شناسه خبر : 21899 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عربستان و چند کشور عربی دیگر کلیه روابط خود با قطر را قطع کردند

دعوای شیخ‌نشینان

عربستان و چند کشور عربی دیگر نظیر بحرین، مصر، امارات متحده عربی، لیبی و مالاوی روز دوشنبه اعلام کردند تمامی روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع می‌کنند.

دعوای شیخ‌نشینان

عربستان و چند کشور عربی دیگر نظیر بحرین، مصر، امارات متحده عربی، لیبی و مالاوی روز دوشنبه اعلام کردند تمامی روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع می‌کنند. به گفته مقامات عربستانی این اقدام به بهانه حمایت از تروریسم و رابطه با ایران انجام گرفته است. پس از اینکه عربستان، بحرین، امارات و مصر در بیانیه‌هایی اعلام کردند سفرهای دریایی و هوایی خود از مبدا و به مقصد قطر را لغو خواهند کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. عربستان سعودی همچنین مرز خود با این کشور همسایه را بست تا تنها مرز زمینی قطر مسدود شده و این کشور عملاً به یک جزیره تبدیل شود. قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به حساب می‌آید و اهمیتی استراتژیک دارد. این کشور که بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع دنیاست یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های ثروت ملی دنیا را در اختیار دارد. این کشور همچنین مقر پایگاه کنتکام، فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه است. 

عربستان سعودی با اعلام خبر قطع روابط دیپلماتیک اظهار داشته این تصمیم را در راستای حفظ منافع ملی خود اتخاذ کرده است. بنا به اعلام دولت عربستان قطع روابط با قطر برای حفاظت از «تروریسم و افراط‌گرایی» لازم بوده است. در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی عربستان منتشر شده است دولت قطر به حمایت از اخوان‌المسلمین، داعش و القاعده متهم شده است. ریاض همچنین دوحه را به پشتیبانی از شورشیان تحت حمایت ایران در شرق عربستان و در بحرین متهم کرده است. وزارت خارجه پاکستان در واکنش به تصمیم کشورها در قطع روابط با قطر اعلام کرد اسلام‌آباد برنامه‌ای برای قطع رابطه با دوحه ندارد. اما برخلاف این کشورها، عراق خواستار ارتقای روابط خود با قطر شد. بنا بر گزارش ایرنا، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در جریان سفر خود به دوحه و دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، خواهان گسترش روابط میان دو کشور شده است. امیر قطر نیز در واکنش، از تحکیم روابط دوجانبه میان دو کشور استقبال کرده است. 

با افزایش تنش‌ها میان کشورهای عربی، کویت و عمان به عنوان واسطه برای حل اختلافات میان قطر و سه کشور عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی وارد عمل شده‌اند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم کشورهای عربی در خصوص قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با قطر خواستار حفظ وحدت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شد. وزیر خارجه ایالات متحده معتقد است قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور عربی با قطر «تاثیر قابل ملاحظه‌ای» روی روند مبارزه یکپارچه علیه داعش نخواهد داشت. در حالی که پیش‌بینی می‌شد به دلیل این حرکت چهار کشور عربی، قطر در تامین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه شود، اما دولت این کشور اعلام کرده به اندازه کافی مواد غذایی برای عرضه در بازار در اختیار دارد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه قطر گفت: زندگی مردم قطر هرگز تحت تاثیر این قطع روابط قرار نخواهد گرفت. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها