شناسه خبر : 11627 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ارتش سایبری آمریکا چگونه به وجود آمده است؟

ارتش خاموش

‌در مریلند یک شهر کاملاً سری در تکاپوست. هزاران نفر در ۵۰ ساختمان در حرکت هستند.

علی درویشان
‌در مریلند یک شهر کاملاً سری در تکاپوست. هزاران نفر در 50 ساختمان در حرکت هستند. در این شهر مرکز پست، آتش‌نشانی و پاسگاه پلیس وجود دارد. این شهر، به شدت محافظت می‌شود، در میان یک جنگل است، سیم‌خاردارهای الکتریکی دارد و نیروهایی مسلح نیز از آن حفاظت می‌کنند. در اطراف این شهر تجهیزات ضد‌تانک کار گذاشته شده، حسگرهای بسیار دقیق حرکت‌سنج در عمل هستند و اطراف این شهر به وسیله دوربین‌های مدار‌بسته چرخان محافظت می‌شود. برای جلوگیری از وارد و یا خارج شدن هرگونه سیگنال الکترونیکی، همه دیوارها به وسیله سرب پوشانده شده‌اند و همه پنجره‌ها نیز به صورت یک‌سویه با لایه‌های نازک سرب پوشانده شده‌اند. این نمایی از امپراتوری ژنرال کیت الکساندر است. مردی که حتی تعداد بسیار کمی از مردم آمریکا او را می‌شناسند و تا پیش از این به ندرت کسی در ارتش آمریکا توانسته است به درجه او برسد. تعداد افرادی که زیر دست او هستند بسیار زیاد است، قدرتی بسیار گسترده دارد و عمق نفوذ تشکیلات او نیز بسیار زیاد است. این ژنرال چهارستاره آمریکایی رئیس بزرگ‌ترین سیستم اطلاعاتی جهان، آژانس امنیت ملی آمریکا، رئیس سازمان امنیت مرکزی آمریکا و رئیس ارتش سایبری آمریکاست. همین طور که گفته شد او ارتش سری خود را دارد.
الکساندر تلاش‌های سایبری خود را از هشت سال پیش و زمانی که احساس کرد آمریکا از نظر فضای مجازی بسیار آسیب‌پذیر شده است، آغاز کرد و به این نتیجه رسید که نظارت‌های بیشتری بر اطلاعاتی که در درون آمریکا رد و بدل می‌شوند، مورد نیاز است. او بیان داشته است تهدیدهای امنیتی که از سوی اینترنت جامعه آمریکا را تهدید می‌کند، راهی نگذاشته است به جز اینکه همه تماس‌های تلفنی، ای‌میل‌ها، توییت‌ها و هر آنچه در درون اینترنت مبادله می‌شود باید از فیلتر او عبور کند تا دولت بتواند امنیت مردم را به خوبی تامین کند. او به تازگی در کنفرانسی در کانادا بیان داشته است: «آن چیزی که ما امروزه می‌بینیم افزایش شدید فعالیت در شبکه‌های مختلف است. من نگران این موضوع هستم که روزی امنیت اطلاعات را شرکت‌های خصوصی نتوانند تامین کنند و کار به جایی برسد که دولت‌ها مجبور به دخالت در امنیت شبکه‌ها شوند.»
در ارتباطات عمومی که به خوبی کنترل می‌شوند، NSA فعالیت خود را بر تهدیدهای امنیتی که بر ضد زیرساخت‌های آمریکا وجود دارد، متمرکز کرده است. زیرساخت‌هایی همچون نیروگاه‌ها، سیستم‌های آب‌رسانی، سیستم‌ها و زیرساخت‌های نظامی و جاهایی که اینترنت در اقتصاد ملی آمریکا تاثیرگذار است. دفاع از این قسمت‌ها در برابر این تهدیدها یکی از ماموریت‌های اصلی NSA است که بارها در بیانیه‌ها و سخنرانی‌های اعضای کنگره آمریکا به خوبی شنیده می‌شود. اما این ماجرا روی دیگری نیز دارد، سال‌هاست که ارتش آمریکا سعی در افزایش قدرت تهاجمی خود دارد و توانایی‌های این ارتش فراتر از دفاع است و می‌تواند به خوبی دشمنان آمریکا را حتی در خارج از آمریکا نابود کند.
الکساندر و ارتش خاموشش امروزه قدرتی دارند که می‌تواند زیرساخت و یا ابزارآلاتی را به صورت فیزیکی از میان بردارد. الکساندر که برای نوشتن این مقاله از مصاحبه کردن سر باز زد، معتقد است تسلیحات مجازی برای قرن بیست و یکم حیاتی هستند، همان طور که در قرن بیستم در اختیار داشتن تسلیحات اتمی برای آمریکا حیاتی بود.
باید بدانیم که الکساندر و سربازان سایبری‌اش اولین حمله خود را انجام داده‌اند، به وسیله ابزاری که امروزه ما به خوبی آن را می‌شناسیم، استاکس‌نت. استاکس‌نت به وسیله گروهی در NSA با همراهی CIA و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در اواسط دهه 2000 ساخته شد. استاکس‌نت اولین بدافزاری بود که برای از میان بردن فیزیکی تجهیزات و ابزارآلات خاصی تولید شده بود و در اصل ساخته شده بود تا تاسیسات اتمی ایران در نطنز را هدف‌گیری کند. این کرم به صورت محرمانه لینک کنترلی سیستم امنیتی اسکادا را تحت تاثیر قرار داد. این کرم طراحی شده بود تا بتواند روی هزار سانتریفوژی که ایران در نطنز کار گذاشته بود اثر گذارد و فعالیت آنها را مختل کند.
موفقیت این حمله در ژوئن2010 زمانی که به خارج از کامپیوترهای سایت‌های اتمی راه پیدا کرد خود را نشان داد. این کرم به وسیله گروه‌های امنیتی مستقل پیدا شد و این گروه‌ها تایید کردند که نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند این کرم نتیجه هزاران ساعت کار حرفه‌ای است. هر چند سخن‌های زیادی درباره کسی که پشت این حمله بود در رسانه‌ها منتشر شد، اما هیچ‌گاه به وسیله دولت آمریکا تایید نشد. البته در سال 2012 منبعی در کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، دست داشتن دولت آمریکا در این حمله سایبری را تایید کرد.
البته استاکس‌نت تنها آغاز ماجرا بود. آژانس الکساندر هزاران نفر کارشناسان کامپیوتر، هکر و دکترهای کامپیوتر را برای گسترش فعالیت‌های خود در فضای مجازی جذب کرده است. پنتاگون درخواست 7/4 میلیارد دلار بودجه برای گسترش فعالیت‌های امنیتی خود در فضای مجازی کرده است و این در حالی است که احتمالاً امسال بودجه‌های CIA و دیگر نهادهای امنیتی آمریکا 4/4 میلیارد دلار کاهش خواهند داشت. این نشان می‌دهد احتمالاً در سال‌های آینده شاهد حمله‌های گسترده‌تر و فراگیرتری از سوی ارتش سایبری آمریکا خواهیم بود.
در درون دولت آمریکا، نام ژنرال به همراه ترس و احترام یاد می‌شود. یکی از اعضای سابق CIA که نمی‌خواست نامش فاش شود درباره ژنرال می‌گوید: «ما به صورت طنز به او امپراتور الکساندر می‌گوییم، چرا که هر آنچه کیت می‌خواهد به دست می‌آورد. ما در CIA همیشه می‌نشستیم و نگاه می‌کردیم که او چه می‌خواهد و چه به دست می‌آورد، فرقی نمی‌کرد که او از کجا درخواست می‌کند، از کاخ سفید، از کنگره یا از هر جای دیگر فرقی نمی‌کرد.» او امروز 61 سال دارد و قصد دارد که در سال 2014 خود را بازنشسته کند. هنگامی که او خود را بازنشسته کند یک اسطوره‌ساز بزرگ خواهد بود که مشخص نیست کسی بتواند به موقعیت او دست پیدا کند. چرا که او کسی است که توانسته است میان جنگ سنتی و جنگ سایبری ارتباط برقرار کند و توانسته است مرکزی مخصوص جنگ سایبری در زیر‌مجموعه تشکیلات نظامی آمریکا به وجود آورد. البته باید بدانیم که ژنرال الکساندر زمانی این کار را انجام داد که هنوز کسی نمی‌توانست میان این دو تفاوت زیادی قائل شود و مرزهای میان این دو نوع جنگ به تازگی خود را نشان داده بودند.
گزارشی که به تازگی به وسیله پنتاگون منتشر شده است، بیان می‌دارد که دولت آمریکا باید برای حملات اتمی سایبری نیز آماده باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها