شناسه خبر : 45396 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

AI در خودروسازی

هوش مصنوعی چه نقشی در صنعت خودرو گذاشته است؟

چند سالی است که تسلا و تویوتا، دو شرکت خودروسازی مطرح و گوگل و اپل، دو غول فناوری آمریکایی، تلاش خود را برای ساخت خودروهای کاملاً مستقل آغاز کرده‌اند. شیائومی، اینتل و انویدیا نیز برای کسب موفقیت در این حوزه در تلاش‌اند.

حتی چند استارت‌آپ نیز شانس خود را برای ساخت چنین خودروهایی امتحان کرده‌اند. برخی از کارشناسان حوزه خودرو در مورد آینده این فناوری کاملاً خوش‌بین هستند و معتقدند در آینده خودروهای خودران شخصی وارد بازار خواهند شد.

خودروهای خودران می‌توانند علاوه بر استفاده شخصی، در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی یا شرکت‌های فعال در حوزه اجاره و به‌اشتراک‌گذاری خودرو نیز استفاده شوند. چنین خودروهایی می‌توانند برای تحویل مرسوله‌های پستی نیز مورد استفاده قرار بگیرند؛ بنابراین با ایجاد ناوگانی از این خودروها و متصل کردن آنها به یکدیگر، می‌توان سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و تاکسیرانی، اجاره و به‌اشتراک‌گذاری خودرو و نیز تحویل مرسوله را هوشمند و مستقل یا حداقل نیمه‌مستقل کرد. در صورت تحقق این هدف، چنین سیستم‌هایی کاملاً کارآمد، سریع و بدون خطا خواهند بود.

البته فناوری خودروان هر روز در حال پشت‌سرگذاشتن آزمایش‌های مختلف است و شاید در آینده نزدیک یا حتی دور اصلاً شاهد خودروهای مستقل نباشیم؛ برخی از افراد در مورد این فناوری چندان امیدوار نیستند و صرف سرمایه، فکر و زمان برای تحقق اهداف بلندپروازانه این حوزه را بیهوده می‌دانند. همچنین تاکنون چندین‌بار شاهد تصادف خودروهای خودران بوده‌ایم. 

دراین پرونده بخوانید ...