شناسه خبر : 45851 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مرد دیوانه

بازگشت دونالد ترامپ چه پیامی برای ایران دارد؟

پنجم نوامبر 2024 انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود و رقبای احتمالی این انتخابات دو چهره آشنایی هستند که در سال 2020 نیز در برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند. در دور قبل، جو بایدن دموکرات در رقابتی نسبتاً نزدیک پیروز انتخابات شد و دونالد ترامپ هم به دسته روسای جمهوری رفت که نتوانست دوران ریاستش را به دور دوم بکشاند و با کاخ سفید خداحافظی کرد؛ گرچه به راحتی از صندلی‌اش پایین نیامد و با طرح ادعای تقلب در انتخابات، مدتی فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا را درگیر کرد.

ترامپ حالا گزینه اصلی جمهوریخواهان است و به نظر می‌رسد این بار رقیب بسیار جدی‌تری برای جو بایدن باشد که اگرچه کارنامه‌اش تا حدود زیادی قابل‌قبول است اما ضعف جسمانی، حواس‌پرتی و اشتباهاتی که در برابر رسانه‌ها و دوربین‌ها از خودش بروز داده، رأی‌دهندگان را به تردید واداشته که آیا می‌تواند چهار سال دیگر در یکی از حساس‌ترین مناصب جهان مشغول به کار باشد یا خیر. 

هفته‌نامه اکونومیست در شماره ویژه سال 2024 خود، دونالد ترامپ را بزرگ‌ترین خطر سال آینده دانسته است که با آمدنش هم بنیان دموکراسی در آمریکا را تضعیف می‌کند، هم چهره بین‌المللی ایالات متحده را مخدوش و فضا را برای تنش‌های جدی‌تر و عمیق‌تر بین‌المللی فراهم می‌کند. بررسی‌های نشان می‌دهد که ترامپ در نظرسنجی‌ها وضعیت بسیار خوبی دارد و حضور مجدد او به عنوان رئیس‌جمهور می‌تواند برای ایران هم تهدید بزرگی باشد؛ چرا که او بود که با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها، شرایط اقتصادی ایران را به وخامت کشاند و تداوم خصومت او با ایران می‌تواند شرایط سال‌های آینده را برای اقتصاد و جامعه ایران سخت‌تر کند. 

دراین پرونده بخوانید ...