شناسه خبر : 11257 لینک کوتاه

تا انتخابات

انتخابات زیر سایه هاشمی و مشایی

نگرانی قالیباف از تولید میلیتاریسم

کمتر از یک ماه مانده است تا یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، ۶۸۶ کاندیدای مطرح و غیر‌مطرح ثبت نام کرده‌اند و منتظرند تا امروز و فردا شورای نگهبان تکلیف حضورشان را مشخص کند.

نفیسه زارع‌کهن
کمتر از یک ماه مانده است تا یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود،686 کاندیدای مطرح و غیر‌مطرح ثبت نام کرده‌اند و منتظرند تا امروز و فردا شورای نگهبان تکلیف حضورشان را مشخص کند. برخی کاندیداها به نفع دیگری کنار رفته‌اند و برخی دیگر هنوز منتظر چینش نهایی مهره‌ها هستند. در این میان شورای نگهبان هم از کاندیداها برای بررسی تایید صلاحیت‌شان برنامه خواسته است ضمن اینکه احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی از گزارش کردن تخلفات بعضی از نامزدهای ریاست‌جمهوری مقابل وزارت کشور به شورای نگهبان خبر داده است. این در حالی است که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم با تاکید بر لزوم برخورد با افرادی که اقدامات تبلیغاتی پیش از موعد داشته‌اند، گفته است: باید با بعضی افراد که از مدت‌ها قبل، سفرهای تبلیغاتی علنی و نیمه‌علنی داشته‌اند، برخورد شود. کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم با گفتن اینکه امروز شاهد نوعی «خودشیفتگی» در بعضی افراد هستیم، توضیح داده که برخی خود را برای ورود به هر صحنه‌ای اصلح می‌دانند و پیش از آنکه ثبت‌نام کنند و صلاحیت آنها احراز شود، به تبلیغات زودهنگام و طرح شعارهای غیرواقع می‌پردازند. وزارت کشور هم شیوه‌نامه تبلیغاتی کاندیداها را تدوین کرده است و البته صدا و سیما هم برنامه خود برای هر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرده است. طبق آنچه سایت‌ها نوشتند بر اساس تصمیمات ستاد انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در صدا و سیما هر یک از نامزدها فرصت دارند 420 دقیقه از طریق تلویزیون و 216 دقیقه از طریق رادیو با مردم سخن بگویند. ستاد انتخابات صدا و سیما همچنین اعلام کرده مناظره‌های تلویزیونی نامزدها در صورتی که تعداد نامزدهای تایید صلاحیت‌شده به پنج نفر برسد به صورت انفرادی در تلویزیون خواهد بود، اما اگر تعداد نامزدهای تایید صلاحیت‌شده به بیش از پنج نفر برسد این مناظره‌ها به صورت جمعی و با حضور مجری برگزار خواهد شد.

اصلاح‌طلبان
شنبه هفته پیش و درست در ساعات پایانی ثبت‌نام‌ها، چشم‌های بسیاری به در وزارت کشور خیره مانده بود تا سید‌محمد خاتمی و یا هاشمی‌رفسنجانی وارد ساختمان میدان فاطمی شوند اما هرچه ساعت جلوتر می‌رفت خبری نبود که نبود، از یک سو خبر رسید که چند دانشجویی که مقابل دفتر خاتمی رفته بودند تا از وی برای حضور در عرصه انتخابات دعوت کنند متفرق شده‌اند و از طرف دیگر هاشمی هم در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. اما ساعت17:44 دقیقه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد وزارت کشور شد. به گفته دختر هاشمی‌رفسنجانی و قدرت‌الله علیخانی که در لحظه تصمیم‌گیری در کنار رئیس مجمع تشخیص بوده‌اند هاشمی در پی تماس تلفنی که با وی انجام شد راهی وزارت کشور شد اگرچه روزنامه کیهان این تماس تلفنی را تکذیب کرد اما منبعی برای آن ذکر نکرد. به هر روی چنین بود که خیلی از کاندیداهای اصلاح‌طلب ثبت نام کرده در همان ساعات اولیه به نفع هاشمی‌رفسنجانی اعلام انصراف کردند از محمد شریعتمداری گرفته تا مسعود پزشکیان، جواد اطاعت و‌... هرچند که گفتند تا زمان اعلام نتایج شورای نگهبان صبر خواهند کرد. اما این تنها اتفاق پس از ثبت نام آیت‌الله نبود که واکنش‌های منفی مخالفان هم آغاز شد و فردای آن خبر رسید150 نماینده به حضور وی اعتراض کرده‌اند اما بر اساس آنچه انتخاب نوشت بسیاری از نمایندگان نسبت به جعل امضا علیه هاشمی اعتراض کردند و گفتند گردآورندگان نامه در اقدامی خلاف اخلاق، بدون اطلاع آنها نام‌شان را در این نامه گنجانده‌اند. این گونه بود که هفته پیش پس از ثبت نام هاشمی جلسه شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با حضور سید‌محمد خاتمی تشکیل شد و این شورا ضمن ابراز خوشوقتی فراوان از ورود هاشمی‌رفسنجانی به عرصه انتخابات، این اقدام فداکارانه را فرصتی ملی و فراجناحی دانسته و آمادگی شخصیت‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب را در حمایت همه‌جانبه از وی اعلام کرد. در همین حال اسحاق جهانگیری هم که اعلام کرده بود می‌خواهد کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود اما نشد طی حکمی از سوی هاشمی به عنوان رئیس ستاد وی انتخاب شد.

یاران حلقه احمدی‌نژاد
درست در همان لحظه‌ای که هاشمی‌رفسنجانی و همراهانش در میان موج استقبال مردمی از در اصلی وزارت کشور وارد ساختمان فاطمی شدند، از در پشتی هم مردی که تا پیش از آن بسیاری حضورش در انتخابات را حدس زده بودند دست در دست محمود احمدی‌نژاد وارد وزارت کشور شد و این‌چنین بود که اسفندیار رحیم‌مشایی که مدام دستش را به نشانه پیروزی بالا می‌برد با همراهی رئیس دولت و بسیاری از افراد کابینه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد و البته بیشتر از آنکه رحیم‌مشایی بخواهد سخن بگوید احمدی‌نژاد بود که مدام از وی تعریف کرد و گفت که احمدی‌نژاد مشایی و مشایی احمدی‌نژاد است. احمدی‌نژاد گفت که: سه روز روزه و چهار هزار صلوات نذر کرده‌ام و امروز به اینجا آمدم!! احمدی‌نژاد که می‌دید خبرنگاران از مشایی می‌پرسند همراهی رئیس‌جمهور با یک کاندیدا خلاف قانون است در کنار گوش مشایی گفت بگو من در مرخصی هستم! استدلالی که بسیاری آن را رد کرده و غیر‌منطقی خواندند و اینindex:3|width:200|height:|align:left گونه بود که کیهان به مرخصی گرفتن احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و نوشت: «احمدی‌نژاد ظرف 8،7 ماه گذشته، با بهانه و بی‌بهانه مشغول تبلیغات غیرقانونی به نفع مشایی در همایش‌ها و سفرهاست و به نظر می‌رسد که آقای احمدی‌نژاد نه فقط دیروز را مرخصی گرفته باشند بلکه 8،7 ماه است که به مرخصی رفته و البته یادشان هم رفته که مسوولیت‌های قانونی دارند.» بعد از این رویداد بسیاری به این امر اعتراض کردند. به طور نمونه احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس در جلسه یکشنبه مجلس رفتار رئیس‌جمهور در وزارت کشور را بدعت خواند و گفت: دیروز آقای رئیس‌جمهور بر‌خلاف سوگند خود مثل پادشاهان مستبد برای خود جانشین تعیین کرد و همه قوه مجریه را برای یک فرد خرج کرد... اگر مجلس در قبال این بدعت موضع‌گیری نکند و جنابعالی که سخنگوی رسمی مجلس هستید و در مقام ریاست مجلس در ابتدای نطق‌تان اگر در خصوص این بدعت‌گذاری‌ها موضع‌گیری نکنید در تاریخ ایران بد تلقی می‌شود.
همزمان رسانه‌ها خبر دادند با ثبت‌نام مشایی در انتخابات یازدهم، ستاد حامیان مشایی با عنوان «ستاد روشنایی» نیز اعلام موجودیت کرد.

اصولگرایان
هفته پیش اما در خانه اصولگرایان همه چیز با ورود سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کمی پیچیده شد و به نظر رسید که قرار است کاندیدای نهایی این طیف سعید جلیلی باشد چرا که بسیاری از احتمال کناره‌گیری دیگر کاندیداها به نفع وی خبر دادند. چنین بود که علی‌اکبر ولایتی که شعار خود را دولت متمم مطرح کرده، اعلام کرد: «در صورت حمایت جامعتین از سعید جلیلی، ائتلاف پیشرفت از وی حمایت خواهد کرد.»
و این تنها ولایتی نبود که حداد‌عادل هم از چنین احتمالی خبر داد. با این وجود اما در میان اصولگرایان هم هستند کسانی که هنوز می‌خواهند مسیر را تا انتها ادامه دهند و وارد عرصه رقابت شوند مثل محمدباقر قالیباف شهردار تهران که طی هفته گذشته بیشتر از آنکه بخواهد از دولت و عملکردش انتقاد کند و برنامه ارائه بدهد نوک پیکان انتقادات خود را به سوی هاشمی تغییر جهت داد. سردار قالیباف در سخنرانی آخر هفته خود از تولید میلیتاریسم در کشور انتقاد کرد و گفت: رئیس‌جمهوری که هشت سال رئیس‌جمهور بوده است به قدرت برگردد؟ این به میلیتاریسم بیشتر شبیه است تا به دموکراسی. سوال من از آقای رفسنجانی این است که شما 16 سال با قدرت و هماهنگی کامل و بدون اینکه در سر راه شما تنشی وجود داشته باشد و یا کسی قدرت مقابله و حتی انتقاد از شما را داشته باشد در قدرت بودید. هشت سال در راس قوه مجریه و هشت سال هم رئیس مجلس بودید. از دید من همه دولت در دست ایشان بود -‌چرا که جنگ دست ایشان بود و امام (ره) از ایشان حمایت می‌کردند- دولت آن زمان هم پارلمانی و نخست‌وزیری بود و مجلس وزرا و کابینه را تعیین می‌کرد و در راس مجلس نیز آقای هاشمی حضور داشت... هشت سال بعد هم ایشان رئیس‌جمهور بوده است و مقام معظم رهبری تمام‌قد از ایشان حمایت می‌کردند به گونه‌ای که حمایت‌های معظم له از آقای هاشمی در آن زمان تاریخی است. برگردید و نشریات آن زمان را مشاهده کنید تا مشخص شود سخنانی که مقام معظم رهبری برای آقای هاشمی بیان کرده‌اند، حتماً برای آقای احمدی‌نژاد نگفته‌اند. آن جمله‌ای که آقا فرمودند هیچ کس برای من مثل هاشمی نمی‌شود را به یاد داریم. اما با همه این حمایت‌ها و هماهنگی‌ها خروجی اجتماعی و فرهنگی که دوران آقای هاشمی داشت چه بوده است؟.. ورود آقای رفسنجانی به آن معنی است که کشور را حداقل در یک دوره چهار‌ساله دیگر وارد تنش‌های سخت و دو‌قطبی کرده و مردم مستضعف و محروم را مستضعف‌تر و محروم‌تر کنیم. این مساله چه آورده دیگری برای کشور دارد؟ آقای رفسنجانی در مناظرات باید به مردم پاسخ دهند که ایشان بعد از این مدت چه کردند؟... هنوز این سوال برای من باقی مانده است که دولت اصلاحاتی که جامعه مدنی را دنبال می‌کرده و به دنبال توسعه سیاسی بوده است با کدام منطق باید تلاش کند که بعد از چهار سال، رئیس‌جمهوری که هشت سال رئیس‌جمهور بوده است به قدرت برگردد؟ این به میلیتاریسم بیشتر شبیه است تا به دموکراسی؛ این موضوع به اردوگاه روسیه بیشتر شبیه است تا اردوگاه غربی و هدفی که آنها دنبال می‌کنند. این روزها بخش تندرو اصولگرایان نیز بسیار سردرگم به نظر می‌رسد، از سویی خبر از انشعاب این تشکل در برخی از شهرستان‌ها منتشر شده است از سوی دیگر حضور جلیلی موقعیت نامزدهای این جریان را سست کرده است. با این حال الیاس نادران سخنگوی ستاد علیرضا زاکانی اعلام کرد زاکانی به نفع هیچ کس کنار نمی‌رود و البته باقری‌لنکرانی از جبهه پایداری هم که به نظر می‌رسد در برابر جلیلی قرار گرفته، گفت مصباح‌یزدی به وی گفته است به فعالیت‌های انتخاباتی‌اش ادامه بدهد و به نوشته سایت خبری نسیم او در جمع طلاب اصفهان گفت: «علامه مصباح به من گفتند با آمدن جلیلی اتفاق جدیدی نیفتاده است و شما به تبلیغ گفتمان خود ادامه دهید.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها