شناسه خبر : 26078 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اینفوگرافیک

فاتح بازارها

واکاوی عملکرد یازده‌ماهه بورس تهران

بازار سهام هر چند معاملات بهمن‌ماه را با افت ۷ /‌۰‌درصدی شاخص کل سپری کرد اما توانست همچنان جایگاه برتری خود به عنوان پربازده‌ترین بازار مالی را حفظ کند.

 هدیه لطفی: بازار سهام هر چند معاملات بهمن‌ماه را با افت ۷ /‌۰‌درصدی شاخص کل سپری کرد اما توانست همچنان جایگاه برتری خود به عنوان پربازده‌ترین بازار مالی را حفظ کند. به این ترتیب در حالی بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تاکنون به 1 /27 درصد رسید که بازار سکه و دلار با بازدهی به ترتیب ۲ /۲۳ و ۶ /۲۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در این میان بازدهی  بازار پول نیز در دوره یازده‌ماهه سال جاری با احتساب نرخ ۱۵‌درصدی سود سالانه سپرده بانکی به 75 /13 درصد رسید.

بورس تهران که معاملات خود در ابتدای سال جاری را در کانال 77 هزار‌واحدی آغاز کرد، موفق شد در این یازده ماه، 22 کانال را پشت سر بگذارد. تداوم صعود مزبور عبور از قله تاریخی و ثبت رکوردی جدید را در کارنامه 50‌ساله بازار سهام به دنبال داشت. در این راستا شاخص بورس در ابتدای بهمن‌ماه موفق شد بیشترین سطح تاریخی خود را تجربه کند و به محدوده ۹۹ هزار و ۵۲۲‌واحدی دست یابد. البته در ادامه با توجه به نااطمینانی‌های ایجادشده در روند بازارهای جهانی و همچنین جهش نرخ دلار از این سطح عقب‌نشینی کرد و در کانال 98 هزار‌واحدی آرام گرفت.

به این ترتیب با توجه به افت ماهانه شاخص بورس در بهمن‌ماه، دومین ماه منفی بورس در سال جاری به ثبت رسید. پیش از این شاخص سهام در خردادماه نیز عملکردی منفی را به نمایش گذاشته بود. اما از آن مدت به فاصله هفت ماه متوالی، با صعود همراه بوده است. البته در این میان به‌نظر می‌رسد دریافت سیگنال‌های مثبت از بازارهای جهانی و نرخ دلار، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و کاهش ریسک‌های غیراقتصادی می‌تواند آینده‌ای مثبت برای بازار سهام را به دنبال داشته باشد.

در این میان نگاهی به ارزش بازار بورس نیز نشان از آن دارد که این مولفه با رشد 4 /21‌درصدی از ابتدای سال جاری همراه بوده است. به طوری‌که در پایان بهمن‌ماه ارزش بازار به بیش از 391 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که میانگین حجم معاملات روزانه در دوره یازده‌ماهه منتهی به پایان بهمن‌ماه سال جاری به 6 /62 میلیون سهم رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با کاهش 26‌درصدی مواجه شده است. به همین ترتیب میانگین ارزش معاملات روزانه نیز در این دوره با کاهش 24‌درصدی نسبت به دوره یازده‌ماهه سال 95 به 136 میلیارد تومان رسیده است. 

تجارت فردا-  اینفوگرافیک-فاتح بازارها

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها