شناسه خبر : 19226 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استیو بالمر نیز همچون لری الیسون خود را به عنوان یکی از رهبران نرم‌افزار و سخت‌افزار معرفی می‌کند

مایکروسافت دیگر نرم‌افزارساز نیست

مایکروسافت برای دهه‌‌ها خود را به عنوان یک تولید‌کننده نرم‌افزار در دنیا مطرح می‌کرد

علی درویشان
مایکروسافت برای دهه‌‌ها خود را به عنوان یک تولید‌کننده نرم‌افزار در دنیا مطرح می‌کرد، اما به نظر می‌رسد وضعیت این شرکت تغییر کرده است و سخت‌افزار به عنوان محصولی غیر‌قابل چشم‌پوشی برای آینده این شرکت درآمده است.
در نشست اخیری که سهامداران مایکروسافت داشتند، استیو بالمر تاکید کرد او اعتقاد دارد نوآوری‌های جدید در دنیای جدید برای رسیدن به بازدهی بالاتر، نیاز به نزدیکی زیاد نرم‌افزار و سخت‌افزار دارد به نوعی که از این به بعد محصول از ابتدا به صورت هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار طراحی شود. مدلی که اوراکل به آن سیستم‌های مهندسی‌شده‌ می‌گوید.
استیو بالمر در این نشست بیان داشت: «صحبت من این نیست که ما شرکای سخت‌افزارساز خوبی نداریم، بحث من این است که گاهی اوقات که شما می‌خواهید در مرز باریک میان نرم‌افزار و سخت‌افزار حرکت کنید، حرکت درست زمانی انجام می‌پذیرد که هر دو را خودتان بسازید.» بر اساس استراتژی‌ای که از سمت مایکروسافت در تولید و عرضه ویندوز ۸ و تبلت سرفیس مشاهده کرده‌ایم بالمر روی این موضوع تاکید می‌کند که شاید مایکروسافت باید زودتر دست به کار تولید تبلتی همچون سرفیس می‌شد و یا شاید بهتر بود تبلتی که بیل گیتس آن را سال‌ها پیش نشان داد، زود‌تر روانه بازار می‌شد. سپس بالمر این موضوع را به صراحت گفت که دیگر مایکروسافت شرکتی نیست که برای عرضه محصولاتش به سخت‌افزارهای شرکت‌های دیگر وابسته باشد. «آنچه ما امروزه به آن اعتقاد داریم این است که دیگر نباید نوعی وابستگی میان نرم‌افزار ما و سخت‌افزار دیگر شرکت‌ها وجود داشته باشد که جلوی نو‌آوری‌های مایکروسافت را بگیرد.»
این سخنان، سخنان یکی از قوی‌ترین مدیرعامل‌های دنیا در مورد شرکتی است که تا‌کنون همیشه به عنوان نرم‌افزار‌ساز شناخته می‌شده است. این شرکت بیش از ۴۰ سال است که در بازار جهانی حضور دارد و تاثیر‌گذاری‌های زیادی بر دنیای معاصر داشته است. بهتر است در نظر داشته باشیم که اکنون در حال صحبت درباره مایکروسافت غول نرم‌افزاری دنیا هستیم. اکنون که مایکروسافت درباره پر کردن شکاف میان نرم‌افزار و سخت‌افزار صحبت می‌کند، شکی نیست که شرکت‌های دیگر نمی‌توانند حرفی چندان در تضاد با استراتژی‌های مایکروسافت به میان آورند. استیو بالمر در سخنان خود، به دو نکته اصلی اشاره کرد؛ یکی اینکه از این به بعد نمی‌خواهد رابطه محدود نرم‌افزار و سخت‌افزار باعث به وجود آمدن محدودیتی در روند نوآوری این شرکت شود و موضوع دیگر این بود که نوآوری، خلاقیت و حرکت روی مرزهای تکنولوژی در حوزه IT منوط به این حقیقت است که مایکروسافت باید هم‌ دستی در نرم‌افزار و هم دستی در سخت‌افزار داشته باشد.
جالب است بدانیم مایکروسافت به تازگی حتی از مهندسان خواسته است ایده‌های نو و تکنولوژی‌های ابتکاری خود را نیز با آن شرکت در میان بگذارند. مایکروسافت در یکی از اظهار‌نظر‌های خود در شبکه اجتماعی توییتر، گفته است: «ما در مایکروسافت چیزهایی فراتر از نرم‌افزار تولید می‌کنیم، بیایید و استعدادهای مهندسی سخت‌افزار خود را در مایکروسافت نشان دهید.» اما به نظر من صحبت بی‌پروای استیو بالمر درباره تولید همزمان نرم‌افزار و سخت‌افزار، می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار آی‌تی ‌داشته باشد. چرا که او در این سخنرانی تنها به طرح موضوع و یا تنها به صحبت درباره اهمیت تولید به این روش صحبت نکرد، بلکه او تولید هم‌زمان نرم‌افزار و سخت‌افزار را یکی از عوامل کلیدی موفقیت مایکروسافت برای نو‌آوری‌های بیشتر در بازار دانست. من معتقدم این حرکت مایکروسافت الهام‌بخش بسیاری از شرکت‌های حوزه آی‌تی است و از این به بعد شاهد پیاده‌سازی سیستم‌های مهندسی‌شده از سوی بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی خواهیم بود، چرا که این شرکت‌ها متوجه شده‌اند که مشکلات فردا با راه حل‌های دیروز حل‌شدنی نیستند و یک نو‌آوری دراماتیک برای پاسخگویی به مشکلات فردا مورد نیاز است. مایکروسافت و استیو بالمر این نوآوری را در تولید همزمان نرم‌افزار و سخت‌افزار دیده‌اند به طوری که دیگر همبستگی میان نرم‌افزار و سخت‌افزار مشکلی برای نوآوری‌های این شرکت ایجاد نکند.

دراین پرونده بخوانید ...

  • زنی که ویندوز ۸ را موفق می‌کند؟

    جولی لارسن گرین مدیری است که وظیفه دارد در دنیایی که به وسیله وسایل قابل حمل قبضه شده است ویندوز۸ مایکروسافت را تبدیل به یک محصول پرفروش و موفق کند

    زنی که ویندوز ۸ را موفق می‌کند؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها