شناسه خبر : 11117 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معرفی رایانه هولوگرافیک مایکروسافت

هولولنز

مایکروسافت در دهه گذشته فرصت‌های زیادی را از دست داده است. در بعضی مواقع فناوری متعلق به آینده از دستان مایکروسافت سرخورده و توسط شرکت‌های دیگر قاپیده شده است.

مایکروسافت در دهه گذشته فرصت‌های زیادی را از دست داده است. در بعضی مواقع فناوری متعلق به آینده از دستان مایکروسافت سرخورده و توسط شرکت‌های دیگر قاپیده شده است. پنج سال طول کشید تا مایکروسافت پاسخی برای آی‌پاد ارائه کند و در نهایت نیز اولین پاسخ این شرکت به اپل، زون بود که اگر نگوییم مورد استهزا قرار گرفت، چندان مورد توجه قرار نگرفت و از طرف دیگر به جای تلاش برای پیگیری ایده‌های بکر به کار رفته در ویندوز8، این شرکت به معرفی ویندوز آرتی پرداخت که چندان سیستم‌عامل موفقی شناخته نشد. بدون تردید مایکروسافت هم طرفداران وفادار خود را دارد ولی به این شرکت مانند سایر شرکت‌های فناوری عشق ورزیده نمی‌شود.
در کنفرانسی که به تازگی از سوی مایکروسافت برگزار شد، این شرکت تکنولوژی جدیدی معرفی کرد که ورود آن تقریباً همزمان با انتشار نسخه نهایی ویندوز10 خواهد بود، تکنولوژی و سخت‌افزاری به نام هولولنز که از همان آغاز انتشار، اخبار آن مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران قرار گرفت.
تکنولوژی هولولنز یک رایانه هولوگرافیک است که تماماً در داخل ابزاری شبیه یک عینک که اساساً یک هدست است، تعبیه شده و به کاربر امکان دیدن، شنیدن و برقراری تعامل با تصاویر هولوگرام در فضاهایی نظیر اتاق یا دفتر کار را می‌دهد. مایکروسافت این سخت‌افزار را به گونه‌ای طراحی کرده که هیچ نیازی به برقراری ارتباط وایرلس با کامپیوتر شخصی نداشته باشد. این تکنولوژی از لنزهای اچ‌دی و صدای سه‌بعدی برای ایجاد تجربه‌ای تعاملی از فضای هولوگرافیک بهره می‌برد. مایکروسافت با این تکنولوژی قصد ندارد شما را به دنیای دیگری ببرد، بلکه دنیای رایانه را به دنیایی که شما اکنون در آن زندگی می‌کنید، خواهد آورد. مایکروسافت تصاویر و اشیای رایانه‌ای را به فضای واقعی شما می‌آورد. به عنوان کسی که هولولنز بر چشمان شماست، هنوز قادر به دیدن فضای دنیای واقعی خود هستید. این سخت‌افزار از تعداد زیادی حسگر برای رصد حرکات شما و همچنین تعامل شما با تصاویر سه‌بعدی ایجاد‌شده بهره می‌برد. هولولنز متشکل از یکسری حسگرهای قوی به همراه پردازشگر گرافیکی و یک سی‌پی‌یو است که هنوز مشخصات آنها دقیقاً انتشار نیافته است. همچنین این ابزار برای برقراری تعامل با هولوگرام‌ها از یک پردازنده هولوگرافیک یا HPU برخوردار است که داده‌های دریافت‌شده از حسگرها را به شکل زنده پردازش می‌کند. اما تفاوت‌های هولولنز مایکروسافت با دستگاهی مانند آکیولوس ریفت که در سال ۲۰۱۴ فیس‌بوک آن را دو میلیارد دلار خریداری کرد در چیست؟‌ از آنجا که هر دو اینها سخت‌افزارهایی هستند که روی سر کاربر قرار می‌گیرند، مشابه هم هستند، اما همین‌جا تفاوت آنها به پایان می‌رسد. در حالی که آکیولوس ریفت شما را کاملاً به یک دنیای واقعیت مجازی می‌برد، مایکروسافت به شما کمک می‌کند در دنیای واقعی باشید، اما تجربه‌ای متفاوت از آن برای شما خلق می‌کند. آکیولوس ریفت ذهن شما را فریب می‌دهد که در یک دنیای دیگر هستید، مانند آنکه با تله پورت به دنیای دیگری منتقل شده باشید، بلندپروازی‌ای که مایکروسافت هرگز به دنبال آن نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها