شناسه خبر : 23449 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحران بازار کار آمریکا و ناتوانی اروپا در حمایت از بانک‌ها

سرمایه‌ها به بازارهای آسیایی سرازیر شدند

سه ماه دوم سال 2012 میلادی هم به پایان رسید ولی بازار سهام اغلب کشورهای دنیا همچنان در پس‌لرزه‌های ناشی از بحران اقتصادی آمریکا و بحران بدهی اروپا شرایط وخیمی را تجربه می‌کند.

سه ماه دوم سال 2012 میلادی هم به پایان رسید ولی بازار سهام اغلب کشورهای دنیا همچنان در پس‌لرزه‌های ناشی از بحران اقتصادی آمریکا و بحران بدهی اروپا شرایط وخیمی را تجربه می‌کند. در هفته اول ماه جولای سال 2012 میلادی و یک هفته بعد از برگزاری اجلاس امیدوارکننده در بروکسل بازار سهام آمریکا و اروپا شاهد تنزل شاخص‌ها بود. انتشار گزارش کار آمریکا در هفته گذشته  مبنی بر ایجاد 80 هزار فرصت شغلی در طول یک ماه سبب شد تا امید سرمایه‌گذاران به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا کاملاً از بین برود. لارنس کریتورا یکی از تحلیلگران بازار در مرکز روچستر می‌گوید: گزارش بازار کار تنها نشانه مهم  اقتصادی است که  مشخص می‌کند آیا تلاش‌های دست‌اندرکاران اقتصادی برای بهبود اوضاع  اثر‌گذار بوده است یا خیر.

 ایجاد فرصت شغلی و کاهش نرخ بیکاری نشان‌دهنده این مطلب است که اقتصاد در حال رشد است و صنایع در حال کارند. متاسفانه در گزارش اخیر آمریکا کاملاً روشن شد که هیچ رشدی در بازار مشاهده نشده است.  از طرف دیگر نا‌توانی کشورها در کنترل بحران بانکی نیز عامل دیگری بود که به تضعیف بازارهای مالی کمک کرد. در هفته گذشته ارزش اوراق قرضه دولتی در کشور اسپانیا رشد کرد و این خبر را به تمام دنیا رساند که شرایط اقتصادی دولت جدید این کشور چندان مطلوب نیست و این دولت برای تامین هزینه‌های جاری خود نیازمند استقراض از منابع مختلف است. این خبر در زمانی منتشر شد که  اجلاس بروکسل نوید‌دهنده حمایت دولت‌های اروپایی از اقتصاد داخلی این منطقه بود.

سرمایه‌گذاران اروپایی و آمریکایی در شرایطی سال جدید مالی را آغاز می‌کنند که «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا بعد از کاهش نرخ بهره بانکی به کمترین سطح طی تاریخ 11 ساله اتحادیه اعلام کرد: این ابزار تنها برای مدت کوتاهی می‌تواند روی بازارها اثرگذار باشد زیرا زیرساخت‌های اقتصادی و مالی در این اتحادیه بسیار ویران است. تاثیر سخن این مدیر اقتصادی روی بازارهای مالی بیشتر از سیاستی بود که وی اجرا کرد‌.

انتشار خبر تخلف بانک بارکلیز در هفته اول ماه جولای سبب شد تا  ارزش سهام برخی از بانک‌های بزرگ کاهش پیدا کند و ارزش سهام موسسات مالی و بانک‌ها کمتر شود  ولی کناره‌گیری باب دایموند این بازار را نجات  داد و برآیند تغییر سهام بانک‌ها و موسسات مالی مثبت بود. 

در سه ماه دوم سال جاری بیشترین کاهش در بورس‌های جهان به شاخص IBEX اسپانیا اختصاص داشت. این شاخص در بازه مورد بررسی 11 درصد افت کرده بود. دومین رکورد کاهش در شاخص‌های دنیا به شاخص STOXX 600 اروپا تعلق داشت که بیش از 5 درصد  تنزل یافت‌. شاخص Ibovespa  برزیل بیشترین کاهش را در میان شاخص‌های کشورهای  در حال توسعه داشت‌. این شاخص در سه ماه دوم سال 16 درصد تنزل یافت و به دنبال آن شاخص EGX30 کشور مصر با تجربه کاهش 6 درصدی در سه ماه مورد بررسی جایگاه دوم را از آن خود کرد. بیشترین رشد نیز به شاخص SENSEX کشور هند  تعلق داشت که تنها 2 /0 درصد بیشتر از سه ماه اول همین سال بود‌. بورس آمریکا در سیزده هفته منتهی به اول جولای 9 /4 درصد و بورس اروپا 3 /5 درصد کاهش یافت.

در این میان شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی شاهد کاهش ارزش سهام خود بودند که دلیل آن کاهش ارزش فروش سامسونگ در سه ماه دوم سال 2012 میلادی نسبت به  پیش‌بینی ها بود. این شرکت بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی هفته گذشته را با کاهش 3 /3 درصدی ارزش سهام خود در بورس سئول به پایان رسانید. اما بازارهای آسیا در هفته اول ماه جولای شاهد افزایش شاخص‌های اصلی بودند. در این هفته شاخص‌های چین به بالاترین سطح خود طی پنج هفته گذشته رسیدند  که دلیل آن پیش‌بینی تغییر سیاست‌های پولی توسط اغلب بانک‌های مرکزی آسیا و اجرای طرح کاهش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی چین بعد از چهار سال بود. از طرف دیگر  ناتوانی اروپا در کنترل بحران اقتصادی این خبر را به تمامی سرمایه‌گذاران مخابره کرد که آینده بازارهای مالی و اقتصادی اروپا چندان روشن نیست و ورود به بازارهای آسیایی کمترین ریسک را برای آنها به همراه دارد.کلوین تای مدیر سرمایه‌گذاری در حوزه آسیا- پاسیفیک  در مرکز سرمایه‌گذاری wealth در کشور سنگاپور بر این باور است که روند افزایش سهام آسیا ادامه خواهد داشت.

 وی در این مورد می‌گوید: در هفته گذشته اغلب شاخص‌ها مثبت شدند و نرخ رشد اقتصادی در بیشتر کشورهای آسیایی از نرخ تورم پیشی گرفته است. از طرف دیگر دست بانک‌های مرکزی باز است و می‌توانند با استفاده از ابزارهای پولی مثل کاهش نرخ بهره بانکی و ... به تقویت نرخ رشد اقتصادی کمک کنند. در این شرایط می‌توان انتظار داشت ارزش سهام شرکت‌های آسیایی و بورس‌های آسیا در هفته‌های پیش رو هم رشد کند.

تجارت-فردا-83

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها