شناسه خبر : 16397 لینک کوتاه

مهندس مسوول کنترل نیروگاه فوکوشیما پس از سونامی سال ۲۰۱۱ درگذشت

قهرمان گمنام

ماسائو آشیدا، مدیر پروژه تحت کنترل گرفتن نیروگاه اتمی فوکوشیما پس از سونامی سال ۲۰۱۱ ژاپن، نهم ماه جاری میلادی در بیمارستانی در توکیو درگذشت.

ترجمه‌::: ایما موسی‌زاده
ماسائو آشیدا، مدیر پروژه تحت کنترل گرفتن نیروگاه اتمی فوکوشیما پس از سونامی سال 2011 ژاپن، نهم ماه جاری میلادی در بیمارستانی در توکیو درگذشت. او که در هنگام مرگ 58 سال داشت بنا به گواهی بیمارستان و بیانیه شرکت Tokyo Electric Power مبتلا به سرطان مری شده بود که البته طبق بیانیه این شرکت، سرطانش ربطی به قرارگیری در معرض تشعشعات هسته‌ای در نیروگاه نداشت. آقای آشیدا هدایت کارگرانی را بر عهده داشت که پس از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه تاریخ ژاپن و سونامی متعاقب آن در 11 مارس 2011، برای اقدامات لازم جهت جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه رآکتورها که می‌توانست منجر به فاجعه‌ای اتمی در این کشور شود در نیروگاه باقی ماندند. حادثه نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن و آسیب دیدن آن در جریان سونامی، بزرگ‌ترین فاجعه اتمی جهان بعد از چرنوبیل محسوب می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتمی ژاپن در مصاحبه‌ای که بلافاصله پس از اعلام خبر فوت آشیدا صورت گرفت درباره او گفت: «من نمی‌توانم حتی تصور کنم اوضاع در آن زمان تا چه حد برای وی سخت بوده است. او مسوولی بود که باید تصمیم می‌گرفت چه کسانی به دلیل وخامت اوضاع باید نیروگاه را ترک کنند و چه کسانی برای تلاش جهت تحت کنترل گرفتن وضعیت در صحنه باقی بمانند و این تصمیمی بسیار مشکل است.» می‌توان گفت این پروژه تقریباً آخرین کار مهندس آشیدا در زمینه انرژی اتمی بود.
او از اول دسامبر سال2011، چند روز پس از آنکه به دلیل بیماری ناشناخته‌ای در بیمارستان بستری شد، از کار خود کناره گیری کرد. بیانیه رسمیTEPCO((Tokyo Electric Power Co. شرکت اپراتور نیروگاه اتمی فوکوشیما که آشیدا را در استخدام داشت، هشت روز بعد از این کناره‌گیری، بیماری او را سرطان اعلام کرد. او که متولد سال 1955میلادی بود پس از اخذ مدرک مهندسی انرژی اتمی از انستیتو تکنولوژی توکیو در سال 1979به شرکت TEPCO پیوست و از سال 2010 به سمت ریاست نیروگاه اتمی فوکوشیما منصوب شد. زمان وقوع تسونامی، تنها 9 ماه از ریاست او بر نیروگاه می‌گذشت. او البته برای عدم ساخت دیوار حائلی به منظور جلوگیری از صدمه امواج به رآکتورهای نیروگاه در زمان ریاستش، توسط عده‌ای مقصر قلمداد شد. غفلتی که او نیز بابت آن از مردم عذرخواهی کرد و اظهار داشت به هیچ وجه نمی‌توانسته تصور امواجی با ارتفاع 42‌فوتی تسونامی را داشته باشد. آشیدا در طول بحران اما توان مدیریتی بالایی از خود بروز داد و حتی در مقطعی دستورات مستقیم نخست‌وزیر در مورد توقف پمپ کردن آب دریا به داخل رآکتور (که تنها راه باقی‌مانده برای خنک کردن رآکتورها محسوب می‌شد) را نادیده گرفت و با مسوولیت خود به این کار ادامه داد، هرچند بعدها دفتر نخست‌وزیر چنین دستوری را تکذیب و ارسال آن را ناشی از درک اشتباه مسوولان TEPCO قلمداد کرد.
او همچنین رهبری ماموریتی برای پمپ آب به داخل رآکتور دیگری را بر عهده گرفت که بعدها به ماموریت مرگ معروف شد و طی آن آشیدا و بعضی مهندسان باسابقه از نزدیک اقدام به پمپ آب به داخل رآکتورها کردند و پس از اینکه مقامات خبر دادند ذوب هسته رآکتور آغاز شده، وی همکارانش را مجبور به ترک محل و رفتن به پناهگاه کرد اما خود در محل باقی ماند تا به عملیات ادامه دهد. آقای آشیدا جایزه‌ای برای تلاش در جهت حداقل کردن خسارات این فاجعه از طرف دولت ژاپن دریافت کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها