شناسه خبر : 24819 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از آنتن تا گوشی

چرا تماشای ویدئوی آنلاین در ایران کمتر از میانگین جهانی است؟

یک گوشی هوشمند با پردازنده مناسب چندهسته‌ای و یک سیم‌کارت که نسل 4 و 5 /4 اینترنت همراه را پشتیبانی می‌کند یا یک مودم همراه که 5 /4 گیگابایت اینترنت رایگان نیز به عنوان هدیه به خریدار خود تقدیم می‌کند؛ همین‌ها کافی است تا از این به بعد، انواع ویدئوهای آنلاین در پیام‌رسان‌های اجتماعی یا تلویزیون‌های مختلف داخلی و خارجی، در هر ساعتی از شبانه‌روز، در دسترس کاربر قرار بگیرد.

دنیا عیوضی: یک گوشی هوشمند با پردازنده مناسب چندهسته‌ای و یک سیم‌کارت که نسل 4 و 5 /4 اینترنت همراه را پشتیبانی می‌کند یا یک مودم همراه که 5 /4 گیگابایت اینترنت رایگان نیز به عنوان هدیه به خریدار خود تقدیم می‌کند؛ همین‌ها کافی است تا از این به بعد، انواع ویدئوهای آنلاین در پیام‌رسان‌های اجتماعی یا تلویزیون‌های مختلف داخلی و خارجی، در هر ساعتی از شبانه‌روز، در دسترس کاربر قرار بگیرد. حالا دیگر مرزهای تصویر بسیار فراتر از زمانی رفته که صدای یکی از اهالی خانه در پشت بام همسایه شنیده می‌شد که «خوبه؟ حالا چی؟ یه کم به راست دادم، خراب شد، ای‌بابا...» حتماً همسایه در حال تنظیم آنتن هوایی بوده که در اثر باد، تکان خورده بود و تصاویر گیرنده، دچار انواع برفک یا صدای نامناسب شده بود. انقلاب گوشی‌های هوشمند و اینترنت همراه، دنیای رسانه را وارد عصر تازه‌ای کرده است. در وسایل نقلیه عمومی، تعداد زیادی مسافر، هدفون در گوش در حال تماشای ویدئوی آنلاین هستند یا فرصت مناسب جا‌به‌جا شدن بین دو مقصد را به این اختصاص داده‌اند که به صورت آفلاین، ویدئوهای ذخیره‌شده در طول روز را مرور کنند. بر اساس یک پژوهش، افرادی که معمولاً فیلم‌های اینترنتی تماشا می‌کنند، کمتر به تماشای تلویزیون تمایل دارند. چند سال قبل بود که موسسه آمریکایی نیلسون، رواج استفاده از ابزارهای قابل حمل برای تماشای فیلم‌های ویدئو را عامل افزایش 35‌درصدی مشاهده آنها دانسته بود، آن هم در شرایطی که تماشای تلویزیون 2 /0 درصد کاهش یافته است. این آمار را باید با دانستن این نکته مرور کرد که از شش سال پیش تاکنون، ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی، هر روز سیر صعودی به خود گرفته آن هم با وجود آنکه تلویزیون‌های خصوصی در سراسر جهان همه توان خود را برای به دست گرفتن نبض مخاطب و داشتن مخاطبان وفادار به کار گرفته‌اند و هر روز در اطلاع‌رسانی، برنامه‌سازی و کیفیت پخش، به دنبال نوآوری بر اساس خواست مشتریان هستند. اخیراً وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات که بخشی از اطلاع‌رسانی خود را از طریق صفحه شخصی خود در اینستاگرام انجام می‌دهد گفته در حالی روند تماشای تلویزیون و ماهواره در دنیا کاهشی است که ویدئوی آنلاین رشد را تجربه می‌کند. بازار ایران پتانسیل رشد چند برابری دارد. 

موانع فعلی برای رشد عبارتند از: 1-بلاتکلیفی مجوز ویدئوی آنلاین 2- مدل حجمی فروش پهن‌باند در سرویس‌های خانگی 3- عدم اقبال تولیدکنندگان محتوا به این بازار. آذری‌جهرمی همچنین آماری مقایسه‌ای از میزان تماشای ویدئوی آنلاین در ایران و جهان در این پست خود ارائه کرده است. صدور مجوز آی‌پی ‌تی‌وی‌ها در ایران در اختیار صداوسیماست و تعداد مجوزهای صادرشده هنوز دورقمی هم نشده است. سوال این است که این موج، با مدیریت بسته می‌تواند مدیریت شود یا حالا که مخاطب از زیر سنگ هم شده به ویدئوهای آنلاین دسترسی خواهد داشت، باید در صدور مجوزهای قانونی در راستای قانونمند شدن تولید و پخش، با دست بازتری برخورد کرد؟  

دراین پرونده بخوانید ...