شناسه خبر : 44776 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آینده مشاغل

آیا مشاغل در عصر هوش مصنوعی از بین خواهند رفت؟

افزایش استفاده از اتوماسیون، هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژی‌ها، نشان می‌دهد که نقش انسان‌ها در اقتصاد به میزان قابل‌ توجهی کاهش خواهد یافت و میلیون‌ها شغل در این فرآیند ناپدید می‌شوند. کووید ۱۹ این اثربخشی را در سال ۲۰۲۰ سرعت بخشید و دیجیتالی‌شدن را توسعه داد و شاید در برخی حوزه‌ها آن را دائمی کند.

آمریکا. کمبود استعدادها در مشاغل کلیدی مثل کامپیوتر و ریاضی، از ۵۷۱ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱ /۶ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت. این کمبود عرضه در نیروی کار معماری و مهندسی نیز به‌شدت افزایش خواهد یافت و از ۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به ۳ /۱ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. بنابراین با اینکه پیش‌بینی می‌شود عرضه نیروی کار به‌طور کلی افزایش پیدا کند، آمریکا در برخی حوزه‌های کلیدی با کمبود جدی مواجه خواهد شد.

آلمان. در مورد آلمان هم پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۱ با کمبود ۱ /۱ میلیون استعداد در کامپیوتر و ریاضی مواجه شود. گروه شغلی بعدی که به‌شدت تحت ‌تاثیر قرار می‌گیرد، آموزش و مشاغل دفتری (۳۴۶ هزار) و همچنین کادر درمان و مشاغل فنی (۲۵۴ هزار) است. با این حال کمبود کلی استعدادها در آلمان، مانعی برای ایجاد مازاد نیروی کار در برخی مشاغل نیست.

استرالیا. این کشور برای پر کردن مشاغل در برخی بخش‌های خاص، دشواری‌هایی را تجربه خواهد کرد. بیشترین کمبود بار دیگر در کامپیوتر و ریاضی خواهد بود و رقم آن تا سال ۲۰۳۰ به ۳۳۳ هزار نفر افزایش خواهد یافت. سه گروه شغلی دیگر که بیشترین کمبود را در این کشور خواهند داشت، عبارت‌اند از مدیریت، کادر درمان و عملیات مالی و کسب‌وکار. به هر حال تکنولوژی باعث مازاد نیروی کار استرالیا در برخی بخش‌ها می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...