شناسه خبر : 25626 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آینده روشن

چرا بازار خودرو تشنه خدمات پس از فروش مطلوب است؟

خدمات پس از فروش خودرو به عنوان کسب‌وکاری سودآور برای شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا معرفی شده است، کسب‌وکاری که برندهای جهانی برای پیشی گرفتن از رقبای خود، هر روز آن را دستخوش «نوآوری»، «خلاقیت» و «خدماتی» جدید می‌کنند که ارمغان آن برای مشتری رفاه و آسایش بیشتر در زمان استفاده از خودرو است.

ملیحه ابراهیمی: خدمات پس از فروش خودرو به عنوان کسب‌وکاری سودآور برای شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا معرفی شده است، کسب‌وکاری که برندهای جهانی برای پیشی گرفتن از رقبای خود، هر روز آن را دستخوش «نوآوری»، «خلاقیت» و «خدماتی» جدید می‌کنند که ارمغان آن برای مشتری رفاه و آسایش بیشتر در زمان استفاده از خودرو است. این کسب‌وکار اما در ایران سال‌های سال به عنوان موضوعی دردسرساز مطرح بود. واژه «خدمات پس از فروش» برای ایرانی‌ها تا سال‌های طولانی مساوی بوده با دردسر، زمان‌های طولانی، نوبت‌دهی سخت و در بسیاری موارد حتی عدم رفع نقص فنی و عیب‌یابی دقیق که این خود تا مدت‌ها صاحب خودرو را دچار دردسر می‌کرد. انحصاری بودن بازار خودرو نیز این امکان را فراهم کرده بود تا این خدمات برای فروشندگان خودرو خیلی با اهمیت ارزیابی نشود. در سال‌های اخیر اما با ورود بخش خصوصی به بازار خدمات پس از فروش و واردات خودروهای خارجی، الگوی ارائه خدمات در این صنعت در ایران نیز با تغییراتی نه‌چندان زیاد، اما بسیار امیدوارکننده روبه‌رو شد.

حضور شرکت‌های فروشنده خارجی و ارائه برخی از الگوهای خدمات پس از فروش بین‌المللی در ایران موجب شد تا سلیقه و ذائقه مشتری ایرانی نیز دیگر با گذشته سازگار نباشد. مشتری ایرانی که سال‌ها تشنه خدمات پس از فروش مطلوب خودرو بوده است در سال‌های اخیر که طعم لذت‌بخش خدمات و سرویس‌هایی با استاندارد جهانی را در کنار احترام و توجه به مشتری چشیده است دیگر به آسانی تن به خرید هر خودرویی نمی‌دهد.

تغییر کیفیت خدمات پس از فروش خودروها در ایران، بازار را برای خوردوهای وارداتی رقابتی‌تر از پیش کرده و این موضوع موجب شده تا توجه آنها نیز به اجرای برنامه‌های نوآورانه و مطابق با سلیقه مشتری ایرانی جلب شود. در این میان شرکت‌هایی که ایده‌های خلاقانه‌تری را برای آسایش مشتری ارائه می‌کنند با سرعت بیشتری سهم بازار خود را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر ایجاد چنین بازار رقابتی نه‌تنها به آسایش مشتریان خودروها کمک می‌کند بلکه موجب ارتقای فرهنگ فراموش‌شده خدمات پس از فروش خودرو در ایران می‌شود و مسیری را برای توسعه و به‌روزرسانی این کسب‌وکار سودآور فراهم می‌کند.

ناگفته نماند که حضور نهادهای نظارتی و رتبه‌بندی کیفیت نیز می‌تواند به استانداردسازی بیش از پیش بازار خدمات پس از فروش خودرو کمک کند. بررسی و ارزیابی مداوم کیفیت ارائه خدمات، رضایتمندی مشتری و شاخص‌های موثر و مطلوب در خدمات پس از فروش از سوی نهادهای نظارتی نه‌تنها شرایط رشد و ارتقای کیفیت این صنعت را فراهم می‌کند بلکه موجب می‌شود مشتری نیز با بررسی و اطلاع از این ارزیابی‌ها با آرامش خاطر بیشتری اقدام به انتخاب محصول مورد نظر بکند. اگرچه بررسی بازارهای جهانی در حوزه خدمات پس از فروش خودرو نشان از فاصله زیاد ایران با این بازارها دارد اما ایران در آغازین گام‌های رشد این صنعت است و بازاری تشنه برای دریافت هر چه بیشتر خدمات دارد. این موضوع خود نویدبخش آینده‌ای روشن و رو به رشد برای صنعت خدمات پس از فروش خودرو در ایران است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها