شناسه خبر : 13932 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش‌نویس لایحه احزاب در انتظار تایید کمیته سه‌جانبه

زیباکلام: سکوت اصلاح‌طلبان جایز نیست

هفته گذشته و در ادامه تلاش دولت برای تدوین لایحه جدید فعالیت احزاب یک مقام مسوول وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از نهایی شدن متن پیش‌نویس این لایحه برای ارائه به کمیته سه‌جانبه احزاب، دولت و مجلس خبر داد.

پدرام سهرابلو
هفته گذشته و در ادامه تلاش دولت برای تدوین لایحه جدید فعالیت احزاب یک مقام مسوول وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از نهایی شدن متن پیش‌نویس این لایحه برای ارائه به کمیته سه‌جانبه احزاب، دولت و مجلس خبر داد. اصغر افتخاری رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در این رابطه گفت سخنگو و قائم‌مقام این وزارتخانه به دنبال برگزاری جلسه مشترکی با کمیته‌های سه‌گانه است تا این لایحه پس از نهایی شدن و طی مسیر قانونی برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. افتخاری در خصوص بررسی موضوع خانه احزاب در وزارت کشور نیز گفت قرار است یک ماه پس از تقدیم لایحه قانون احزاب به وزیر کشور پیشنهادهای کاربردی و راهگشا در خصوص خانه احزاب آماده شود. به گفته رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور تاکنون سه پیشنهاد در این زمینه طراحی شده است اما زمانی که لایحه قانون احزاب نهایی شود، پیشنهادها درباره خانه احزاب به بحث گذاشته شده و نهایی می‌شود.

اصلاح‌طلبان و شکار اصولگرایان منتقد؟
موسی قربانی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره ادعاهای مطرح‌شده پیرامون احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات آینده مجلس گفت «اصلاح‌طلبان درباره آقای ناطق اشتباه می‌کنند، چرا که فکر می‌کنند هر کسی که به اصولگرایی انتقاد یا اعتراضی دارد باید سریع او را شکار کنند». به نظر می‌آید علت همگرایی اصلاح‌طلبان با برخی شخصیت‌های اصولگرا به مواردی چون رسیدن به تحلیل مشترک درباره وضعیت کشور و سوءعملکرد دولت گذشته، مرتفع شدن برخی سوءتفاهم‌ها و صد‌البته عملکرد ناصواب تندروهای اصولگرا بازمی‌گردد که بنا را بر دفع حداکثری گذاشته و تیغ حذف از غلاف بیرون کشیده‌اند. با این حال این روحانی اصولگرا در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» ضمن اشاره به اینکه شاید آقای ناطق‌نوری معترض و منتقد اصولگرایان باشد تاکید کرد او به طور حتم و یقین «در سبد اصلاح‌طلبان قرار نخواهد گرفت». در همین رابطه آقای مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم به خبرنگاران گفته به رغم عدم اجابت دعوت تشکل متبوعش برای حضور آقای ناطق‌نوری در جلسات شورای مرکزی اما جامعه روحانیت تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت ایشان در انتخابات مجلس به کار خواهد بست. به نظر می‌رسد بخشی از اصولگرایان مصمم هستند تا از نزدیک شدن اصلاح‌طلبان به ناطق‌نوری جلوگیری کنند، چنان که موسی قربانی درباره سخنان قدرت‌الله علیخانی از مشاوران آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و نماینده پیشین مردم قزوین در مجلس که گفته است آقای ناطق‌نوری اصولگرای اصلاح‌طلب است، نیز به کنایه می‌گوید «آقای علیخانی کسی است که می‌گفت اگر آقای هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری رای نیاورد من از نمایندگی مجلس استعفا خواهم کرد؛ بعدها دیدیدم که پس از انتخابات و عدم پیروزی آقای هاشمی او از نمایندگی هم استعفا نداد». اما به ظاهر موضوع فقط به ناطق‌نوری منحصر نمی‌شود تا آنجا که نماینده پیشین قائنات در پاسخ به سوالی درباره تمایل و گرایش علی لاریجانی به دولت و اصلاح‌طلبان چنین اظهار می‌دارد که آقای لاریجانی منطقی دارد و می‌گوید باید چتر خود را طوری بگسترانیم که هیچ‌کس از دایره نظام بیرون نماند و همه افراد نظام را که درون حاکمیت هستند زیر چتر خود بگیریم. این منطق در جاهایی مثبت بوده اما برخی را هم به موضع‌گیری در قبال آقای لاریجانی کشانده است حال آنکه این مشی آقای لاریجانی نه فقط از جهت شخصی برای او هیچ سودی نداشته بلکه رئیس مجلس با این منطق و رفتار حمایت برخی اشخاص را نیز از دست داده است در صورتی که هدف او از چنین مشی و سیاستی صرفاً جلوگیری از ریزش‌هاست.

جبهه ایستادگی و پیروی از نظرات محسن رضایی
ابوالقاسم رئوفیان، عضو جبهه ایستادگی درباره فعالیت‌های این تشکل پیرامون انتخابات مجلس دهم به خبرگزاری میزان گفت «جبهه ایستادگی در حال حاضر جلسات مستمری را با حضور اعضای شورای مرکزی درباره بررسی مسائل روز کشور و همچنین انتخابات مجلس دهم برگزار می‌کند». او همچنین خبر داد این جبهه سیاسی «پس از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در موقعیت مناسب و مقتضی همایشی را با حضور اعضای شورای مرکزی و دفاتر استانی» در سراسر کشور برگزار خواهد کرد تا برنامه‌ها و مواضع خود را نسبت به انتخابات مجلس دهم برای مردم و تشکل‌های زیرمجموعه جبهه تشریح کند. دبیر کل حزب ایران‌زمین که مجموعه سیاسی تحت هدایت او یکی از اعضای جبهه ایستادگی محسوب می‌شود همچنین در پاسخ به سوالی درباره روند همکاری این تشکل با محسن رضایی در انتخابات مجلس دهم نیز خاطرنشان کرد این جبهه از ابتدای شروع به کار از نظرات محسن رضایی به عنوان یکی از حامیان اصلی جبهه ایستادگی در موارد مختلف از جمله انتخابات استفاده کرده است و این روند در انتخابات مجلس دهم نیز ادامه می‌یابد.

سکوت اصلاح‌طلبان جایز نیست
بر خلاف دیدگاه سعید حجاریان که بهترین استراتژی حال حاضر اصلاح‌طلبان را جریده‌روی و نظاره‌گری می‌داند، صادق زیباکلام می‌گوید «امروز سکوت و خانه‌نشینی به بهانه اینکه بگذاریم دولت کارش را انجام دهد، معنایی ندارد. اصلاح‌طلبان باید حضور فعالی داشته باشند و از هر جهت با دولت آقای روحانی همکاری کنند تا دولت بتواند آزادی مدنی را گسترش دهد». سعید حجاریان چندی پیش تلویحاً گفته بود به گمان او فعالیت تمام و کمال اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی موجب افزایش فشار بر دولت شده و رئیس‌جمهوری را از تحقق برنامه‌های خود دور می‌کند ضمن آنکه به نظر می‌رسد این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور است که نباید تمام تخم‌مرغ‌های اصلاح‌طلبان را در سبد دولت قرار داد بلکه بهتر آن است که با حفظ هویت و فاصله مطلوب با دولت اعتدالگرا سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبی را حفظ و تقویت کرد تا در بزنگاه‌های دیگر به کار گرفته شود. این در حالی است که صادق زیباکلام دولت و اصلاح‌طلبان را هم‌سرنوشت می‌بیند و از این رو قائل به اتحادی استراتژیک میان آنهاست لذا توصیه می‌کند «اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی حمایت و پشتیبانی کنند». این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تجمیع و هم‌افزایی نیروی اصلاح‌طلبان با دولت در راستای تقویت قانونگرایی را ضروری ارزیابی کرده و بر این باور است که اصلاح‌طلبان با مانع رد صلاحیت در انتخابات آتی مواجه خواهند شد فلذا باید هم‌صدا با رئیس‌جمهور ندای حاکمیت قانون سر دهند تا راه سخت موجود هموارتر شود.

از پیروزی اصلاح‌طلبان می‌ترسند
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید عملکرد دولت تدبیر و امید در بهبود فضای سیاسی واضح و مبرهن است و پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان نسبت به گذشته «قوی‌تر و منسجم‌تر» شده است. سعید لیلاز در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اشاره به آغاز دوباره بهبود‌خواهی در کشور پس از یک وقفه هشت‌ساله به آسیب‌شناسی روند اصلاحات و جریان‌های حامل آن پرداخته و اظهار می‌کند «بیشترین آسیب و چالشی که جریان اصلاحات را تهدید می‌کند، درونی نیست بلکه بیرونی است. به عبارتی من بیم دارم افزایش درآمدهای دولتی از یک سو منجر به از بین رفتن انضباط مالی از سوی دولت شود و از سوی دیگر، تلاش افراطیون و رادیکال‌ها برای تفرقه‌افکنی و برهم زدن اتحاد اصلاح‌طلبان روزی موثر واقع شود» چرا که به گفته این فعال سیاسی «برخی‌ها از پیروزی اصلاح‌طلبان می‌ترسند و آن را معادل مرگ خویش می‌دانند و برای همین از هر وسیله و حربه‌ای برای عدم حفظ انسجام اصلاح‌طلبان و تفرقه‌افکنی استفاده می‌کنند».

احمدی‌نژاد خواستار پیروزی اصولگرایان واقعی است
«احمدی‌نژاد از همه اصولگرایان خواسته است مجلس آینده واقعاً اصولگرا باشد و نمایندگان حقیقتاً پایبند به شعارهای اصولگرایی در عمل باشند، نه در شعار.» این را محمدجواد ابطحی عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا عنوان کرده و در عین حال این گمانه را مطرح ساخته که عملکرد دولت روحانی باعث افزایش محبوبیت احمدی‌نژاد شده اما او قصدی برای ورود به کارزار انتخابات ندارد. به گفته این نماینده اصولگرا «متاسفانه در مجلس فعلی خیلی‌ها ادعای اصولگرایی دارند اما اصولگرا نیستند بنابراین درخواست آقای احمدی‌نژاد تشکیل مجلس اصولگرای واقعی است». چند سال پیش دو تشکل عمده اصولگرا یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رایزنی و هم‌اندیشی با سایر جریان‌ها و شخصیت‌ها منشور اصولگرایی را تدوین و منتشر کردند. اصول چهارگانه‌ای که ارکان اصولگرایی را پایه می‌ریزند و با شاخص‌های متعددی تعریف و عملیاتی می‌شوند مشتمل بر اعتقاد و التزام به «اسلام، قانون اساسی، خط و سیره امام و رهبری» است. بدین سیاق اصولگرای واقعی آن شخص یا گروهی است که به اصول چهارگانه تعهد واقعی داشته باشد و مثلاً حکم رهبری را بدون «قهر و خانه‌نشینی» لازم‌الاتباع بداند، از این رو شاید احمدی‌نژاد هم به چنین تعریفی از اصولگرایی رسیده است که به گفته نماینده عضو جبهه پایداری دیگر قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را ندارد.

اصولگرایان سنتی به سمت وحدت می‌روند
به گفته ناصر ایمانی عضو سابق سردبیری روزنامه‌های کیهان و رسالت تفکر احمدی‌نژاد در جامعه مرده و جبهه پایداری نیز وزن زیادی در میان اصولگرایان ندارد و چنان نیست که مصباح‌یزدی هم بر آن سیطره کامل داشته باشد اما این جبهه می‌تواند برنامه اصولگرایان را برای وحدت انتخاباتی به هم بزند. این فعال اصولگرا در عین حال وحدت اصولگرایان را از نان شب واجب‌تر می‌داند چرا که اگر وضع به همین منوال پیش برود این جریان کرسی‌های خود را در مجلس شورای اسلامی از دست خواهد داد. از این رو تدوین سازوکاری جدید برای رسیدن به همگرایی ضرورت پیدا می‌کند هرچند به نظر این روزنامه‌نگار «نهایتاً جریان سنتی، روحانیت، مهندسین و تحول‌خواهان به سمت وحدت» حرکت می‌کنند.

اصلاح‌طلبی عامل جلوگیری از انحراف
سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با «ایسکانیوز» ضمن بیان این نکته که اصلاح‌طلبی به معنای «رعایت عدالت و مساوات» در بین مردم و تضمین مشارکت مردم در سرنوشت خویش است، به هشدار مکرر اصلاح‌طلبان نسبت به عواقب سوءمدیریت‌های گذشته و بروز مشکلاتی که امروز با آن دست به گریبانیم اشاره کرد و گفت متاسفانه به جای توجه به این تذکرات مشفقانه، اصلاح‌طلبان هدف برخورد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی قرار گرفتند و همین سبب شد تا فضا برای رشد جریان انحرافی مستعد شود، چرا که «اصلاح‌طلبی بخشی از هر حرکتی است که جریان را از انحراف دور می‌کند و اجازه نمی‌دهد که جریان از مسیر اصلی منحرف شود». این فعال سیاسی خاطرنشان کرد مردم درک خوبی از شرایط سیاسی دارند و می‌دانند منشاء مشکلات چیست و باید به «چه کسی، با چه نوع مدیریت و برنامه‌ای برای رفع مشکلات کشور» اعتماد کنند که نتایج انتخابات سال گذشته موید همین مطلب است. به گفته این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی «آشتی ملی و اصلاح رفتار غلط و افراطی گذشته» از ملزومات امروز برای حل مشکلات است و این حرف مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان است زیرا این دو جریان را نمی‌توان در دو شاخه مجزا قرار داد و از هم تفکیک کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها