شناسه خبر : 9344 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وداع با اینترنت حلزونی؛ شاید وقتی دیگر

زیرساخت جان ندارد

نوزدهمین نمایشگاه الکامپ به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعاتی سال کشور در هفته گذشته پایان یافت.

نوزدهمین نمایشگاه الکامپ به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعاتی سال کشور در هفته گذشته پایان یافت. اگرچه پس از سال‌ها این نمایشگاه با توجه ویژه مسوولان ICT کشور همراه شد. برای اولین بار در طول 18نمایشگاه گذشته در سالنی تمام شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه را در فضایی شکیل دور خود جمع کرد تا شعار امسال این نمایشگاه «مردم زیر سایه چتر دولت الکترونیک»را به وضوح نشان دهد. اما بیشتر از آنکه دستاوردهای فعالان IT در حوزه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی را به نمایش بگذارد به محلی برای رقابت اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی برای جذب مشتریان تبدیل شده بود. شاید کندی سرعت اینترنت و مشکلات بسیار کاربران ایرانی در دسترسی به شبکه باعث شد در حاشیه برگزاری الکامپ این مسائل پررنگ جلوه کند. حتی وعده‌های عجیبی چون ارائه سرویس اینترنت با سرعت 8 مگ با قیمت ارزان نیز از سوی برخی اپراتورها داده شد که خود جای سوال داشت. با توجه به مشکلات زیرساختی شبکه و محدودیت‌ها، چگونه اپراتورهای اینترنتی این وعده‌ها را می‌دهند. به هر شکل این موضوع بهانه‌ای شد تا به موضوع کندی سرعت اینترنت و مشکلات میلیون‌ها کاربر شبکه اینترنت جامعه ایرانی بپردازیم.

محروم از حقوق شهروندی
کندی سرعت اینترنت موسوم به اینترنت پرسرعت در جامعه ایرانی دیگر به عادت برای میلیون‌ها کاربر این شبکه تبدیل شده است. شاید جملات طنزی که پیرامون این مساله در شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود چندان دور از واقعیت نباشد. یکی از جملات طنز مطرح‌شده که کارشناسان اعلام کرده‌اند سرعت حلزون قطع نخاع شده، ۱۵ درصد از سرعت اینترنت ایران بیشتر است، گویای حقایق تلخ در دسترسی کاربران ایرانی به شبکه اینترنت است. در حالی که بر اساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات؛ پهنای باند کمتر از یک مگابیت بر ثانیه، اینترنت پرسرعت تعریف نمی‌شود اما کاربران خانگی در ایران از محدودیت ارائه سرعت اینترنت آن هم به شکل قانونی رنج می‌برند. به طوری که بر اساس نمودار منتشرشده توسط وب‌سایت معتبر؛ نت‌ایندکس در هفته گذشته در خصوص متوسط سرعت دانلود اینترنت خانگی در کشورهای مختلف دنیا، ایران در میان186کشور جهان در جایگاه 171 با سرعت اینترنت 44/2 مگابیت بر ثانیه قرار دارد. این در حالی است که هنگ‌کنگ با سرعت دانلود 57/70 مگابیت بر ثانیه در رتبه اول قرار دارد و پس از آن نیز کشورهای سنگاپور، رومانی و کره جنوبی قرار دارند.

جفای قانون به کاربران
بیش از هفت سال از اعمال این محدودیت قانونی در زمان وزارت محمد سلیمانی در دولت محمود احمدی‌نژاد گذشته است اما تاکنون اقدام جدی در جهت رفع این محدودیت یا لغو این قانون که در آن زمان گفته شده بود موقتاً چنین قانونی وضع شده، انجام نگرفته است. هر چند پس از مدتی با بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی مراکز علمی و فرهنگی اعم از استادان، دانشجویان و خبرنگاران این اجازه را داشتند تا با ارائه مدارک مربوطه با سرعت‌های بالاتر به اینترنت دسترسی داشته باشند. حتی اخیراً نیز به گفته یکی از مدیران مخابرات در مصوبه جدید سازمان تنظیم مقررات که بر اساس آن ارائه خدمات باید به صورت حجمی انجام شود، به صورت تلویحی محدودیت سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه برداشته شده است و کاربران اگر بخواهند، می‌توانند از ظرفیت‌های بالا استفاده کنند. مشاهده شده که اخیراً شرکت مخابرات به کاربران خانگی سرویس اینترنت دو مگ عرضه کرده است؛ و یا دیگر اپراتورهای اینترنتی سرویس اینترنت یک مگ را با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند. با این حال محدودیت قانونی سرعت اینترنت ظاهراً تمام ماجرا نیست که بتوان با لغو این قانون مشکل کندی سرعت اینترنت کشور را رفع کرد. تا حداقل کاربران اینترنت ایران از حداقل حقوق شهروندی خود با سرعت‌های بالاتر از یک مگ برخوردار شوند.

ظلم دولت قبلی به ICT
عوامل مختلف به ویژه در زمینه فنی دست به دست هم داده‌اند تا امروز شبکه زیرساخت کشور با چالش‌های جدی مواجه شود. از کمبود پهنای باند و انحصار زیرساخت و شرکت مخابرات گرفته تا توقف سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زیرساخت در دولت قبلی و ضعف نظارت‌های رگولاتوری بر اپراتورها که در حال حاضر نشان می‌دهد اگر محدودیت‌های قانونی نیز بر سر افزایش سرعت اینترنت وجود نداشته باشد شبکه زیرساخت کشور قابلیت ارائه خدمات اینترنت پرسرعت برای بالغ بر 22 میلیون کاربر این شبکه را ندارد. در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل اینترنت کشور کمبود پهنای باند بوده است که تاثیر بسزایی بر کندی اینترنت به ویژه در یک سال گذشته داشته است. از طرف دیگر پایین بودن سرانه اینترنت که برای هر ایرانی یک کیلوبیت بر ثانیه است نشان می‌دهد در این زمینه تا چه میزان با عقب‌ماندگی مواجهیم. در سال‌های گذشته بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات لطمه سنگینی خورده، در حالی که در دنیا بخش ICT سهم بالایی در تولید ناخالص ملی کشورها دارد. در ایران نه‌تنها در سال‌های اخیر این سهم افزایش نیافت بلکه متوقف شده است.

برای رفع کندی یک سال به آقای وزیر فرصت دهید
با تغییر دولت این امید وجود دارد که مشکلات کندی سرعت اینترنت تا اندازه‌ای رفع شود. این روزها با توجه به اعلام گزارش 100 روزه عملکرد دولت در بخش‌های مختلف به کرات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده افزایش سرعت اینترنت را می‌دهد. واعظی اخیراً در هر مراسم و برنامه‌ای که حاضر شده است سعی کرده با ارائه آمار و ارقام، تلاش وزارت ICT را در جهت جبران بی‌مهری‌هایی که در گذشته در حق شبکه زیر ساخت شد نشان دهد. به گفته او پهنای باند بین‌الملل از ابتدای دولت یازدهم از 7/71 گیگابیت به حدود 100 گیگابیت رسیده است. به طوری که در همین 100 روز حدود 50 درصد در میزان پهنای باند رشد داشته‌ایم. آقای وزیر ابراز امیدواری کرده که در 100 روز آینده پهنای باند اینترنت به 150 گیگابیت برسد. واعظی که اخیراً وارد شبکه‌های اجتماعی شده است در پاسخ به کامنت‌های کاربرانی که از سرعت اینترنت و پهنای باند گله داشتند، نوشته است: حق را به کاربرانی می‌دهم که این انتقادات را مطرح می‌کنند. خواهش می‌کنم مردم عزیز یک سال به ما فرصت دهند تا به تدریج این نقیصه را برطرف کنیم.

سایه سنگین کم‌فروشی بر کیفیت اینترنت
این وعده وزیر ارتباطات در بهبود پهنای باند و افزایش سرعت در حالی است که در سال‌های اخیر مساله کمبود پهنای باند و انحصارات و ضعف نظارت رگولاتوری در این حوزه باعث شد اغلب اپراتورها به سمت کم‌فروشی بروند. موضوعی که حتی مسوولان امر آن را کتمان نمی‌کنند. حتی شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی تامین پهنای باند در کشور تنها راه رفع معضل سرعت و کیفیت اینترنت در کشور را نظارت بیشتر سازمان تنظیم مقررات بر کار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت اعلام کرده است. به گفته آنها دلیل نارضایتی کاربران اینترنت از سرعت و کیفیت اینترنت به شرکت زیرساخت مربوط نمی‌شود و چنانچه نظارت مناسبی بر عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت انجام شود، این مشکل قابل رفع است. اگر بر کار توزیع‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت نظارت شود و این شرکت‌ها برابر موافقتنامه‌هایی که با سازمان تنظیم مقررات دارند عمل کنند و موافقتنامه‌های معروف به SLA را به درستی اجرا کنند، بخش عمده‌ای از نارضایتی کاربران اینترنت رفع می‌شود. index:1|width:600|height:120|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها