شناسه خبر : 36515 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گالوانیزه کردن لوله چگونه انجام می‌شود؟

لوله به عنوان یک مقطع پرفروش فولادی جایگاه ویژه‌ای در میان محصولات عرضه شده در بازار آهن آلات دارد.

گالوانیزه کردن لوله چگونه انجام می‌شود؟

لوله‌های فولادی مقاطع استوانه‎‌ای تو خالی هستند که در انتقال انواع سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاطع فولادی تنوع فوق العاده بالایی دارند. چرا که بر اساس استاندارد، روش ساخت، ابعاد و برند تولید کننده می‌توان انواع لوله را می‌توان تهیه کرد.

معمولا خریداران به تهیه لوله‌ای متمایل هستند که به روش‌های مختلف پوشش داده شده باشد. چرا که چنین لوله‌هایی عمر بالاتری در مقایسه با محصولات بدون پوشش دارند. بی شک انجام چنین فرایند بر قیمت لوله بی تاثیر نخواهد بود.

لوله گالوانیزه از جمله مهم‌ترین لوله‌های فولادی پوشش دار است که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، مورد توجه خریداران لوله قرار گرفته است. در واقع این نوع لوله به تدریج جایگاه لوله‌های سیاه فولادی را تصاحب خواهند کرد. چرا که حضور لایه اضافه بر روی لوله عمر این مقطع را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ارزان‌تر بودن پوشش گالوانیزه در مقایسه با سایر روش‌ها نیز دلیلی بر محبوبیت بیشتر این نوع مقطع است.

اهمیت گالوانیزه کردن لوله فولادی

رنج گسترده‌ای از آلیاژهای فلزی که بر پایه آهن و کربن ساخته شده‌اند، با نام فولاد شناخته می‌شوند. این آلیاژها به دلیل استحکام فوق العاده بالایی که در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهند به شدت مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته است. در واقع مجموعه مزایای فولاد هر تولید کننده‌ای را قانع می‌کند تا در انتخاب ماده اولیه به سراغ آلیاژهای خانواده فولاد برود.

فولاد با تمام ابهت و عظمتی که در میان مواد فلزی دارد، با حضور در شرایط اقلیمی مختلف و یا تماس با ماده خورنده ممکن است آسیب ببیند. خوردگی همواره یک عامل تهدید آمیز برای اکثر فلزات محسوب می‌شود که می‌تواند به عمر سازه فلزی پایان بدهد. از بین رفتن یک قطعه به موجب خوردگی، می‌تواند هزینه‌های بسیاری را در مرحله بازسازی و یا جایگزینی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل تلاش مهندسان همواره در جهتی بوده است که به طریقی مانع از این اتفاق ناخوشایند شوند.

از جمله مواردی که مقاومت به خوردگی اهمیت بالایی دارد، زمانی است که یک ماده ارزشمند درون لوله فولادی جریان می‌یابد. در چنین حالتی اگر لوله آسیب ببیند تنها اتفاق ناخوشایند از بین رفتن مقطع نیست. هر چند که قیمت برخی لوله‌ها مثل قیمت لوله مانیسمان یا بدون درز به دلیل تکنولوژی خاص تولید بالا است. در کنار این مسائل، از بین رفتن سیال جاری درون لوله و ورود آن به محیط نیز می‌تواند خسارت بالایی به بار بیاورد. در نتیجه گالوانیزه کردن یک راه عالی برای افزایش عمر لوله و حفظ سیال درون آن است.

روش‌های گالوانیزه کردن لوله

برای گالوانیزه کردن لوله از دو روش می‌توان استفاده کرد. اما پیش از اینکه اینکه این دو روش داده شود، باید با تعریف گالوانیزاسیون آشنا شوید. گالوانیزه کردن لوله یعنی نشاندن یک لایه از فلز روی بر سطح بیرونی لوله. اضافه شدن این لایه با استفاده از دو روش گالوانیزاسیون سرد و یا گرم اتفاق می‌افتد.

در روش گالوانیزاسیون گرم یا غوطه وری گرم لوله پس از تمیز شدن و جدا شدن هر گونه ماده اضافه از سطح درون حمامی از مذاب فلز روی قرار می‌گیرد. پس از خروج لوله و خشک شدن روی، لوله گالوانیزه آماده می‌شود.

گالوانیزاسیون سرد از طریق الکترولیز نمک روی در داخل محلول آبی اتفاق می‌افتد. برای لوله اغلب از روش غوطه وری گرم استفاده می‌شود و برای ورق و یا کویل از گالوانیزاسیون سرد استفاده می‌شود. هر کدام از این روش‌ها کیفیت‌های مختلفی از پوشش گالوانیزه را ارائه می‌دهند.

در خرید لوله به چه مواردی باید توجه داشت؟

در ساخت لوله از مواد متنوعی استفاده می‌شود. جنس لوله از مهم‌ترین مواردی است که باید پیش از خرید به آن توجه داشت. چرا که جنس لوله با ماده‌ای که درون آن جریان می‌یابد، رابطه مستقیمی دارد و بعضا بر خواص ماده تاثیر می‌گذارد. مثلا جریان یافت آب در لوله به مرور زمان موجب زنگ زدگی خواهد شد. این اتفاق در کیفیت آبی که منتقل می‌شود تاثیر خواهد گذاشت. 

نوع آلیاژ

در لوله‌های ساخته شده با فولاد، با رنج گسترده‌ای از آلیاژ مواجه هستیم. در واقع هر نوع تغییر در ترکیب شیمیایی فولاد، آلیاژی را به وجود می‌آورد که در گروه فولاد قرار می‌گیرد ولی خواص مکانیکی متفاوتی از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال در صورتی که مقدار کرومی که در ترکیب شیمیایی فولاد وجود دارد از حدود 12 درصد افزایش پیدا کند. خواص خوردگی تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. این گروه از آلیاژهای فولاد با نام استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن شناخته می‌شود.

در بازار به اختصار لوله‌های ساخته شده با این آلیاژ را لوله استیل می‌نامند. لوله استیل از معدود لوله‌های فولادی است که برخلاف کاربردهای رایج در تزیین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که کروم موجود در این آلیاژ در مجاورت با هوا، اکسید شده و ظاهر براق و درخشانی را به لوله می‌بخشد. در سایت آیرومارت قیمت این گروه از محصولات تحت عنوان لوله استیل دکوراتیو قابل استعلام است. 

نوع لوله

مورد بعدی که باید به آن توجه داشت، روش ساخت لوله می‌باشد. لوله‌ها می‌توانند به دو صورت درزدار و یا بدون درز تولید شوند. در تولید لوله درزدار از روش‌های جوشکاری استفاده شده و خط جوش به راحتی دیده می‌شود. دقت کنید که خط جوش تنها به صورت یک مستثیم نمی‌باشد و به صورت مارپیچی نیز می‌توان لوله را جوشکاری کرد. تفاوت اصلی این گروه از لوله‌ها در مقایسه با لوله‎‌های بدون درز، همین خط جوش است.

همین تفاوت تولید باعث می‌شود تا از ماده‌های اولیه مختلفی در تولید هر کدام از لوله‌ها بهره گرفت. به این ترتیب در تولید لوله‌های درزدار باید از ورق فولادی و در تولید لوله بدون درز از شمش‌های فولادی استفاده کرد. البته دقت کنید که دست تولیدکننده در تولید انواع لوله چندان باز نیست. لوله‌های بدون درز یا مانیسمان با محدودیت قطر در تولید مواجه هستند و در دامنه قطری محدودی می‌توان لوله‌ها را با این روش ساخت. در حالی که لوله‌های بدون مرز را می‌توان در قطر دلخواه تولید کرد. 

گالوانیزه کردن لوله چگونه انجام می‌شود؟

ابعاد لوله

پارامتر بعدی ضخامت و سایز لوله است. به عبارتی این مشخصات بر وزن لوله تاثیرگذار هستند. اجرای هر کدام از پروژه‌ها با لوله با محدودیت وزنی مواجه است. بنابراین خریدار بایستی با نوع پروژه و جنس سیالی که قرار است درون آن جریان یابد، سایز لوله مورد نظر را انتخاب کند. جدول وزن لوله در این مرحله می‌تواند به شما کمک کند. در صورتی که به راهنمایی بیشتر احتیاج داشته باشی، کافیست با مراجعه به سایت فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان مربوطه با شما تماس بگیرند و یا با شماره تلفن 45306-021 تماس بگیرید. 

کیفیت همواره از اولویت‌های افراد در خرید لوله است. اغلب تولید کنندگان مطرح به دلیل کیفیت محصولاتی که ارائه می‌دهند بر سر زبان‌ها می‌افتند. به همین خاطر بهتر است در خرید خود تولیدکنندگان مطرح را در اولویت خود قرار دهید. مثلا لوله گاز سپاهان محصولات ارزنده و با کیفیتی را روانه بازار می‌کند. قیمت محصولات این کارخانه در ابعاد مختلف در سایت آیرومارت به آدرس iromart  موجود می‌باشد.