شناسه خبر : 46034 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رد پیشنهاد حماس

پنج عضو جدید و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل کدام‌اند؟

براساس گزارش رسانه‌ها بر اثر حمله پهپادی اسرائیل به ضاحیه در جنوب بیروت، صالح ‌العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس و یکی از بنیانگذاران گردان‌های قسام به شهادت رسید. به گزارش خبرگزاری ملی لبنان در این حمله تروریستی چهار تن شهید و ۱۱ نفر نیز زخمی شدند. خبرگزاری مهر نوشت، العاروری از شخصیت‌های مشهور گردان‌های قسام بود که پس از چندین سال تجربه زندانی از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ در تبادل مشهور شالیت همراه با بسیاری از دیگر رهبران فلسطینی، مانند یحیی سنوار از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد. حمله پهپادی اسرائیل به بیروت، نخستین حمله به عمق خاک لبنان از سال ۲۰۰۶ تاکنون بود. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با انتشار بیانیه‌ای، شهادت صالح العاروری در جریان حمله پهپادی اسرائیل به جنوب لبنان را تایید و وی را مهندس طوفان‌الاقصی توصیف کرد.

ادعای رد پیشنهاد حماس به اسرائیل

وبگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی و یک منبع آگاه از پیشنهاد ارائه‌شده از سوی حماس، گزارش داد که توافق جدید پیشنهادی شامل سه مرحله است و هر مرحله شامل آتش‌بس بیش از یک‌ماهه در ازای آزادی اسیران اسرائیلی است اما اسرائیل این پیشنهاد را رد کرده است. این رسانه به نقل از یک مقام اسرائیلی افزود: اگرچه اسرائیل این پیشنهاد را رد کرد، اما اقدام حماس نشان‌دهنده تمایل آن برای شرکت در مذاکرات برای انعقاد یک توافق جدید به منظور آزادی گروگان‌ها (اسیران اسرائیلی) با وجود ادامه درگیری‌ها در نوار غزه است. یک مقام اسرائیلی گفت: این پیشنهاد همچنین شامل آغاز خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه همزمان با اجرای مرحله اول توافق است که شامل آزادی حدود ۴۰ گروگان (اسیر) می‌شود و همچنین احتمال می‌رود که برخی از اسیران فلسطینی نیز آزاد شوند. به گفته این مقام اسرائیلی، در این پیشنهاد، پایان جنگ پس از اجرای مرحله نهایی توافق که شامل آزادی سربازان اسرائیلی بازداشت‌شده در غزه می‌شود، تصریح شده است. از سوی دیگر، مقام اسرائیلی بیان کرد: شورای جنگ اسرائیل پیشنهاد حماس را مورد بحث قرار داده و روز دوشنبه به میانجیگران مصری و قطری غیرقابل قبول بودن این پیشنهاد را اطلاع داده و از آنها خواسته است که پیشنهاد قابل قبول‌تری ارائه دهند. حماس پیش از این اعلام کرده بود، تا پس از پایان جنگ در نوار غزه، هیچ‌گونه معامله تبادل اسرا با اشغالگران را مورد مذاکره قرار نخواهد داد.

حملات به اوکراین افزایش می‌یابد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به حامیان غربی اوکراین به‌عنوان «دشمنان واقعی» گفت: آنهایی که دیروز می‌خواستند روسیه را به‌طور راهبردی شکست دهند، اکنون به دنبال واژگانی هستند تا سریعاً به این درگیری خاتمه دهند. وی تاکید کرد: ما هم می‌خواهیم به این درگیری هرچه سریع‌تر خاتمه دهیم اما فقط به روش خودمان. ما هیچ تمایلی نداریم که تا ابد بجنگیم اما از طرفی هم مواضع خود را رها نخواهیم کرد. ولادیمیر پوتین تصریح کرد: روسیه نمی‌خواهد اقدامات اوکراین را به‌طور مشابهی تلافی کند. در عوض، روسیه به هدف قرار دادن دارایی‌ها و زیرساخت‌های نظامی اوکراین ادامه خواهد داد و احتمالاً تعداد چنین حملاتی افزایش خواهد یافت. اقدامات تروریستی مقامات اوکراینی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ضربه‌ای دیگر به نتانیاهو

دیوان عالی اسرائیل یکی از اجزای کلیدی اصلاحات قضایی جنجالی پیشنهادشده از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر را لغو کرد. به‌ این‌ ترتیب نتانیاهو که برای پایان دادن به جنگ غزه و آزادی گروگان‌هایی که در اختیار حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی هستند، تحت فشار شدید داخلی و خارجی قرار دارد، متحمل ضربه‌ای دیگر شد؛ ضربه‌ای که می‌تواند منجر به افزایش شکاف‌ها و فروپاشی کابینه یا ایجاد تغییراتی در آن شود. قضات دادگاه عالی اسرائیل، در یک رای‌گیری بسیار نزدیک با نتیجه هشت به هفت، این قانون را لغو کردند. این دادگاه افزود که آنها تصمیم گرفتند یک بند کلیدی در قانون بحث‌برانگیز اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را که به چالشی برای اختیارات قضات ارشد اسرائیل تبدیل شده و اعتراضات مردمی را برانگیخته است، باطل اعلام کنند. دادگاه عالی همچنین تاکید کرد که بندی از این اصلاحیه را باطل می‌کند که تصریح می‌کرد قوه قضائیه از صلاحیت قضاوت درباره «معقولانه بودن» تصمیمات کابینه یا کنست، یعنی پارلمان اسرائیل برخوردار نیست.

چند انفجار در تنگه باب‌المندب

به گزارش شبکه شرق، آژانس دریایی انگلیسی می‌گوید گزارشی از انفجارهایی در نزدیکی یک کشتی در تنگه باب‌المندب دریافت کرده است. به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس امنیت دریایی انگلیس موسوم به UKMTO، از وقوع انفجارهایی در نزدیکی یک کشتی باری در تنگه استراتژیک باب‌المندب خبر داد. تنگه استراتژیک باب‌المندب کشور یمن در جنوب شبه‌جزیره عربستان را از طریق باریکه آبی از شاخ آفریقا جدا می‌کند و این باریکه آبی مسیر اصلی و تنها مسیر ورود کشتی‌ها به دریای سرخ به‌شمار می‌رود که در مجاورت سواحل یمن قرار دارد. آژانس امنیت دریایی انگلیس می‌گوید گزارش‌هایی مبنی بر سه انفجار در فاصله یک تا پنج‌مایلی دریایی از یک کشتی تجاری که بین سواحل اریتره و یمن در حال حرکت بود، دریافت کرده است. این آژانس دریایی در پیامی کوتاه اعلام کرد: «به کشتی نزدیک محل انفجار آسیبی وارد نشده است و خدمه در حال حاضر سالم هستند. مقامات و کارشناسان در حال بررسی حادثه هستند.» بعد از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی روز هفتم اکتبر گذشته، حوثی‌های یمن هم در بخشی از این عملیات، از حضور در کنار ملت فلسطین خبر داده و موشک‌های بالستیک و بالدار و هواپیماهای بدون سرنشین خود را به مناطق مشخصی از سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. یمنی‌ها اعلام کرده‌اند که غیر از کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به سمت این منطقه حرکت می‌کنند، کشتیرانی در این مناطق با هیچ مشکلی مواجه نیست و کشتی‌های دیگر آزادانه می‌توانند در آن تردد داشته باشند. عبدالغنی الزبیدی کارشناس مسائل نظامی در این خصوص به پایگاه خبری المیادین گفت که یمن از حق مشروع خود برای کمک به غزه استفاده می‌کند، اما این موضوع باعث خشم واشنگتن شده است؛ چرا که دریای سرخ و بحرالعرب را دارای موقعیت‌های ژئواستراتژیک در سلطه خود بر کشورهای منطقه یا رقابت با قدرت‌های بزرگ رقیب خود می‌داند. او تاکید کرد که یمن از تمامی ابزارهای ممکن برای ایجاد بازدارندگی در برابر آمریکا و اسرائیل استفاده خواهد کرد.

تعداد قربانیان زلزله شدید ژاپن افزایش یافت

رسانه‌ها و مقامات ژاپن اعلام کردند که تعداد قربانیان زلزله اخیر به ۶۲ نفر افزایش یافته است. به نقل از گاردین، رسانه‌ها و مقامات ژاپنی اعلام کردند که شمار قربانیان زلزله اخیر در مناطق غربی این کشور به ۶۲ نفر افزایش یافته است. روز سه‌شنبه، 12 دی‌ماه 1402 اعلام شد که در پی زلزله 4 /7ریشتری در مناطق غربی ژاپن دست‌کم ۴۸ نفر جان باختند. مقامات آتش‌نشانی ژاپن اعلام کردند که در پی زلزله شدید 4 /7ریشتری روز دوشنبه ۲۵ ساختمان از جمله منازل مسکونی در شهر واجیما در استان ایشیکاوا به طور کامل فروریختند. به گفته مقامات، احتمالاً در ۱۴ ساختمان فروریخته افرادی محصور باشند و آتش‌نشان‌ها در حال تلاش‌اند تا آنها را نجات دهند. سخت‌ترین وضعیت در استان ایشیکاواست که نزدیک به کانون زمین‌لرزه‌های جاری بوده است. بیش از ۲۰۰ خانه در این استان در آتش سوخته و بیش از ۱۰۰ ساختمان مسکونی فروریخته است و ممکن است مردم زیر آوار محبوس شده باشند. امدادگران و آتش‌نشانان در محل مشغول به کار هستند و واحدهایی از نیروهای دفاع شخصی ژاپن برای کمک به رفع عواقب این فاجعه به منطقه اعزام شده‌اند. از روز دوشنبه، بیش از ۱۵۰ زمین‌لرزه با قدرت‌های مختلف در ژاپن رخ داده است که قوی‌ترین آنها 6 /7 ریشتر بوده است. تهدید سونامی برای کل سواحل غربی این کشور بیش از ۲۰ ساعت باقی مانده است. این زمین‌لرزه، قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ای بود که از سال ۱۸۸۵ این بخش از ژاپن را لرزاند.

پنج عضو جدید و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل

به گزارش شبکه شرق، کشورهای الجزایر، گویان، جمهوری کره (کره جنوبی)، سیرالئون و اسلوونی پنج عضو جدید شورای امنیت هستند که جایگزین آلبانی، گابن، غنا، امارات و برزیل خواهند شد که دوره عضویت این کشورها در این شورا در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید. کشورهای ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور دیگر اعضای غیر‌دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دوساله عضویت آنها از روز اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شده است و جایگزین کشورهای هند، نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک شدند. شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد که ریاست شورای امنیت دوره‌ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود. اکنون، فرانسه، یکی از پنج عضو دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل، ریاست دوره‌ای این شورا را در ماه جاری میلادی (ژانویه) بر عهده دارد تا اولین کشوری باشد که بر این شورا در سال جدید ۲۰۲۴ ریاست می‌کند. 10 عضو غیردائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین‌الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می‌کند. در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دوساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود. هر سال، مجمع عمومی پنج عضو جدید را انتخاب می‌کند و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد. پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می‌شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند. وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است. 

♦♦♦

ایلنا: در پی اقدام تروریستی اسرائیل در ترور معاون رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در بیروت، جنبش حماس به میانجی‌ها اطلاع داد که تمام مذاکرات درباره آزادی اُسرا در غزه تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

مهر: تلویزیون حکومتی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور رسماً به کشورهای عضو «بریکس» پیوسته است. سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

ایسنا: سخنگوی نخست‌وزیر اسبق انگلیس، ادعای یک رسانه اسرائیلی درباره نقش «تونی بلر» برای کوچاندن مردم غزه به سایر کشورها را رد و تصریح کرد که چنین طرحی از اساس اشتباه است.

مهر: خاویر میلی، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین، نامه‌هایی به رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی (بریکس) نوشت و تصمیم خود را مبنی بر نپیوستن این کشور به این ائتلاف اقتصادی، به‌طور رسمی اعلام کرد.

ایلنا: رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، گفت که کشورش قصد دارد در سال ۲۰۲۴ حداقل یک میلیون پهپاد خریداری کند. رستم عمروف در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی این کشور گفت: برای اولین‌بار نیاز واقعی ارتش به هواپیماهای بدون سرنشین احساس شده است. وزارت دفاع اوکراین اولین دسته از پهپادهای دید اول شخص (FPV) را سفارش داده است. اوکراین در حال تامین تجهیزات لازم برای عملیات‌های ضدحمله خود علیه روسیه است.

تسنیم: «گرنت شاپس»، وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که لندن آماده است تا اقدامات مستقیمی برای جلوگیری از تهدید کشتیرانی در دریای سرخ انجام دهد. وی مدعی شد: از آنجا که حوثی‌های یمن به تهدید تجارت دریایی ادامه می‌دهند، ما مجبور خواهیم شد اقدامات لازم و مناسب را انجام دهیم.

ایلنا: رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند فردی ناشناس با چاقو به «لی جائه میونگ»، رئیس «حزب دموکرات»، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت و نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حمله کرده و او را از ناحیه گردن زخمی کرده است.

♦♦♦

تهدید کیم جونگ اون

هم‌میهن نوشت: کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، در سخنرانی سال نو میلادی تهدید به نابودی کره‌جنوبی و ایالات‌متحده کرد؛ «ارتش باید دشمن را در صورت اقدام تحریک‌آمیز، نابود کند». خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی گزارش کرد، کره‌جنوبی و ایالات‌متحده آمریکا همکاری‌های دفاعی خود را با هدف مقابله با برنامه اتمی و موشکی کره شمالی افزایش داده‌اند. تهدیدات جدید رهبر کره‌شمالی درست همزمان با تهدیدات همسایه جنوبی این کشور مطرح شده است. وزارت دفاع کره جنوبی روز یکشنبه هشدار داد که کیم جونگ اون محکوم به فناست.

 

احتمال محکومیت ترامپ در ۲۰۲۴

شرق نوشت: یک دادستان پیشین فدرال آمریکا می‌گوید، احتمال حداقل یک محکومیت در سال ۲۰۲۴ برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور «فوق‌العاده بالا» است. شبکه اسکای‌نیوز در این باره گزارش داد، «گلن کرشنر» یک دادستان پیشین با ۳۰ سال سابقه قضایی گفت، به نظر او قاضی و تیم دادستانی، حداقل در یک پرونده «ضرورت مجازات این جرم با محکومیت زندان را احساس می‌کنند». ترامپ با ۹۱ اتهام در چهار پرونده دادرسی مواجه است. در حالی‌ که انتظار نمی‌رود به تمامی آنها در سال ۲۰۲۴ رسیدگی شود، تاریخ محاکمه برای برخی موارد مشخص شده است.

 

قره‌باغ منحل شد

اعتماد نوشت: حکم صادره از سوی «سامول شهرامانیان» رئیس منطقه قره‌باغ (آرتساخ) در اوایل مهرماه با موضوع انحلال این جمهوری خودخوانده، از روز دوشنبه اول ژانویه اجرایی شد. «سامول شهرامانیان» رئیس‌جمهوری خودخوانده و به رسمیت شناخته‌نشده قره‌باغ روز ۲۸ سپتامبر (ششم مهر) و ۹ روز بعد از آنکه تنش‌ها در این منطقه بار دیگر بالا گرفت، حکمی را برای پایان دادن به این جمهوری امضا کرد. به نوشته خبرگزاری تاس، در این حکم مشخصاً از جمعیت قره‌باغ خواسته شد شرایط پیشنهادی باکو برای ادغام مجدد با جمهوری آذربایجان در نظر گرفته شود.

 

کمک به اوکراین برای تضمین امنیت اروپا

ایسنا نوشت: نروژ فروش مستقیم تسلیحات و تجهیزات دفاعی از صنایع دفاعی خود به اوکراین را تایید کرده و گفته که این تغییر سیاست از اول ژانویه اجرایی شده است. اسپن بارت اید، وزیر خارجه نروژ حمایت از اوکراین را برای تضمین امنیت کشورش و اروپا حیاتی توصیف کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: در وضعیت امنیتی فوق‌العاده ناشی از جنگ روسیه، بسیار مهم است که ما به حمایت از اوکراین ادامه دهیم. حمایت از اوکراین برای امنیت نروژ و اروپا مهم است. ما باید برای احتمال طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین برنامه‌ریزی کنیم.