شناسه خبر : 6596 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نامه مطهری به روحانی

سه اولویت امروز جهان اسلام در پیام مقام معظم رهبری

هفته پیش برای دو چهره مشهور پرونده مفاسد اقتصادی کشور هفته شانس بود. از سویی شهرام جزایری با پایان یافتن ۱۱ سال دوره حبس از زندان آزاد شد. از سوی دیگر بریتانیا نام بابک زنجانی و مجموعه شرکت‌های او(سورینت) را از تحریم خارج کرد.

هفته پیش برای دو چهره مشهور پرونده مفاسد اقتصادی کشور هفته شانس بود. از سویی شهرام جزایری با پایان یافتن 11 سال دوره حبس از زندان آزاد شد. از سوی دیگر بریتانیا نام بابک زنجانی و مجموعه شرکت‌های او (سورینت) را از تحریم خارج کرد. از اخبار مهم هفته دیگر بحث مجلس برای یکسان‌سازی قانون انتخابات در کشور بود. روزنامه اعتماد در این باره یادداشتی به قلم نعمت احمدی منتشر کرد. او در این یادداشت تاکید کرده بود: «....‌در این مورد به ارائه لایحه‌ای در دوره ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی اشاره می‌کنم. در آن دوره دو لایحه توسط شخص ایشان به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که یکی از آن دو تحت عنوان «اصلاح قانون انتخابات» بود. هر چند رئیس دولت اصلاحات این دو لایحه را کمترین مطالبات خود قلمداد کرد اما متاسفانه این لوایح تا آنجایی توسط کمیسیون‌های مجلس تغییر یافت که در نهایت او مجبور به استرداد آن شد. در هر صورت پراکندگی در اصلاحیه‌های قانون انتخابات بیش از آنچه همگان گمان می‌برند، وجود دارد. اصلاحیه‌های بعضی از دوره‌های مجالس راجع به قانون انتخابات و به نفع نمایندگان و تهیه‌کنندگان آن حکایت از آشفتگی آن دارد. کشور نیاز به یک قانون انتخابات دارد که جامع بوده و در جهت فعال کردن همه گروه‌ها و افراد و برای مشارکت همگانی در انتخابات باشد نه اعمال محدودیت‌ها... بهترین متنی که سال‌ها پشتوانه کارشناسی را به همراه دارد همان لایحه‌ای است که در دولت محمد خاتمی تهیه و با لحاظ نظرات منتقدان به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. اگر مقصود این است که قانون انتخابات از آشفتگی و سردرگمی نجات یابد، باید چنین کنیم. باید متنی را که در دوره اصلاحات اعلام شده و به وسیله گروه‌های کارشناسی تدوین شده است مبنا قرار داده تا به این آشفتگی پایان دهند اما اگر هدف بیشتر کردن دامنه محدودیت‌هاست به مصداق شعر مرا به خیر تو امید نیست، توصیه می‌شود دست از سر قوانین پراکنده فعلی بردارند.»
در هفته پیش احمد خاتمی نماینده مجلس خبرگان از برخی اظهارات درباره دولت گذشته انتقاد و اعلام کرد: «...‌آقایان انگار دولت را از حکومت پهلوی تحویل گرفته‌اند.» جمله بسیار کلیدی و مهمی که ان‌شاءالله درباره دولت‌هایی غیر از دولت جناب محمود احمدی‌نژاد نیز این توصیه نصب‌العین بزرگان قرار بگیرد.
در آخرین روز کاری مجلس در هفته گذشته کلیات طرح امر به معروف و نهی از منکر توسط نمایندگان به تصویب رسید. طرحی که با واکنش منفی دولت مواجه شد و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور آن را تحدیدکننده اختیارات حاکمیتی دولت دانست.

سه اولویت امروز جهان اسلام
در هفته گذشته حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مقام معظم رهبری پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج صادر کردند. در بخشی از این پیام تاکید شده بود: «...در فرصت مغتنمِ این مناسک پُرمغز و بی‌نظیر، به‌جز تطهیر و تعمیر معنوی و روحی که برترین و ریشه‌ای‌ترین دستاورد حج است، توجه به مسائل جهان اسلام و نگاهی بلند و فراگیر به مهم‌ترین و اولویت‌دارترین موضوعات مرتبط با امت اسلامی، در صدر وظایف و آداب حج‌گزاران است. امروز از جمله این موضوعات مهم و دارای اولویت، مساله اتحاد مسلمانان و گشودن گره‌های فاصله‌افکن میان بخش‌های امت اسلامی است. حج، مظهر وحدت و یکپارچگی و کانون برادری و همیاری است... موضوع مهم دیگر مساله فلسطین است.» در بخش دیگری از این پیام تاکید شده بود: «...‌سومین موضوع مهم و دارای اولویت، نگاه هوشمندانه‌ای است که فعالان دلسوز جهان اسلام باید به تفاوت میان اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی داشته باشند و از خلط و اشتباه میان این دو، خود و دیگران را بر‌حذر بدارند. نخستین بار امام راحل بزرگ ما به تمایز این دو مقوله همت گماشته و آن را وارد قاموس سیاسی دنیای اسلام کرد. اسلام ناب، اسلام صفا و معنویت، اسلام پرهیزکاری و مردم‌سالاری، اسلام «اَشِداءُ عَلَی الکفار رُحَماءُ بَینَهم»است. اسلامِ آمریکایی، پوشاندن لباس اسلام بر نوکری اجانب و دشمنی با امت اسلامی است. اسلامی که آتش تفرقه میان مسلمین را دامن بزند، به جای اعتماد به وعده الهی، به دشمنان خدا اعتماد کند، به جای مبارزه با صهیونیسم و استکبار با برادر مسلمان بجنگد، با آمریکای مستکبر علیه ملت خود یا ملت‌های دیگر متحد شود، اسلام نیست؛ نفاق خطرناک و مهلکی است که هر مسلمان صادقی باید با آن مبارزه کند. نگاه همراه با بصیرت و ژرف‌اندیشی، این حقایق و مسائل مهم را در واقعیت جهان اسلام برای هر جوینده حقی روشن می‌سازد و وظیفه و تکلیفِ روز را بی‌هیچ ابهامی معین می‌کند. حج و مناسک و شعائر آن فرصتِ مغتنمی برای کسب این بصیرت است، و امید آنکه شما سعادتمندان حج‌گزار از این موهبت الهی به‌طور کامل بهره‌مند گردید. همه شما را به خدای بزرگ می‌سپارم و قبولی تلاش شما را از خداوند مسالت می‌نمایم.»

دومین حضور روحانی در دانشگاه تهران
حسن روحانی به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری که از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است، همزمان با هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران، برای دومین سال در قامت رئیس‌جمهوری در این دانشگاه حاضر شد. به گزارش فرهیختگان اگر چه حضور و سخنرانی سال گذشته روحانی ملاحظات امنیتی همچون مراسم امسال را نداشت و آیین بازگشایی دانشگاه‌ها در سال 1392 بعد از هشت سال شور و هیجان بیشتری داشت اما از آن فضا امسال خبر چندانی نبود. دانشجوی دیروز دانشگاه تهران که در قبای ریاست‌جمهوری در این دانشگاه حاضر شده بود، در سخنان خود هم از دانشجویان محروم از تحصیل با عبارت «تلاش ما این بوده که اگر فردی با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده بود، بر سر کار و کلاس خود بازگردد» سخن گفت و هم از ادامه اقدام دولت در مبارزه با بورسیه‌های غیرقانونی. او استیضاح وزیر علوم را هزینه احیای اخلاق علمی دولت دانست و از رویکرد حذفی درباره بخشی از علوم و فضای امنیتی دانشگاه‌ها انتقاد کرد؛ سخنانی که هر چند لحظه یک بار با تشویق او از سوی دانشجویان همراه می‌شد. روحانی افزود: «چطور عده‌ای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند؟ علم را نباید حذف کرد و اصلاً حذف معنا ندارد، اما می‌توانیم حرف بهتر، سخن دقیق‌تر و مطلبی علمی‌تر عرضه کنیم و مطلب قبلی را مورد نقد و حتی ابطال قرار دهیم.»
رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه طی یک سال گذشته در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهار وزیر و سرپرست تجربه شده است، تصریح کرد: «از دکتر میلی‌منفرد برای پذیرش مسوولیت وزارت علوم خواهش کردیم، اما مجلس نپسندید که اشکالی ندارد. از دکتر توفیقی درخواست قبولی سرپرست وزارت علوم را کردیم که قبول کرد، اما از یمین و یسار فشار آوردند که توفیقی به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی نشود؛ گفتیم اهلاً و سهلاً و سر فرود آوردیم که دانشگاه آرام باشد. آقای دکتر فرجی‌دانا رای آورد و ایشان شروع به کار کرد که بورسیه و ما ادریک البورسیه.» روحانی با یادآوری دوران وزارت رضا فرجی‌دانا، بر توجه به اخلاق علمی تاکید کرد و درباره پرونده بورسیه‌ها گفت: «نمی‌توانیم در یک مساله‌ای که صداقت، راستگویی، دقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته است، بی‌توجهی کنیم. کما اینکه اولین کلام با دکتر نجفی در آغاز سرپرستی وی در وزارت علوم این بود که مساله بورسیه‌ها را باید دنبال کنید.» صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به اظهارات روحانی در یادداشتی که در اعتماد منتشر شد، تاکید کرد: «...سخنان حسن روحانی در جمع دانشگاهیان دانشگاه تهران که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ایراد شد، حاوی مطالب جدید و دربرگیرنده بیانات چندان شجاعانه و مقتدرانه‌ای نبود. اگر از این نقطه‌ضعف مطالب وی بگذریم سخنان وی حاوی دو نقطه قوت اصلی است؛ نخست اینکه در این همایش مطالب کلیشه‌ای در مورد وضعیت فرهنگ مطرح نشد. اظهارنظرهایی در این چارچوب که ما مورد هجوم فرهنگ بیگانه هستیم، به مقوله فرهنگ اهمیت داده نمی‌شود، مردم ناراضی هستند و مسائلی از این قبیل از مطالبی بود که می‌توان ادعا داشت که رئیس‌جمهوری گرد کلیشه‌هایی از این دست نگشت. وی مواضع این روزهای اصولگرایان را درباره علم و دانشگاه و مطالبی که از زبان آنان در این خصوص گفته می‌شود تکرار نکرد. اما نکته دوم سخنان وی عدم تاکید بر بومی‌سازی علمی است که با وجود ابراز نگرانی بسیاری سخنی از آن به میان نیاورد.»

نامه مطهری به روحانی
در هفته گذشته علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور از وضعیت سیاسی کشور انتقاد کرد. به گزارش خبرآنلاین در بخشی از این نامه تاکید شده بود: «...بیش از یک سال از دوره صدارت آن مقام گرامی می‌گذرد و گرچه پیشرفت‌هایی در سیاست خارجی از نظر رفع توهم ایران‌هراسی و ارتقای جایگاه سیاسی کشور در دنیا و نیز توفیقاتی در حوزه اقتصاد مانند ایجاد ثبات اقتصادی و مهار تورم و خروج از رکود حاصل شده است لکن در بخش سیاست داخلی و اجرای فصل سوم قانون اساسی که مشتمل بر حقوق ملت است و البته از وعده‌های انتخاباتی شما نیز بوده است توفیقی نداشته و همواره منفعل بوده‌اید، بلکه طرف مقابل برای آنکه ثابت کند که با انتخابات 92 هیچ سیاستی در این حوزه تغییر نکرده است، گاهی به اقداماتی تندتر از گذشته دست زده و با سکوت جنابعالی مواجه بوده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور طبق اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی مسوول اجرای قانون اساسی است و اگر هر یک از دو قوه دیگر قانون اساسی را نقض کردند حداقل می‌تواند به پشتوانه رای مردم به آنها اخطار یا تذکر قانون اساسی بدهد و البته فشار افکار عمومی کار خود را خواهد کرد... به عنوان نمونه مساله حصر خانگی آقایان حجت‌الاسلام کروبی و مهندس میرحسین موسوی سه سال و هشت ماه است که برخلاف اصول متعدد قانون اساسی بدون حکم قضایی و اینکه آنها اجازه دفاع از خود داشته باشند ادامه دارد... جنابعالی به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی وظیفه سنگینی در پیشگاه خدای متعال و ملت ایران دارید. عده‌ای حیات سیاسی خود را در ادامه وضع موجود می‌دانند و در چنین مواردی که قانون دست آنها را باز گذاشته و راه قانونی هموار است، به جای عمل به تکلیف خود، از مقام رهبری مایه می‌گذارند، در حالی که در چنین مسائلی اساساً نیازی به ورود رهبر گرانقدر نیست، همچنان که اگر مدیریت بحران سال 1388 درست و با تدبیر عمل می‌کرد نیازی به ورود ایشان نبود. از ولایت‌فقیه فقط در مسائل بسیار حیاتی برای اسلام باید هزینه شود نه در چنین مسائلی...گروهی که احساس می‌شود حسن نیت دارند و مخالف رفع حصرند می‌گویند اگر اینها بدون توبه و عذرخواهی آزاد شوند اقتدار نظام می‌شکند. این هم حرف باطلی است. اولاً مگر اقتدار نظام به این است که هیچ منتقدی نداشته باشد؟ مگر حکومت پیامبر‌(ص) یا علی علیه‌السلام منتقد نداشت؟ ثانیاً توبه باید اختیاری و با میل قلبی و در پیشگاه خدا باشد و اگر باید از مردم نیز عذرخواهی کنند سایر متهمان فتنه مانند آقای احمدی‌نژاد و برخی نهادهای حکومتی نیز باید چنین کنند... پیشنهاد می‌کنم که جنابعالی به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی، در اجرای قانون اساسی به تنها راه باقی مانده یعنی آزادی سه محصور مورد نظر عمل نمایید... عید غدیر نزدیک است و چه بهتر این کار در این ایام صورت گیرد و وحدت ملی ما که به شدت به آن نیازمندیم بیشتر و استوارتر گردد. بدیهی است که اگر همچنان مسامحه نمایید این قضیه در قالب سوال از رئیس‌جمهور در مجلس پیگیری و البته برخی سوالات فرهنگی نیز اضافه خواهد شد.» محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به این نامه اعلام کرد، مطهری از بسیاری از محدودیت‌ها و همچنین اقدامات ما اطلاع ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها