداخت کنیم، بایستی حتماً به بانک یا سازمان دولتی مرتبط با آن مراجعه کنیم به امید این‌که آن‌ها امانت‌دار و مطمئن هستند، اما امکان هر چیزی وجود دارد از فساد گرفته تا اختلاس یا خطاهای غیر عمد؛

پس بایستی بدانید که امور مالی غیرمتمرکز آمده اند تا با استفاده از بلاک چین، خطای غیرعمدی و نیاز به اعتماد متمرکز را از بین ببرد. پس شما هم برای اینکه از این بازار پرسود عقب نمانید، باید ارزهای دیفای را بخرید. پیشنهاد ما به شما صرافی کوینکس است که اکثر ارزهای دیفای مشهور را داشته و شما براحتی می توانید آنها را خریداری کرده و در کیف پول خود نگه داری کنید.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) که به آن دیفای هم میگویند به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی اشاره دارد که می‌تواند امور مالی مهم را به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به‌واسطه انجام دهد. مثلاً دریافت وام و معاملات مالی یا به‌صورت عامیانه جنبشی برای ایجاد یک اکوسیستم خدمات مالی متن‌باز، بدون نیاز به مجوز و شفاف که برای همه قابل‌دسترسی است و بدون واسطه مرکزی کار می‌کند.

با این حساب کاربر کنترل کامل بر دارایی خود دارد و با اکوسیستم از طریق برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp‌ها) ارتباط برقرار می‌کند. دیفای می‌تواند در کنار بلاک چین به‌عنوان یکی از نوآوری‌های امیدوارکننده عصر دیجیتال در نظر گرفته شود.

مزایای اصلی دیفای چیست؟

دیفای مزایای بی‌شماری دارد که تعدادی از آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

عدم نیاز دیفای به داور یا واسطه جهت حل مشکلات. درواقع این کد برنامه‌نویسی است که مشکلات را برطرف می‌کنند و مشکلات احتمالی را بررسی می‌کنند و البته کاربران دارایی‌های خود را کنترل و نظارت می‌کنند.

هیچ‌کس نمی‌تواند دارایی شمارا مصادره کند، یا اینکه بر امور مالی زندگی‌تان نظارت داشته باشد، شمارا کنترل کند، یا از انجام معامله شما جلوگیری کند یا مواردی مثل اختلاس و فساد به حداقل می‌رسد، زیرا تمام جزئیات به‌صورت شفاف هستند. علاوه بر از بین بردن واسطه‌ها، استفاده از دیفای می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود و باعث ایجاد یک سیستم مالی آسیب‌ناپذیر می‌شود.

به لطف شبکه بلاک چین به پیشرفت حوزه امور مالی غیرمتمرکز امیدوار بود. داده روی بلاک چین ذخیره‌شده و بین تمام افرادی که به شبکه متصل هستند پخش می‌شود. با این فناوری، احتمال تغییر اطلاعات، سانسور یا ازکار افتادن سیستم تقریباً از بین می‌رود.

مهم‌ترین مزیتی که این بازار دارد این است که دسترسی آن برای تمامی افراد آسان است.

کاربردهای DeFi

خوب است بدانید اغلب بخش‌های مالی می‌توانند از مزایای دیفای بهره‌مند شوند؛ اما امروزه بیشتر فعالیت‌های این حوزه به سه بخش کلی خلاصه‌شده است که این بخش‌ها شامل:

دریافت وام و وام‌دهی

یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های دیفای وام‌دهی آن است. وام‌دهی و دریافت وام به‌صورت آزاد و غیرمتمرکز مزیت‌های زیادی نسبت به سیستم اعتباری سنتی دارد. البته که پلتفرم وام‌دهی ویژگی‌های فراوانی دارد که شامل پرداخت فوری، امکان وثیقه گذاری با دارایی‌های دیجیتال و نیاز نداشتن به چک‌های اعتباری است.

سیستم دریافت وام و وام‌دهی به این صورت است که تأمین‌کنندگان نقدینگی با قرار دادن دارایی‌های خود در پلتفرم می‌توانند سود دریافت کنند و افراد دیگر می‌توانند از آن نقدینگی وام بگیرند. ازآنجایی‌که این خدمات روی شبکه بلاک چین عمومی عرضه می‌شود، از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است.

به‌طورکلی تأمین‌کنندگان نقدینگی با قرار دادن دارایی‌های خود در پلتفرم می‌توانند سود دریافت کنند و افراد دیگر می‌توانند از آن نقدینگی وام بگیرند.

خدمات بانکی پولی

با توجه به این‌که دیفای طبق تعاریف گفته‌شده برنامه‌های مالی هستند، خدمات بانکی پولی یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این برنامه است که این خدمات می‌تواند شامل صدور استیبل کوین‌ها (Stable Coins – ارزهای دیجیتال باثبات)، رهن و بیمه‌نامه باشد.

در تعریف استیبل کوین باید گفت: به‌نوعی از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که دارای پشتوانه یک دارایی یا کالای پایدار مانند دلار است. با رشد و گسترش شبکه بلاک چین تمرکز زیادی بر ایجاد استیبل کوین‌ها وجود دارد که مانند تتر ارز ثابت داشته باشد و درعین‌حال غیرمتمرکز باشد.

در خدمات اعتباری در سیستم سنتی به دلیل وجود واسطه‌های فراوان وثیقه‌های پرهزینه و زمان‌بر بودن مراحل ثبت رهن می‌توانید با استفاده از قراردادهای هوشمند هزینه‌های حقوقی و پذیره‌نویسی به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

همچنین صدور بیمه روی بلاک چین نیاز به‌واسطه ها را از بین می‌برد و ریسک نقض بیمه‌نامه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به‌این‌ترتیب، با حفظ کیفیت خدمات، مبلغ بیمه‌نامه می‌تواند کمتر شود.

جمع‌بندی

امور مالی غیرمتمرکز یک موضوع بسیار گسترده است که در تلاش است با حذف واسطه‌ها خدمات مالی موردنیاز افراد را ارائه دهد که با استفاده از این می‌توانیم به سمت یک سیستم مالی آزادتر حرکت کنیم؛ درواقع سیستمی که در تمام جهان قابل‌دسترس است و مانع از فساد،‌ سانسور و تبعیض می‌شود. برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای روی بلاک چین‌هایی که میزبان قرارداد هوشمند هستند، اجرا می‌شوند. مثل اتریوم

خوب است بدانید دیفای پتانسیل رقم زدن آینده را دارد؛ که ما بدون نیاز به بانک‌ها و شرکت‌های واسطه، امور مالی خود را مدیریت کنیم و بر دارایی خودمان اختیارداشته باشیم.