شناسه خبر : 3095 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مقام معظم رهبری: همه مسوولان ایران به دنبال توافقی خوب هستند

اجماع هسته‌ای

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی سران قوا و مسوولان و مدیران ارشد نظام، با اعلام و تشریح صریح خطوط قرمز هسته‌ای ایران تاکید کردند: آمریکایی‌ها به دنبال نابود کردن صنعت هسته‌ای ایران هستند؛ در مقابل همه مسوولان ایران ضمن تاکید بر خطوط قرمز، به دنبال توافقی خوب یعنی توافقی منصفانه و عادلانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح ایران هستند.
رهبر انقلاب اسلامی در سخنان بسیار مهم‌شان درباره موضوع هسته‌ای، قبل از تشریح برخی جزییات مذاکرات و تبیین صریح خواسته‌ها و خطوط قرمز هسته‌ای، سه نکته را مورد تاکید قرار دادند. نکته اول اینکه هر آنچه رهبری در جلسات عمومی می‌گوید عیناً همان مسائلی است که در جلسات خصوصی به رئیس‌جمهور و دیگر مسوولان ذی‌ربط می‌گوید بنابراین این خط تبلیغی غیرصحیح که از برخی خطوط قرمز رسمی در جلسات خصوصی صرف‌نظر شده است، خلاف واقع و دروغ است. دومین نکته‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان مقدمه بحث هسته‌ای بیان کردند، امانت‌داری، غیرت، شجاعت و تدین اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان بود.
مخاطب سومین نکته مقدماتی رهبری، منتقدان هسته‌ای بودند. ایشان افزودند: با انتقاد مخالف نیستم و آن را لازم و کمک‌کننده می‌دانم اما این یک واقعیت است که انتقاد کردن از عمل کردن آسان‌تر است چرا که دیدن عیب‌های طرف مقابل راحت است اما درک دشواری‌ها و نگرانی‌های او، مشکل است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنان‌شان به ترسیم صریح خطوط قرمز هسته‌ای پرداختند. ایشان به عنوان اولین خط قرمز گفتند: ما برخلاف اصرار آمریکایی‌ها محدودیت‌های بلندمدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول نداریم و مقدار سال‌های مورد قبول محدودیت را به آنها گفته‌ایم. رهبر انقلاب ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت ‌و ساز حتی در زمان محدودیت را دومین خط قرمز ایران اعلام کردند و افزودند: آنها می‌گویند در مدت ۱۲ سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.
رهبر انقلاب در توضیح سومین خط قرمز هسته‌ای تاکید کردند: تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره آمریکا و چه دولت آمریکا باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه بحث درباره خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای افزودند: لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود. اجرائیات لغو تحریم‌ها باید با اجرائیات تعهدات ایران متناظر باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تاکید کردند: ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفیم چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست بنابراین ما به آن بدبین هستیم.
رهبر انقلاب مخالفت قاطع با «بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس و جو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی» را از دیگر خطوط قرمز هسته‌ای اعلام کردند. رهبر انقلاب به صراحت تاکید کردند: در ایران، همه از جمله بنده، دولت، مجلس، دستگاه قضایی، دستگاه‌های امنیتی و نظامی و همه نهادها خواهان توافق خوب هسته‌ای هستیم توافقی که عزتمندانه، منصفانه و مطابق با مصالح و منافع ایران، تدوین شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها