شناسه خبر : 18596 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با سرپرست موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان درباره دانشگاه احمدی‌نژاد

فکر می‌کردیم شوخی است

دانشگاه محمود احمدی‌نژاد و یارانش هر بار حاشیه جدیدی را تجربه می‌کند. این بار مشخص شده نام دانشگاه آنها یعنی «ایرانیان» پیشتر برای یک موسسه آموزش عالی دیگر ثبت شده و استفاده از آن غیرقانونی است. گفت‌وگو با سرپرست موسسه ایرانیان را در ادامه می‌خوانید.
برای شروع خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه سمتی در موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان دارید؟
بیژن عرب‌یزدی هستم. دارای مدرک دکترای الکترونیک از دانشگاه صنعتی مسکو. عضو سابق هیات علمی دانشگاه امام حسین‌(ع) و مدرس دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف. در بخش خصوصی در زمینه امنیت شبکه مشغول فعالیت هستم و هم‌اکنون نیز سرپرستی موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان را بر عهده دارم.

ایرانیان چگونه تشکیل شد؟
ما در سال 1380 برای اولین بار طرح تاسیس دانشگاه الکترونیکی (مجازی) را به شورای گسترش وزارت علوم ارائه دادیم. در ابتدا یک هسته اولیه سه‌نفره از دوستان تشکیل شد و سپس هیات موسس رسماً شکل گرفت. در آن زمان هیچ رشته و دانشگاه الکترونیکی‌ای تاسیس نشده بود و تنها اینترنت DialUp آن هم به‌صورت بسیار محدود وجود داشت. طرح مورد استقبال قرار گرفت و تصویب شد. ما هفت نفر هیات موسس معرفی کردیم و حدود یک سال طول کشید تا هیات موسس ما گزینش و پذیرش شدند. وقتی گزینش به پایان رسید، درخواست راه‌اندازی دانشگاه در شورای گسترش مطرح شد. ابتدا نام آن که «موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی الکترونیکی ایرانیان» بود در جلسه 20/7/81 شورای گسترش به تصویب رسید و سپس موافقت با ایجاد موسسه صورت گرفت. بعد از آن در سال 1392، مجدداً موافقت قطعی دیگری دریافت شد تا رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر (گرایش فناوری اطلاعات) راه‌اندازی شود. چند ماه بعد هم با راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات) موافقت به عمل آمد.

چرا در فاصله سال 1381 تا 1392 دانشگاه راه‌اندازی نشد؟
دو مساله باعث تاخیر در راه‌اندازی شد. نخست اینکه آیین‌نامه‌های آموزش مجازی خیلی روتین و مشخص نبود. دوم اینکه زیرساخت خیلی قوی می‌بایست ایجاد می‌شد که در این مدت امر فوق محقق شد. ما الان سایت قدرتمندی داریم که با فیبر نوری به مرکز مخابرات ترانزیت شهر تهران متصل است. از آنجا که ما آموزش مجازی انجام می‌دهیم، زیرساخت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در سال 1390 تصمیم به راه‌اندازی گرفتیم که مراحل اداری دو سال به طول انجامید و در تیرماه 1392 موافقت قطعی مجدداً دریافت شد.

چرا پیش‌‌ثبت‌نام انجام ندادید؟
این کار از نظر وزارت علوم ممنوع است. تنها ورودی موسسات آموزش عالی از قبیل ما، سازمان سنجش آموزش کشور است. رشته‌ها نیز باید به تصویب شورای گسترش برسند. خارج از این چارچوب، خروج از قانون است و غیر‌قابل قبول.

وضعیت پذیرش دانشجو به چه شکل است؟
در حال حاضر آماده پذیرش دانشجو هستیم و از مهرماه 240 نفر در مقطع کارشناسی و 40 نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش خواهیم کرد.

آیا نام موسسه «ایرانیان» انحصاری است؟
عنوان موسسات آموزش عالی از دو جزء تشکیل شده است. قسمت اول، نوع آن را مشخص می‌کند و قسمت دوم، نام آن است. نوع موسسه می‌تواند با مجوز شورای گسترش، از زمانی به زمان دیگر تغییر کند. مثلاً چنانچه یک موسسه آموزش عالی بتواند سه دانشکده مصوب تاسیس کند، آن موسسه می‌تواند به دانشگاه تبدیل شود. هر دانشکده باید حداقل سه گروه علمی و استاد و امکانات مورد نیاز را داشته باشد. اما نام منحصراً به یک موسسه اختصاص می‌یابد و برای موسسات دیگر قابل تکرار نیست. دلیل آن هم مشخص است: اگر نام‌ها یکسان باشد، داوطلبان کنکور در انتخاب رشته سردرگم می‌شوند.

اما الان موسسه دیگری به نام ایرانیان در حال آغاز فعالیت است.
ما بنا نداریم وارد این موضوع شویم چرا که فکر می‌کنیم جلوگیری از استفاده نام تکراری وظیفه ذاتی شورای گسترش آموزش عالی است. ابتدا فکر می‌کردیم این مساله در حد یک شوخی است. بعد موضوع را به وزارت علوم منعکس کردیم. این وزارت طبق مصوبات اجازه نمی‌دهد نام تکراری ایجاد شود و این را رسماً به ما ابلاغ کرده است.

برخی می‌گویند موسسه دوم، مراحل قانونی را طی نکرده است.
هر موسسه آموزش عالی برای ثبت قانونی و فعالیت، باید از مسیر شورای گسترش آموزش عالی عبور کند. اولین چیزی که این شورا بررسی می‌کند، نام است که قطعاً نمی‌تواند تکراری باشد. لذا اگر موسسه‌ای دارای نام تکراری است، احتمالاً مسیر اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی به درستی صورت نپذیرفته است. عنوان رسمی موسسات آموزش عالی نیاز به مصوبه شورای گسترش دارد و در بدو تصویب قطعاً تکراری بودن و تکراری نبودن آن بررسی می‌شود. چنانچه شورای گسترش آموزش عالی با عنوان مشخصی برای یک موسسه آموزش عالی موافقت کند، قاعدتاً می‌بایست در خصوص آن نام مشخصاً مجوزی کتبی از شورای مذکور صادر شده باشد. درست همان‌طور که ما چنین نامه‌ای داریم.

تاسیس یک دانشگاه با نام دانشگاه شما، برای شما مشکلی هم ایجاد کرده است؟
ما هر روز تعداد زیادی ای‌میل دریافت می‌کنیم که مخاطب واقعی آن ما نیستیم. برخی دنبال کار و اشتغال هستند. دیگرانی هم می‌پرسند مثلاً آن 16 میلیارد تومان کجاست که ما اطلاعی نداریم. مطالب توهین‌آمیز هم بوده است. برخی از این ای‌میل‌ها را به وزارت علوم فرستاده‌ایم تا در جریان امور باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها