شناسه خبر : 5015 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توصیه‌هایی به مردم برای فرار از شنود دولت آمریکا

سخت است و سخت‌تر نیز می‌شود

هنگامی که اخباری درباره جزییات چگونگی جاسوسی دولت آمریکا در جامعه پخش شد، فروش کتاب ۱۹۸۴ جرج اورول که درباره دولت همیشه ناظر صحبت می‌کند و همین‌طور مراجعه به وب‌سایت تاکتیکال تکنولوژی کالکتیو که به خبرنگاران و فعالان مدنی آموزش می‌دهد چگونه امنیت اطلاعات خود در فضای مجازی را تامین کنند به طرز محسوسی افزایش پیدا کرد.

هنگامی که اخباری درباره جزییات چگونگی جاسوسی دولت آمریکا در جامعه پخش شد، فروش کتاب 1984 جرج اورول که درباره دولت همیشه ناظر صحبت می‌کند و همین‌طور مراجعه به وب‌سایت تاکتیکال تکنولوژی کالکتیو که به خبرنگاران و فعالان مدنی آموزش می‌دهد چگونه امنیت اطلاعات خود در فضای مجازی را تامین کنند به طرز محسوسی افزایش پیدا کرد. استفنی هانکی یکی از بنیانگذاران این وب‌سایت بیان داشت خیلی سخت بود تا مردم را قانع کنیم که به حریم خصوصی خود در فضای مجازی بیشتر اهمیت دهند، اما امروز دیگر این کار چندان سخت نیست. مخالفان شنود دولت همیشه از روش‌هایی سخت و پیچیده برای پنهان شدن در فضای مجازی استفاده می‌کردند، اما امروزه کامپیوترها بسیار باهوش‌تر شده‌اند و حتی می‌توانند الگوهای خاص فعالیت‌های روزمره را پیدا کنند و یافتن این الگوها نیاز به نظارتی دقیق‌تر و اطلاعاتی بیشتر دارد. به همین دلیل فعالان سه مشکل را برای حفظ حریم خصوصی خود پیش رو دارند.
اول اینکه باید مراقب اطلاعات در حال ارسال و در مسیر خود باشند. بن واگنر کارشناس اینترنت در انستیتو دانشگاه اروپایی اخطار می‌دهد ای‌میل‌های کدگذاری‌نشده مثل
کارت پستال هستند و هر کسی در مسیر می‌تواند به اطلاعات آن دسترسی داشته باشد. نرم‌افزار PGP)Pretty Good Privacy) می‌تواند به خوبی برای ارسال داده‌ها بدون آنکه شنود شوند، کمک کند. دوم اینکه باید مراقب وب‌سایت‌هایی که اطلاعات ما را ذخیره می‌کنند، بود. وب‌سایت‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو که صاحبان این وب‌سایت‌ها مجبورند در صورت درخواست دولت اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهند. یک سیستم دسکتاپ قدیمی به همراه یک نرم‌افزار رایگان می‌تواند یک سرور مطمئن برای ای‌میل‌ها باشد. یک سیستم عامل گران‌قیمت که تحت کنترل مستقیم شرکت سازنده‌اش نیز هست می‌تواند به سادگی به همه اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. دیگر اینکه بهتر است از سیستم‌هایی که مکان شما را مشخص می‌کند، استفاده نکنید. مارک توزینسکی از تکنیکال تکنولوژی معتقد است بدترین کاری که می‌توان برای از بین بردن حریم خصوصی انجام داد استفاده از تلفن همراه است. گزارش تماس‌هایی که به وسیله شرکت خدمات‌دهنده نگهداری می‌شود به وسیله کاربر قابل از بین بردن نیستند. به همین دلیل برای امنیت بیشتر بهتر است که از اینترنت استفاده شود. نرم‌افزارهایی نیز هستند که به طور هوشمندانه و با الگوریتم‌های پیچیده‌ای هویت کاربر را پنهان می‌کنند.
اما حفاظت از حریم شخصی چندان ساده نیست، چرا که حتی یک مخاطب بی‌توجه به مسائل امنیتی می‌تواند به سادگی باعث از میان رفتن حریم خصوصی شما شود. حتی حرفه‌ای‌ها نیز ممکن است به سادگی امنیت خود را به خطر بیندازند. مثلاً مرورگر گوگل کروم که یک حالت مرور خصوصی بسیار پایه‌‌ای نیز دارد به کاربرانش تذکر می‌دهد مراقب افرادی که می‌توانند اطلاعات منتقل‌شده شما را ببینند، باشد.
به دلیل مشکلات و موانعی که گفته شد، خانم هانکی معتقد است باید علاوه بر تکنولوژی از طرق قانونی نیز برای حفظ حریم خصوصی افراد اقدام کرد. او تلاش داد دولت‌های اروپایی را قانع کند تا بتوانند انحصار یک‌جانبه‌ دیجیتالی آمریکا را بشکنند. آقای واگنر نیز بیان می‌دارد مردم باید بدانند که احتمالاً بسیاری از اطلاعات هرگز نباید روی اینترنت قرار بگیرند.

دیدگاه تان را بنویسید