شناسه خبر : 2116 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برترین ایده‌ها چه بود؟

سخنرانان تدکس چه گفتند؟

ریک یک آمریکایی دوچرخه‌سوار، عکاس و جهانگرد است و آثار وی در مجله‌ها و سایت‌های معتبر زیادی چاپ شده است.

ریک گان
ریک یک آمریکایی دوچرخه‌سوار، عکاس و جهانگرد است و آثار وی در مجله‌ها و سایت‌های معتبر زیادی چاپ شده است. گذشته سخت و پرفراز و نشیب ریک در دوران کودکی او را وا‌داشت تا برای پیدا کردن حس آزادی و آرامش، سفر با دوچرخه و جهانگردی را با هدف‌های خیرخواهانه آغاز کند. او در این مسیر با یک ایرانی به نام محمد تاجران آشنا می‌شود که گذشته‌ای مشابه و هدف‌هایی مشترک با او داشت. جدا از جلوه‌ای که از کشورهای آنها در رسانه‌های جهانی نشان داده می‌شود آنها تصمیم می‌گیرند برنامه «‌Wheels of Peace‌» را شروع کنند و پیام صلح را به سرتاسر دنیا نشان دهند.

سامانتا فلنچر
سامانتا یک نویسنده و جهانگرد است. او در لندن از پدر و مادری اهل آفریقای جنوبی به دنیا آمد. وی تحصیلاتش را در رشته اقتصاد در دانشگاه کمبریج به پایان رساند اما شروع واقعی تحصیلات خود را در سال 1989 با سفر به نامیبیا می‌داند. او سال‌ها بعد تصمیم می‌گیرد برای مدتی فرزندانش را به کنیا ببرد و آنها در مدرسه محلی تحصیل کنند. انتخاب این سبک زندگی و مواجهه وی و فرزندانش با مسائل مختلف باعث تغییر نگرش زیاد و موجب تجارب زیادی برای آنها شد. وی معتقد است تنها با سفر کردن ماجراجویانه و بدون توجه به نگرش‌های سنتی سفر کردن است که می‌توان دیدگاه‌های منفی را که رسانه‌ها از کشورهای مختلف به نمایش می‌گذارند تغییر داد.

فریدون کرنگی
فریدون کرنگی یک کارآفرین سریالی است و در رشته اقتصاد تحصیل کرده است. او چهار سال پیش بعد از 40 سال زندگی در ایالات متحده به ایران بازمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد قسمتی از فعالیت‌های خود را در ایران گسترش دهد. وی طی سخنرانی خود از زبان فارسی و انتخاب نام آرش برای فرزندش به خاطر علاقه به آرش کمانگیر صحبت کرد. وی از تجربه خود بعد از بازگشت به تهران و هنگام قدم زدن در خیابان‌های مدرن آنجا و صحنه‌هایی که از زندگی مردم عادی می‌دید گفت. سپس درباره فرهنگ گذشته ایران و حمله قوم‌های مختلف به این سرزمین و تاثیر آنها بر زندگی مردم صحبت کرد. او این سوال را پرسید که چگونه می‌شود اشعاری که سه هزار سال پیش توسط شعرای بنام ایران سروده شده بود، هم‌اکنون مسیر را به ما نشان می‌دهند؟ سپس وی از تغییر فرهنگ و هنر ایران بعد از حمله اسکندر صحبت کرد و توضیح داد ادامه راه خلاقانه و نوآورانه با دنبال کردن راه گذشتگان‌مان ممکن است.

سایمون براتون
سایمون براتون نویسنده، فیلمساز و فعال موسیقایی است. وی در ابتدای سخنرانی‌اش از علاقه خود به سه‌تار و کمانچه سخن گفت. او از اشعار حافظ و مولوی و تاثیری که بر فرهنگ و سبک زندگی ایرانی گذاشتند، صحبت کرد. در ادامه از هنرمندان برجسته موسیقی سنتی ایرانی از جمله محمدرضا شجریان و شهرام ناظری نام برد و موسیقی اصیل ایرانی را ستود. وی معتقد است موسیقی می‌تواند تغییرات شگرفی در دنیا ایجاد کند. او از تجربه یکی از همکارانش صحبت کرد که با ایجاد گروه موسیقی متشکل از کودکان خیابانی و آموزش به آنها سعی در دور نگه داشتن آنها از مواد مخدر داشت. او خاطر‌نشان کرد موسیقی آرامش‌بخش است و می‌تواند اختلافات و مشکلات را بین ملت‌های مختلف کاهش دهد. او سپس درباره یک گروه موسیقی دونفره در هند صحبت کرد که با استفاده از موسیقی از زاغه‌ها به سالن‌های بزرگ موسیقی راه پیدا کردند. وی ادامه داد قطعاً با توجه بیشتر به موسیقی سنتی کشورها می‌توان تغییرات بزرگی در ارتباط میان ملل ایجاد کرد.

نادره شاملو
نادره شاملو سخنرانی خود را با صحبت درباره جاده ابریشم و کشورهایی که از آن می‌گذرد شروع کرد. او از تاثیر کشورهای شرق آسیا و قدرت اقتصادی آنها در صورت اتحاد با هم سخن گفت. اتحاد این کشورها از لحاظ جغرافیایی باعث ایجاد سرزمینی به اندازه کشوری به وسعت کانادا می‌شود با این حال باز هم از لحاظ اقتصادی قدرت رقابت با کشوری مانند چین را ندارند ولی می‌توانند نقش بسزایی در اقتصاد دنیا داشته باشند. سپس وی درباره سرمایه‌گذاری روی فرزندان و افراد تحصیل‌کرده و نسل جدید در این کشورها صحبت و خاطرنشان کرد در آینده می‌توان شاهد نتایج آن بود. همچنین ایشان از جمعیت 60‌درصدی زنان در ایران و وجود بیش از 70 درصد زن تحصیل‌کرده در ایران صحبت کرد. وی اعلام کرد در حال حاضر ترکیه قطب اول اقتصادی منطقه است که با کمک مسوولان ایران می‌تواند این جایگاه را به دست آورد.

امید شیبانی
امید در آلمان از پدر و مادری ایرانی به دنیا آمده است و در حال حاضر در کالیفرنیا زندگی می‌کند. برای امید این فرصت وجود داشت که به خاطر شغلش به سفرهای زیادی برود و به همین خاطر با فرهنگ‌های مختلفی آشنا شود. چیزی که در برخورد با تمام این افراد مشترک بود سوال‌های کلیشه‌ای و کوتاه یا به اصطلاح «‌Smalltalk‌» بود. او درباره شکستن عادت smalltalk و بازطراحی ارتباط انسان‌ها با هم صحبت کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها