شناسه خبر : 38950 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مقایسه دوربین ip با دوربین آنالوگ؛ مزایا، معایب و راهنمای ارتقای دوربین مداربسته

برای تبدیل دوربین آنالوگ به ip و ارتقای آنها، نکات مختلفی را باید لحاظ کنید.

مقایسه دوربین ip با دوربین آنالوگ؛ مزایا، معایب و راهنمای ارتقای دوربین مداربسته

آیا قصد خرید دوربین مداربسته دارید ولی نمی‌دانید دوربین آنالوگ برای شما مناسب‌تر است یا دوربین ip ؟ آیا در فکر ارتقای دوربین های آنالوگ خود به دوربین آی پی هستید و نمی‌دانید چرا و چه زمانی باید این کار را انجام دهید؟ آیا دوربین های آنالوگ کاربرد خود را از دست داده‌اند؟ آیا فکر می‌کنید دوربین های آی پی برای همه بهترین انتخاب هستند؟

برای تبدیل دوربین آنالوگ به ip و ارتقای آنها، نکات مختلفی را باید لحاظ کنید. علی‌رغم فاصله قیمتی بین این دوربین ها که گاه کم می‌شود و گاه زیاد، مزایا و معایبی هم دارند و در نهایت شما باید تصمیم بگیرید بسته به نیازهای خاص خانه یا سازمان خود مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

دوربین های مدار بسته در اشکال و تکنولوژی های مختلفی در بازار موجود هستند و شرکت های برتر فعال در این حوزه سعی بر این دارند که خواسته های مشتریان خود را به بهترین نحو پوشش دهند. قطعا هدف افراد از خرید دوربین با توجه به مکان نصب و سایر انتظاراتی که دارند متفاوت است و هر یک از ما با در نظر گرفتن کاربردی که انتظار داریم اقدام به خرید می کنیم.

آنچه واضح است سهم بیشتر دوربین های ip بر بازار است. امروزه باور بر این است که اگر از قبل دوربین آنالوگ داشته‌اید و نیاز شما را برآورده می‌کند که هیچ، ولی اگر به دوربین های جدید نیاز دارید و بخواهید دوباره آنالوگ تهیه کنید، چنین هزینه‌هایی دیگر توجیه ندارد. این گفته چقدر صحیح است؟ بیایید این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

مزایای استفاده از دوربین های آنالوگ

  • هزینه: سیستم های مداربسته آنالوگ  به طور قابل توجهی ارازن‌تر هستند. به‌ویژه اگر بخواهید در تعداد بالا سفارش دهید.

  • وجود  فروشنده و نصاب بیشتر: سال هاست دوربین های آنالوگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند و نصب نسبتأ ساده‌ای داشتند، لذا پیدا کردن فروشنده و یا نصاب خوب در این زمینه کار سختی نیست.

  • سادگی: عملیات نصب، راه‌اندازی و اجرای راحت دستگاه‌ dvr که وظیفه تبدیل و ذخیره تصاویر آنالوگ به دیجیتال را دارد.

  • تکنولوژی تقویت شده: نسخه های ارتقا یافته دوربین های آنالوگ که به وضوح تصویر HD مجهز شدند و در بازار به نام دوربین مداربسته ahd شناخته می‌شوند، کیفیت تصویر و وضوح تصاویر ضبط شده را به طور چشمگیری افزایش داده‌اند بدون اینکه در قیمت نهایی تأثیر چندانی گذاشته باشد.

معایب دوربین مداربسته آنالوگ

  • نرخ فریم و کیفیت تصویر: نرخ فریم (تعداد فریم بر ثانیه) دوربین های analog کمتر از ip است، پس گزینه ایده‌آلی برای مناطقی که حرکت زیادی دارند و لازم است جزئیات بیشتری دیده و ثبت شوند به حساب نمی‌آیند. تصاویر این دوربین‌ها آنقدر واضح نیستند و ممکن است گاهی دانه دانه، تار یا مات به نظر برسند. همچنین قابلیت بزرگنمایی دیجیتالی مشابه دوربین مداربسته ip را ندارد. با این وجود برای موقعیت‌ها یا مناطق خاصی که کیفیت تصویر عامل مهمی به شمار نمی‌آید بهترین گزینه است.

  • پوشش کمتر: اگر برای شما مهم است که دوربین مداربسته بتواند مساحت زیادتر را را پوشش دهد یا باید دوربین های آنالوگ بیشتری نصب کنید یا یک دوربین مداربسته تحت شبکه خریداری کنید.

  • کابل‌کشی بیشتر: برای سیم کشی دوربین های آنالوگ شما علاوه بر کابل تصویر که به دستگاه DVR وصل می‌شود به کابل برق هم نیاز دارید. درحالیکه دوربین های آیپی فقط به یک کابل ترکیبی نیاز دارند.

  • بدون رمزگذاری: نبود رمزگذاری به طور بالقوه این امکان را به هکر ها می‌دهد که به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند یا شاید با اهداف خرابکارانه سیگنال شما را با یک سیگنال خارجی جابه‌جا کنند.

دوربین تحت شبکه

مزایای دوربین ip (تحت شبکه)

  • کاهش هزینه ها: گاهی با خرید یک دوربین میان رده تحت شبکه می‌توانید کار چندین دوربین آنالوگ را انجام دهید و هزینه های خود را بهتر مدیریت کنید.

  • سهولت نصب: دردسر کابل کشی های برق و تصویر در دوربین های آنالوگ در دوربین ای پی دیده نمی‌شود چرا که فقط باید یک کابل را به دستگاه یا سوئیچ شبکه وصل کرد.

  • رزولوشن یا وضوح تصویر: در صنعت نظارتی همیشه شاهد بهتر و بهتر شدن وضوح تصویر در لنز دوربین ها هستیم. از تمایزهای اصلی دوربین های آی پی با آنالوگ، همین بالارفتن قابل توجه وضوح و کیفیت تصویر است که شما با توجه به نیاز خود کیفیت های مختلفی را می‌توانید تهیه کنید.

  • آنالیز هوشمند: دوربین مداربسته ip  فیلم ها را فشرده سازی و بعد ذخیره می‌کند. همچنین قابلیت تجزیه تحلیل برنامه‌ریزی شده دارد و می‌تواند حرکت، دود، اشیا، حیوان یا انسان را تشخیص دهد. از دیگر قابلیت های هوشمند این دوربین می‌توان به شمارش افراد، دنبال کردن سوژه یا رنگ خاص و هشدار خطر اشاره کرد.

  • امنیت: در دوربین های ای پی ویدئوها رمزگذاری شده و در بستر امن انتقال می‌یابند.

سیستم دوربین مداربسته IP مزایای بسیاری دارد که از این میان کیفیت و رزولوشن تصاویر مهم‌ترین ویژگی محسوب می‌شود. چرا که کیفیت تصاویر در دوربین های تحت شبکه سه برابر بیشتر از کیفیت تصاویر در دوربین های مداربسته آنالوگ است. این افزایش قابل ملاحظه وضوح تصاویر به دلیل قابلیت‌های فراوان CCTV های پیشرفته‌ای است که امروزه در بازار موجود است و با اهدافی فراتر از نظارت امنیتی سنتی استفاده می‌شوند.

معایب دوربین مداربسته آی پی

  • هزینه راه‌اندازی اولیه: اگر قصد تغییر سیستم آنالوگ خود را داشته باشید، معمولا راه‌اندازی اولیه سیستم های تحت شبکه هزینه‌ی بیشتری دارند. البته بعد از راه‌اندازی، تنظیم و استفاده راحت‌تری دارد.

  • ذخیره‌سازی: به دلیل وضوح و کیفیت بیشتر دوربین تحت شبکه، خروجی ویدئو ها هم حجیم تر و سنگین تر می‌شوند و باید برای فضای ذخیره‌سازی خود بسته به نیازتان بیشتر هزینه کنید.

  • منحنی یادگیری: رابط کاربری دوربین های ip هرچند هنگام شروع بصری و راحت است ولی برای کارهای فنی و خاص تر باید از کاربران یا نصابان حرفه‌ای تری کمک بگیرید.

دوربین

کوچ کردن به دوربین های تحت شبکه

قبل از اینکه از سیستم آنالوگ به سیستم ip‌ نقل مکان کنید لازم است چند توصیه کاربردی را یادآور شویم:

  1. از مشاوره صحیح غافل نشوید. اکثر مواقع مشتریان و خریداران دوربین مداربسته و سیستم های امنیتی از انتظارات و نیازهای خود و قابلیت های دستگاه و میزان انطباق آن دو اطلاع ندارند و باعث شکست در پروژه یا تجربه خرید آنها می‌شود.  پس با راهنمایی یک کارشناس و مشاور مستقل می‌توانید حد انتظارات و امکانات را تعیین و تعدیل کنید.

  2. فروشنده یا نصاب متخصص در سیستم های آی پی پیدا کنید. مطمئن باشید اگر فردی که به خوبی فناوری، شبکه و زیر و بم این سیستم ها را درک می‌کند پیدا کنید، همان چیزی را به شما تحویل می‌دهد که نیاز دارید و همان تنظیماتی را انجام می‌دهد که باید وجود داشته باشد. در غیر اینصورت عواقب دوباره کاری و خرابی و اشکال در دوربین ها‌ی شما دور از ذهن نیست.

  3. آنچه واقعا نیاز دارید را تهیه کنید. قابلیت ها و انواع مختلفی از دوربین های آی پی ممکن است شما را هیجان زده کند و گمان کنید پس به آنها احتیاج دارید. ولی واقعا به چه چیزی احتیاج دارید؟ می‌خواهید به چه چیزی برسید و حتی بودجه واقعی شما چقدر است؟ اگر بتوانید واقع بینانه تصمیم بگیرد و تحلیل کنید، نتیجه کار بسیار رضایت بخش و با دوام‌تر خواهد بود.

  4. برنامه امنیتی خود را مجددا بررسی کنید. با ارزیابی مجدد ریسک و آسیب پذیری اموال یا محیط زندگی تان، می‌توانید بفهمید که نیازی به تعویض دوربین دارید یا خیر. شاید در جایی که نیاز نیست دوربین دارید و در جایی که نیاز است دوربین ندارید. بنابراین فقط با جابه‌جایی دوربین های موجود نیازی به تغییر دوربین نیست.

  5. پتناسیل رشد در آینده را در سیستم خود لحاظ کنید. همیشه با ورود تکنولوژی ها و دوربین های جدید افراد دوست دارند دوربین های بیشتری داشته باشند. بنابراین در طراحی و نصب سیستم ها، جا برای دوربین های جدید بگذارید.

    به نورپردازی فکر کنید. نور از مهمترین نکات در طراحی سیستم های دوربین مداربسته چه ANALOG و چه از نوع IP بوده است که متأسفانه بسیاری از مردم از آن غافل هستند. هیچ دوربینی که همه کار بکند وجود ندارد و لذا شما باید دوربین مناسب خود را تهیه کنید.

  6.  تحقیق میدانی انجام دهید. شاید عجیب باشد ولی بهتر است از ملکی شبیه به ملک خودتان بازدید کنید تا ببینید سیستم نظارتی آنها چگونه است. حتی با صاحبین ملک صحبت کنید که از سیستم خود رضایت دارند یا خیر. از چه برند و تولیداتی استفاده کرده‌اند و یا از چه فروشنده و نصابی محصول و خدمت خریده‌اند.

  7. سیاست و برنامه مکتوب و مشخص داشته باشید. برخی مسائل از قبیل نگهداری و تعمیر دوربین، بودجه، مدت ذخیره سازی، اجازه مشاهده ویدئو به دیگران و ... باید به وضوح نوشته شود. در غیر این صورت هزینه های عملیاتی را نادیده‌ می‌گیرید و سرمایه خود را صرف خرید تجهیزات اضافی خواهید کرد.

  8. تا جایی که می‌توانید تعویض کنید. بهترین استراتژی در چنین مواقعی این است که اگر بودجه زیاد یا نامحدودی دارید حتما همه‌ی دوربین های خود را به ip تبدیل کنید. ولی اگر محدودیت بودجه دارید سعی کنید از سیستم ترکیبی استفاده کنید. به این صورت که مهم‌ترین آنالوگ ها را تعویض کنید و باقی را نگه دارید و طی یک برنامه حداکثر پنج‌ساله همه آنالوگ ها را به دوربین ip تغییر دهید.