شناسه خبر : 18929 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره دردسرهای عزت‌الله ضرغامی

ماجراهای تازه رئیس جام‌جم

هرچند ضرغامی ضمن عذرخواهی از مردم بختیاری اعلام کرد هرگز گناه فیلمسازان را نخواهد بخشید اما این رویه را در مواجهه با دولت به کار نگرفت و تازه در مقام مدعی ظاهر شده و از شورای نظارت بر صداوسیما خواست تا مشخص کند حق انتخاب مجری با کیست.

معصومه ستوده
جام‌جم این روزها به نقطه ثقل انتقادات تبدیل شده است. یک سو حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور؛ عزت‌الله ضرغامی ریاست سازمان صداوسیما را به درخواست‌های غیرمعقول از دولت و گرفتن بودجه‌ای در حد بودجه سالانه متهم کرد و از سوی دیگر اعتراض مردم بختیاری به پخش سریال سرزمین کهن آنقدر بالا گرفت که ضرغامی مجبور شد ضمن حضور در مسجد جامع مسجد سلیمان با لباس محلی، رسماً از مردم قوم بختیاری عذر‌خواهی کند و گناه این کار را به گردن فیلمسازان بیندازد تا خود را تبرئه کند.

داستان یک گفت‌وگو
هرچند ضرغامی ضمن عذرخواهی از مردم بختیاری اعلام کرد هرگز گناه فیلمسازان را نخواهد بخشید اما این رویه را در مواجهه با دولت به کار نگرفت و تازه در مقام مدعی ظاهر شده و از شورای نظارت بر صداوسیما خواست تا مشخص کند حق انتخاب مجری با کیست. اختلاف دولت با صداوسیما در آن شب برفی، شعله‌ور شد. زمانی که بارش برف زندگی مردم را در شهر تهران با دشواری مواجه کرده بود، خبر حضور رئیس دولت در صداوسیما در تاریخ 16 بهمن‌ماه بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. با وجود این بسیاری از بینندگان برای مطلع شدن از سخنان رئیس‌جمهوری منتظر ماندند اما انتظار آنها با تیتراژ سریال عصر پاییزی گره خورد و تنها یک زیر‌نویس به بینندگان وعده داد که به محض دریافت تصاویر از نهاد ریاست‌جمهوری، سریال عصر پاییزی قطع خواهد شد.
همان زمانی که صداوسیما گناه تاخیر در پخش برنامه را به گردن پاستور می‌انداخت در درون نهاد ریاست‌جمهوری غوغایی به پا شده بود. اختلاف نظر دولت با ضرغامی بر سر انتخاب مجری موجب شد که برنامه با تاخیر آغاز شود و همین اختلافات رابطه دولت با جام‌جم را وارد فاز جدیدی کرد. پیشتر نیز انتقاداتی به ضرغامی در مورد کوچک جلوه دادن دستاوردهای دولت وارد شده بود؛ زمانی که در بامداد سوم آذر‌ماه نشست دیپلمات‌های ایرانی با قدرت‌های خارجی به نتیجه رسید و کشورهای مذکور حق ایران را برای غنی‌سازی به رسمیت شناختند صداوسیمای جمهوری اسلامی در حال پخش برنامه ورزش صبحگاهی بود و در برابر بمب خبری که جهان را به صدا در آورده بود، روزه سکوت گرفته بود. اقدام ضرغامی در تاخیر 90 دقیقه‌ای در پخش مصاحبه زنده رئیس‌جمهوری و به قولی آنتن ندادن به رئیس دولت موجب شد تا حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری و نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما، این کار را محصول مدیریت مستقیم ضرغامی بداند و ضمن انتقاد از رسانه ملی؛ شورای نظارت بر این سازمان را گعده‌ای علیه رئیس‌جمهور بداند که وظیفه دارد از صداوسیما در برابر قوای دیگر دفاع کند!

انتقاداتی سابقه‌دار
در چند ماه اخیر این اولین بار نبود که ضرغامی مورد انتقاد قرار گرفته بود. درست همان روزی که علی مطهری در آستانه روز 9 دی ضمن سخنرانی در مجلس خواستار محاکمه محمود احمدی‌نژاد و رفع حصر شد، برنامه 20:30 در اقدامی بدیع ضمن پوشش گزینشی سخنان علی مطهری از ضرب‌المثل «گیرم پدر تو بود فاضل» استفاده کرد و همین اقدام موجب شد که ضرغامی از مجلس تذکر گرفته و حتی برخی از نمایندگان خواستار استعفای وی از مقامش شوند. نمایندگان در تذکر خود اعلام کردند مدیریت امور از دست ضرغامی خارج شده و وی نمی‌داند در جام‌جم چه می‌گذرد. محمد‌ باقری‌بنابی نماینده بناب در گفت‌وگو با خانه ملت، اقدام صداوسیما در زیر سوال بردن جایگاه خانوادگی علی مطهری را خیانت به مجلس و در راستای اقدامات بی‌بی‌سی فارسی دانست و با بیان اینکه پیمانه اشتباهات ضرغامی پر شده تنها راهکار را استعفای ضرغامی اعلام و تصریح کرد: متاسفانه ضرغامی در تدوین و اجرای سیاست‌های صداوسیما به سیم آخر زده و در این میان دوست و دشمن را با هم اشتباه گرفته است. البته مطهری و ضرغامی بارها رو در روی هم قرار گرفته بودند و به همین دلیل بسیاری این اقدام صداوسیما را نوعی انتقام‌جویی ارزیابی کردند. این مواجهه به گونه‌ای بود که مطهری، ضرغامی را متهم کرد که می‌خواهد بار دیگر حوادث 88 را نبش قبر کرده و به تنور اختلافات بدمد، به خصوص اینکه مدیر 54ساله ساختمان شیشه‌ای مدعی شده بود به معترضان نتایج انتخابات پیشنهاد شده بود تا ضمن حضور در تلویزیون سخنان خود را مطرح کنند اما آنها خودشان استقبال نکردند و همین اظهار‌نظر کافی بود تا فرزند ایدئولوگ جمهوری اسلامی در مقام پاسخ برآید و بگوید آنها هیچ‌گاه برنامه ضبط‌شده را در راستای سیاست‌های خود ندانسته و خواستار حضور در برنامه پخش زنده بودند و اگر این فرصت به آنها داده می‌شد اتفاقات بعدی رخ نمی‌داد.

پایانی بر دوره ریاست
ضرغامی چند ماه مانده به پایان دوره ریاستش، روزهای پر از استرسی را تحمل می‌کند همچنان که پنج سال پیش چنین شرایطی را تجربه کرده بود. در آن مقطع زمانی دوره ریاست او بر جام‌جم با شرط و شروط تمدید شد و بسیاری پوشش خبری انتخابات ریاست‌جمهوری را عامل این تردید اعلام کردند. با این حال منتقدان تنها راه امیدشان این است که این چند ماه نیز به سرعت سپری شود تا رسانه‌ای که باید رویکرد ملی داشته باشد رئیسی هماهنگ با سیاست‌های کلان کشور را در راس خود مشاهده کنند. اما هنوز معلوم نیست چه کسی بر صندلی جام‌جم تکیه خواهد زد؟ ضرغامی در دوران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش کرد اعتماد مردم را اندکی ترمیم کند. دعوت از جواد اطاعت، ابراهیم اصغر‌زاده و کواکبیان در قالب مناظره‌های دیروز، امروز، فردا را می‌توان گامی در این راستا ارزیابی کرد البته وی در دورانی که بخشی از مردم دیگر تلویزیون نگاه نمی‌کردند با اعتماد به نفس کامل اعلام کرد تعداد مخاطبان ما بعد از انتخابات نه‌تنها کاهش نداشته بلکه افزایش یافته است. ضرغامی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر به دلیل در پیش گرفتن نگاه مضیق و تک‌بعدی؛ مورد انتقاد کاندیداهای راست و چپ قرار گرفت همچنان که حسن روحانی در مناظره‌های هشت‌نفره که به ابتکار صداوسیما در راستای جلوگیری از تکرار حوادث 88 پیش‌بینی شده بود، گفت‌: بداخلاقی‌ها از مناظره تلویزیونی شروع شد و همان زمان باید جلوی آن می‌ایستادید و مقصر این امر صداوسیماست که در مقابل تهمت زدن‌ها و دروغگویی‌ها کاری نکرد تا امروز این قضیه ادامه پیدا کند. شاید می‌ترسیدند اگر این دروغ‌ها بر‌ملا شود کاندیدای مورد نظرشان در انتخابات شکست بخورد.

سخن آخر
هنوز مشخص نیست که مقصد آینده عزت‌الله ضرغامی که مهندسی عمران خود را از دانشگاه پلی‌تکنیک و کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت دریافت کرده، بعد از جام‌جم کجا خواهد بود. این مساله که او پستی بالاتر دریافت خواهد کرد بعید به نظر می‌رسد پست ریاست سازمان صداوسیما بالاترین پستی باشد که وی در زندگی خود تجربه می‌کند. با این وجود نگرانی گسترده‌ای در بین فعالان عرصه سیاست وجود دارد که پس از ضرغامی که معاونت امور سینمایی و امور مجلس و استان‌های صداوسیما در زمان لاریجانی را تجربه کرده، چه کسی می‌خواهد این تشکیلات گسترده را اداره کند. این سوال همچنان به عنوان یک سوال اساسی باقی می‌ماند اگر مدیر این سازمان عوض شود این رسانه ملی‌تر خواهد شد یا خیر. اگر فرد دیگری در راس سازمان قرار گیرد باز هم صداوسیما از انقلاب مردمی اوکراین به بدی یاد خواهد کرد و یانوکویچ فراری را به عنوان رئیس‌جمهور قانونی اوکراین دانسته و از تیموشنکو با عنوان «سرکرده مخالفان غرب‌گرا» نام می‌برد! به هر حال فرصت اندکی لازم است تا مشخص شود که سیاست‌های اعمالی در داخل سازمان صداوسیما چقدر از نظر مدیری که در سال 1338 در دزفول چشم به جهان گشوده، تاثیر پذیرفته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها