شناسه خبر : 7313 لینک کوتاه

پورشه طراح انجین‌های جدید هارلی است

برند آمریکایی با طراحی آلمانی

شرکت هارلی‌ دیویدسون یک شرکت تولید‌کننده موتورسیکلت آمریکایی است که در اولین دهه قرن بیستم میلادی در میلواکی، ویسکانسین کار خود را آغاز کرد.

شرکت هارلی‌ دیویدسون یک شرکت تولید‌کننده موتورسیکلت آمریکایی است که در اولین دهه قرن بیستم میلادی در میلواکی، ویسکانسین کار خود را آغاز کرد. این شرکت یکی از دو شرکت بزرگ فعال در صنعت تولید موتورسیکلت آمریکایی بود که توانست از رکود بزرگ دهه 1930 میلادی عبور کند و در بازار باقی بماند. از طرف دیگر بعد از بحران بزرگ دهه 1930 میلادی این برند مطرح آمریکایی توانست در فضای رقابتی ایجاد‌شده با خودروسازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت ژاپنی رقابت کند و در بازار به عنوان رقیبی سرسخت و تولیدکننده‌ای مقتدر باقی بماند.این شرکت که هم‌اکنون تنها به فروش موتورسیکلت‌های سنگین‌وزن با گنجایش موتور بیش از 700 سی‌سی و مناسب برای حرکت در بزرگراه‌ها و جاده‌های بین‌شهری می‌پردازد و با بهره‌گیری از طراحی‌های اولیه این برند سعی کرده است تصویر کلاسیک این صنعت را با تکنولوژی‌های مدرن همراه کند تا با اقتدار بیشتری در بازار باقی بماند.

تاریخچه شرکت
در سال 1901 میلادی ویلیام هارلی که یک جوان 22ساله آمریکایی بود طرحی برای یک موتور کوچک کشید. این موتور برای استفاده در دوچرخه‌های کوچکی که در آن سال‌ها استفاده می‌شد، طراحی شد و هدف اصلی آن تسهیل استفاده از دوچرخه در آن سال‌ها بود. اما با توجه به استقبال زیادی که از این طرح شد هارلی جوان به کار روی آن ادامه داد تا اینکه طی دو سال بعد از آن به همراه دوست دوران کودکی‌اش آرتور دیویدسون موفق به طراحی و ساخت موتورسیکلت خود شدند. آنها این موتورسیکلت را در یک کارگاه خانگی که متعلق به برادر آرتور بود و در شمال میلواکی قرار داشت، تولید کردند ولی بعد از بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که بدون کمک پدال‌ها این موتور نمی‌تواند از تپه‌ها و سطوح شیب‌دار بالا برود. در نتیجه این مطالعات بود که هارلی و دیویدسون اقدام به تغییر طراحی خود کردند و موتوری بزرگ‌تر را ساختند اما این موتور بزرگ‌تر نمی‌توانست روی دوچرخه‌های کوچک دنیا نصب شود و طراحی وسیله حمل و نقلی که قرار بود این موتور روی آن سوار شود هم تغییر کرد. به دنبال آن موتور مذکور شباهت زیادی به نسل امروزی موتورسیکلت‌ها پیدا کرد. آنها برای ساخت و طراحی این موتورسیکلت از کمک یک شرکت بزرگ تولیدکننده تجهیزات صنعتی و تولیدکننده موتور بخار هم استفاده کردند و هارلی همواره در خاطراتش از تاثیر زیاد حضور در آن فضا برای راه یافتن ایده‌های نو به ذهن جوانش یاد می‌کند. این وسیله نقلیه جدید که کمی بزرگ‌تر از دوچرخه بود ولی به بزرگی موتورسیکلت‌های امروزی هم نبود پروتوتایپ نام داشت که در سال 1904 میلادی به بازار عرضه شد و در سال 1995 میلادی اولین تبلیغات آن در ژورنال تجارت اتومبیل و دوچرخه در آمریکا منتشر شد. در نتیجه این تبلیغات بود که هارلی و دیویدسون موفق شدند در سال 1995 میلادی سه دستگاه از این دوچرخه‌های پروتوتایپ را به فروش برسانند. این در حالی است که بیش از 12دستگاه از آنها را ساخته بودند و انتظار داشتند در اولین سال آنها را به بازار عرضه کنند. اما همین فروش نسبی و استقبال اندک از تولیدات آنها سبب شد تصمیم به ادامه فعالیت‌شان در عرصه صنعتی بگیرند و در سال1906میلادی اولین کارخانه خود را در یک کلبه تمام چوبی یک طبقه در میلواکی راه‌اندازی کردند. این کارخانه کوچک هنوز هم در آمریکا وجود دارد و به عنوان اولین کارخانه صنعت موتورسیکلت این کشور نگهداری می‌شود. بعد از راه‌اندازی این کارخانه کوچک هارلی و دیویدسون موفق شدند در آن سال 50 موتورسیکلت تولیدکنند که بیشتر از نیمی از آنها به فروش رسید.
یک سال بعد از راه‌اندازی این کارخانه بود که هارلی موفق شد در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون فارغ‌التحصیل شود و به دنبال این موفقیت تحصیلی کارخانه آنها توسعه پیدا کرد و یک طبقه دیگر به کارخانه اضافه شد. همچنین تجهیزات صنعتی در این کارخانه کوچک افزایش یافت و ظرفیت تولید موتورسیکلت در آن به150 دستگاه رسید. ولی نقطه عطف کار آنها در جایی بود که تصمیم گرفتند این موتورسیکلت‌ها را به نیروی پلیس بفروشند.
فروش این موتورسیکلت‌ها به نیروی پلیس منبع درآمدی خوبی برای آنها ایجاد کرد و هنوز هم موتورسیکلت‌های تولیدی این برند در نیروی پلیس آمریکا استفاده می‌شود و به دلیل کیفیت بالا و مصرف اندک سوخت با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. تا سال 1907میلادی تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی این برند تک‌سیلندر بودند ولی به دنبال توسعه تکنولوژی این وسایل نقلیه و عرضه آن در نمایشگاه خودرو و موتورسیکلت شهر شیکاگو استقبال زیادی از موتورهای جدید با سرعت بیش از 60 مایل در ساعت و گنجایش موتور بیشتر شد. این استقبال به اندازه‌ای بود که کارخانه هارلی ‌دیویدسون مجبور شد حجم تولید خود را بیشتر از دو برابر کند به تعبیر بهتر در سال 1909 میلادی ظرفیت تولید این کارخانه برابر با 500 دستگاه در سال بود ولی در سال 1911 میلادی ظرفیت تولید آنها به بالغ بر 1149 دستگاه رسید و بازار مصرف آن در سراسر آمریکا گسترش یافت.
در نتیجه کارخانه کوک اولیه نمی‌توانست پاسخگوی نیاز این برند باشد و آنها مجبور شدند کارخانه تازه‌ای با ظرفیت زیادتر راه‌اندازی کنند. کارخانه پنج‌طبقه در سال 1913 میلادی راه‌اندازی شد و رقابت با برندهای خارجی به خصوص برندهای تولید کشورهای ژاپن و هند آغاز شد.

جنگ جهانی اول سال 1917 میلادی
در سال 1917 میلادی آمریکا وارد جنگ جهانی اول شد و نیاز به موتورسیکلت برای جنگ بیشتر شد. هارلی که پیشتر هم تولید موتورسیکلت برای نظامیان را آغاز کرده بود با آغاز جنگ کارش را گسترش داد و بیشتر از 15 هزار دستگاه موتورسیکلت برای کمک به نیروهای نظامی در جنگ تولید شد. به دنبال این تولید انبوه و موفقیت‌های زیاد هارلی‌ دیویدسون، این برند تا انتهای سال 1920 میلادی هم به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان شناخته شده بود و در این سال توان تولید این برند برابر با 28189 دستگاه بوده است. در این زمان شرکت مطرح‌ هارلی دیویدسون در 67 کشور جهان نمایندگی فروش داشت. یک سال بعد موتورسیکلت‌های تولید این برند که با سرعت بالغ بر 100 مایل در ساعت حرکت می‌کردند در مسابقه موتورسواری در آمریکا پیروز شدند و این مساله بر محبوبیت این برند در بازار جهانی و بر خیل تقاضاها برای تولیدات آنها افزود. و از آن پس بود که عرضه موتورهای جدید و با کیفیت بالاتر نه‌تنها برای جذب سهم بیشتری از بازار مصرف بلکه برای تقویت قدرت رقابت این برند با دیگر برندهای فعال در صنعت تولید موتورسیکلت بیشتر شد.

رکود بزرگ دهه 1930 و جنگ جهانی دوم
رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا چند ماه بعد از عرضه آخرین و جدیدترین و البته پر‌هزینه‌ترین محصول هارلی دیویدسون به بازار اتفاق افتاد که سبب شد تقاضا برای تولیدات این برند افت زیادی پیدا کند. قبل از رکود بزرگ اقتصادی این برند سالانه بیشتر از 21 هزار دستگاه موتورسیکلت در دنیا می‌فروخت ولی در سال 1931 میلادی شمار موتورسیکلت‌های فروخته‌شده در دنیا به کمتر از 3700 دستگاه رسید که ضرر بزرگی به این شرکت وارد کرد. اما آنها از پا ننشستند و برای حفظ بقای خود تا بعد از بحران اقتصادی اقدام به ساخت نیروگاه‌های تولید برق کردند و از دیدگاه‌های مهندسی مکانیک و مهندسی موتورهای مورد استفاده در موتورسیکلت‌ها استفاده کردند. همچنین طراحی و ساخت خودروهای سه‌چرخی که servi-car نام داشت از دیگر فعالیت‌های این برند در سال‌های رکود بزرگ بود. این خودروها که در سال1934میلادی طراحی و ساخته شده بود تا سال 1973 میلادی به عنوان خودرو محبوب مردم آمریکا استفاده می‌شد و تولیدش ادامه داشت. در اواسط دهه 1930 میلادی این برند قراردادی با یک شرکت ژاپنی امضا کرد و تولید موتورسیکلت‌های طراحی‌شده توسط هارلی در کارخانه ژاپنی و تحت نام Rikuo آغاز شد. از آن پس مهندسان خبره این شرکت اقدام به طراحی چندین خودرو کوچک و موتورسیکلت‌های ارزان‌قیمت کرند تا از این طریق بتوانند بخشی از بازار خود را حفظ کنند و در بازار اقتصادی آمریکا باقی بمانند و در این امر هم موفق شدند. اگرچه فشار اقتصادی زیادی به مقامات شرکت وارد شد و آنها برای تعدیل هزینه‌های خود شماری از نیروها را اخراج کردند و ظرفیت تولید را تنزل دادند. بعد از پایان دوره رکود اقتصادی جنگی تازه در جهان آغاز شد و در این دوران هم هارلی اصلی‌ترین تامین‌کننده موتورسیکلت‌های نظامی بود و این بار علاوه بر تولید موتورسیکلت‌های جنگی اقدام به تولید موتورسیکلت‌های سبک و کم‌مصرفی هم کرد که نه‌تنها برای مصارف جنگی بلکه برای مصارف داخل شهری هم مناسب بود. به هر حال این برند مطرح تولیدکننده موتورسیکلت تنها از طریق موقعیت‌شناسی و تلاش برای باقی ماندن در بازار در برهه‌های مختلف زمانی و تغییر گروه هدف و نوع محصولاتش متناسب با تقاضای بازار توانسته است سه بحران بزرگ را پشت سر بگذارد و با رقبای بزرگ آسیایی رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

رقابت جهانی
علاوه بر مشارکت هارلی ‌دیویدسون با یک شرکت ژاپنی و تولید موتورسیکلت‌های این برند در کارخانه‌های کشور ژاپن، هارلی با چندین شرکت اروپایی و آسیایی دیگر هم مشارکت کرد ولی اغلب آنها دوام زیادی نداشت. از طرف دیگر بعد از اتمام جنگ جهانی دوم برند ژاپنی شریک هارلی اقدام به صادر کردن محصولاتش به بازار آمریکا ‌کرد که به گفته مقامات شرکت هارلی دیویدسون باعث از بین رفتن بازار شرکت‌های داخلی شده بود و به همین دلیل بود که رئیس‌جمهور وقت آمریکا طرح افزایش نرخ مالیات بر واردات موتورسیکلت‌ها به بازار آمریکا را تا سقف 45 درصد تصویب کرد و به دنبال آن تولید داخل رونق گرفت. ولی بعد از اینکه این طرح به کمک تولیدکنندگان داخلی آمد، آنها به جای ادامه تولید محصولات قدیمی اقدام به تغییر تکنولوژی موتورهای تولیدی خود کردند و موتورهایی با کیفیت بالاتر و ظاهری زیباتر را به بازار عرضه کردند. موتورهایی که بعد از از میان برداشته شدن قانون افزایش نرخ مالیات بر واردات هم توانست با تولیدات ژاپنی و هندی رقابت کند و در بازار باقی بماند. این برند در سال 1998 میلادی اولین کارخانه خود در کشور برزیل را راه‌اندازی کرد و به تولید موتورهای محبوب در بازار آمریکای لاتین در کارخانه‌های این کشور پرداخت. ارزان‌تر بودن نیروی کار در کشور برزیل سبب شد هزینه تمام‌شده تولید در این شرکت تقلیل یابد و به دنبال آن محصولات هارلی دیویدسون با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسد. به هر حال برند هارلی دیویدسون یکی از برندهای مطرح تولید موتورسیکلت در دنیاست که رابطه تنگاتنگی با فرهنگ کار و فعالیت در دنیا دارد.
تداوم بقای این برند در جریان بحران‌های مختلف اقتصادی و سیاسی نشان می‌دهد همیشه راهی برای باقی ماندن در فعالیت اقتصادی وجود دارد و هیچ‌گاه نمی‌توان به بهانه‌های مختلف از میدان اقتصادی خارج شد. همان‌طور که این برند هم نه‌تنها محصولات بیشتر و بهتری عرضه کرده است بلکه بر شمار خریداران خود افزوده است و محصولاتش را در تعداد زیادی از کشورهای دنیا به فروش می‌رساند.

فرهنگ برند
طبق مطالعات اخیر این برند در سال 1987 میلادی نیمی از استفاده‌کنندگان از محصولات شرکت هارلی ‌دیویدسون کمتر از 35 سال داشتند ولی هم‌اکنون تنها 15 درصد از استفاده‌کنندگان کمتر از 35 سال دارند. از سال 2005 میلادی متوسط سن استفاده‌کنندگان از موتورسیکلت‌های هارلی ‌دیویدسون به 45 سال رسیده است که موفقیت بزرگی برای برند مطرح تولیدکننده موتورسیکلت در آمریکاست. از طرف دیگر متوسط درآمد افرادی که از این موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کنند هم رشد کرده است. در سال 1987 میلادی متوسط درآمد خانوارهایی که از این موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کردند برابر با
38 هزار دلار در سال بود در حالی که در سال 1997 میلادی متوسط درآمد آنها به بیشتر از 83 هزار دلار رسیده است و در مطالعات جدید متوسط درآمد این افراد از مرز 100 هزار دلار در سال گذشته است. هم‌اکنون ارزش لوگوی این برند بیشتر از پنج درصد از ارزش کل برند است. در سال 2004 میلادی ارزش لوگوی برند هارلی ‌دیویدسون برابر با یک میلیون دلار تخمین زده شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها