شناسه خبر : 24264 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اینفوگرافیک

تب سیاسی

ترسیم وضعیت بازارهای مالی قبل و پس از سخنرانی جنجالی ترامپ

بازارهای مالی کشور پس از زمزمه‌هایی که در راستای خروج آمریکا از برجام از سوی ترامپ شکل گرفت، با نوسان همراه شدند. در این میان بورس تهران با روند نزولی و ریزش 800 واحدی شاخص کل در هفته قبل از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا، به پیشواز مواضع ناشی از این اظهارات رفت. در این میان دیگر بازارهای مالی از جمله دلار و سکه با روندی مثبت همراه شدند.

 هدیه لطفی: بازارهای مالی کشور پس از زمزمه‌هایی که در راستای خروج آمریکا از برجام از سوی ترامپ شکل گرفت، با نوسان همراه شدند. در این میان بورس تهران با روند نزولی و ریزش 800 واحدی شاخص کل در هفته قبل از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا، به پیشواز مواضع ناشی از این اظهارات رفت. در این میان دیگر بازارهای مالی از جمله دلار و سکه با روندی مثبت همراه شدند. به طوری که در این میان نرخ دلار رشد چهاردرصدی را از ابتدای مهرماه تجربه کرد و تا سقف 4050تومانی پیش رفت. در بازار سکه نیز شاهد روندی مثبت بودیم. به ‌طوری که از 10 مهر تا پنجشنبه 20 مهر رشد 77 هزارتومانی سکه تا سطح یک میلیون و 318 هزار تومان با جهش نرخ دلار رقم خورد.

اما بالاخره این انتظار به سرآمد و ترامپ در سخنرانی خود در شامگاه جمعه پایبندی ایران به برجام را رد کرد اما در مورد خروج از برجام سخنی نگفت. با این حال پس از اعلام نظر رئیس‌جمهوری آمریکا، بورس تهران نه‌تنها واکنش منفی نشان نداد بلکه با رشد بیش از ۵۰۰ واحدی خود بخش چشمگیری از افت هیجانی ابتدای هفته گذشته را نیز جبران کرد. به عقیده فعالان بازار این رشد از دو جنبه قابل بررسی بود؛ در گام نخست پیشخور شدن هیجان‌های منفی قبل از این سخنان و در گام بعدی حمایت دیگر طرف‌های درگیر در برجام بود. به این ترتیب روند صعودی بازار سهام پس از این صحبت‌ها ادامه داشت. به این ترتیب طی هفته جاری بازدهی 2 /1درصدی در کارنامه بورس به ثبت رسید و در نهایت نخستین هفته سبز پاییز رقم خورد.

در این میان دیگر بازارهای مالی موازی روندی متفاوت در پیش گرفتند؛ به‌طوری‌که شنبه هفته جاری با عدم خروج ناگهانی آمریکا از برجام کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران، بیشترین افت نرخ دلار از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری را رقم زد. اما در روزهای آتی افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران، دلار را به سطح چهار هزارتومانی رساند. با وجود افت نرخ دلار از روز شنبه، اما کم‌واکنشی سکه را شاهد بودیم. به صورتی که همچنان قیمت سکه نزدیک سطح یک میلیون و 310 هزارتومانی نوسان داشت. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت طلای جهانی، مهم‌ترین عامل در این موضوع بوده است. 

تجارت فردا- اینفوگرافیک-تب سیاسی

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها