شناسه خبر : 11568 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاه خارجی

مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا
برای مناقشه کریمه راه‌حل وجود دارد. می‌توان به کریمه خودمختاری بیشتر دارد. شاید رئیس‌جمهوری پوتین این نوع آشفتگی را دوست داشته باشد زیرا به نوعی همه را درگیر کرده است. خلاصه کلام تنها می‌توان گفت مساله مربوط به امتیازگیری است. راه‌حل کی‌یف این است که هم با روسیه و هم با اوکراین رابطه داشته باشد. آنچه از نظر من تراژدی است این است که پوتین وارد بازی بده بستان شده است و این کار نباید انجام می‌شد. روس‌ها تنها خود را بیش از پیش منزوی می‌کنند. آنچه برای روسیه به شیوه‌های متفاوت زیادی اتفاق افتاده نوعی بلای نفتی است. آنها ابداً هیچ اصلاحاتی انجام ندادند زیرا هنوز پول نفت را دارند. ممکن است قیمت نفت در نتیجه انقلاب نفت خام به شیوه‌های متفاوت پایین بیاید. منابع دیگری نیز وجود دارد. اوکراینی‌ها باید پای میز مذاکره باشند. شما نمی‌توانید آنچه را که برای چکسلواکی‌ها در مونیخ رخ داد بر سر آنها بیاورید.

زبیگنیو برژینسکی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در دولت جیمی کارتر
روی سخنم با رئیس‌جمهوری آمریکاست. به اوکراین برای عملیات نظامی در شهرهای این کشور تسلیحات بدهید. اوکراینی‌ها زمانی می‌جنگند که تصور کنند از سوی غرب کمک‌هایی دریافت می‌کنند. همین عملکرد تضمین‌کننده پیروزی برای اوکراینی‌هاست. تیم اوباما باید حمایت افکار عمومی را در این خصوص جلب کند. تیم اوباما در حرکت رو به جلوی خود در اعمال تحریم‌ها علیه نخبگان روسیه عاقلانه عمل کرده است اما در خصوص تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا برای توجیه اقدامات خود در حمایت از اوکراین ناتوان بوده است.

فرید زکریا، تحلیلگر سی‌ان‌ان و واشنگتن‌پست
کل واکنش‌ها به درگیری‌ها در اوکراین در یک جمله خلاصه می‌شود: تنش میان هنجارهای جهانی و منافع ملی. تنشی بزرگ در زندگی بین‌المللی قرن بیست و یکم. حمله روسیه به اوکراین اگرچه کشورهای دموکراتیک غربی را دست‌کم در محکومیت قاطع این اقدام متحد کرد، اما فراتر از آن می‌توان تنوع در پاسخ‌های دیگر کشورهای جهان به این اقدام را دید. هند که پرجمعیت‌ترین کشور دموکراتیک جهان است عمدتاً سکوت اختیار کرد. این کشور از حمایت از هرگونه تحریم علیه روسیه سر باز زد و مشاور امنیت ملی دولت آن گفت که روسیه در اوکراین منافعی مشروع دارد. واکنشی که می‌توان آن را تنها با این آمار توضیح داد: «از سال 2009 تا 2013، 38 درصد از صادرات تسلیحات روسیه به هند رفته است. هند بیشترین میزان واردات سلاح از روسیه را داشته است. صادرات سلاح روسیه به هند سه برابر بیشتر از صادرات 12‌درصدی سلاح به چین است.» حتی اسرائیل هم در زمینه اوکراین طرف آمریکا را نگرفته است. آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل تنها گفت: ما با آمریکایی‌ها و روس‌ها روابط خوب و مبتنی بر اعتماد داشته‌ایم و با هر دو طرف تجربه ما مثبت بوده است بنابراین من دلیلی نمی‌بینم که اسرائیل در این بحران درگیر شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها